• Opehlia

Varför får jag ingen retroaktiv "lön" när jag är mammaledig ?

Fick idag reda av min chef att jag fått löneförhöjning o att det skulle betalas ut retroaktivt f r o m den 06-04-01. Härligt tänkte jag..o ringde glatt till Försäkringkassan, då frågar hon när avtalet skrevs på. Det visst jag inte ..men sa att min chef sa att det gällde från 06-04-01. Hon sa att jag skulle ta reda på det.

Ringer upp min chef som säger att avtalet skrevs på 06-05-30. Ringer upp FSK igen...o får då reda på att jag INTE kommer att få ngt retroaktivt från den 1/4 utan för min del gäller det den 60/5. Fy f*n vad orättvist ..om det är ngn som behöver lite retroaktivt är det väl vi som går på föräldrapenning !

Är det verkligen rätt eller är det jag som har missuppfattat det ?

Kram

• Svar på tråden Varför får jag ingen retroaktiv "lön" när jag är mammaledig ?
  • Thaleia

Det är helt rätt, hos FK gäller det från det att avtalet skrevs under.

• Thaleia

Fast när jag har fått löneförhöjning så har jag fått den retroaktiva lönen från min arbetsgivare och då från det datumet det nya avtalet gäller ifrån dvs hos oss brukar det också vara 1:a april.

• Mom2BeAgain

Ja, visst stämmer det - skitirriterande! Vårt avtal skrevs inte på förrän 10 månader senare,, det är inte mkt pengar det handlar om - men det är fult!

• Opehlia

Tack för svar Thaleia !

Min chef nämnde inget om att jag skulle få retroaktivt från företaget utan sa ....fuskigt att ni som är föräldralediga o de som är sjukskrivna inte får ta del av det retroaktiva. Sen sa hon inget mer.

Erbjöd ditt företag dig det retroaktiva eller frågade du dem om det ? Jag kan inte med o ringa o fråga om jag kan få det..tycker att hon borde ha sagt ngt om det.
    ¨

• Opehlia

Tack för ditt svar oxå mom

• Opehlia

Fattar inte hur dom resonerar på FSK, dom om ngn borde väl fatta att man skulle bli skitglad om man fick lite extra i kassan.
    Undrar varför dom inte ger det retroaktivt.

• Opehlia

Fasen vad schysst av ditt företag !

• Loppan79

Jag fick retroaktivt förra året av fk. Vårt avtal mellan facket skrevs året innan, sedan hade vi en årlig lönerevision förra året men avtalet skrevs likväl året innan! Kolla om det verkligen är så att det inte fanns ett avtal innan i år, avtalen brukar ju gälla i tre år eller ngt liknande.

• Klicki

Jag har råkat ut för exakt samma sak. Och fått samma svar från FSK. Så jag ringde mitt fackombud och frågade vad som gällde och fick veta att det var min arbetsgivare som skulle betala mellanskillnaden. Sagt och gjort - ringde arb.givaren, men där fick jag nej. Tillbaka till fackombudet igen och sedan var arbetet igång. Hon gjorde efterforskningar i avtalen mellan mina arb.givare och facket och det visade sig till slut att arb.givaren gjort fel, så jag ska få pengarna!!! Men det verkar helt och hållet bero på vilket avtal arb.givaren och facket har. Så jag tycker du ska ringa och kolla, även om det inte rör sig om så mycket pengar så ska rätt vara rätt! Lycka till!

• Mom2BeAgain

Klicki: ahaaa - intressant!

Svar på tråden Varför får jag ingen retroaktiv "lön" när jag är mammaledig ?