• SolFlickan

Snusning + amning

nu har jag en fråga och jag behöver RÅD av någon som VET hur detta ligger till. behöver inte någon predikning om hur FEL det är för det vet jag redan om
    nu till min fråga.. om vi säger att jag skulle ta någon/några snusar under förmiddagen/mitt på dagen.. hur länge finns då nikotinet kvar i min kropp (alltså i mjölken)?? gäller det samma som med alkohol, alltså att det är borta efter några timmar och att man inte behöver pumpa ur?

jag slutade snusa på dagen jag testade positivt och det har gått bra, men nu har jag fått ett sånt hemskt sug.. det är fruktansvärt och eftersom jag endast ammar på natten/morgonen undrar jag om det går att kombinera eller om det finns kvar i mjöken ändå.. i sånt fall får jag skippa mina tankar på snuset tills jag slutat amma helt..

• Svar på tråden Snusning + amning
  • DaCiss

Nikotin stannar i kroppen några dygn, säkert även i mjölken skulle jag tro.

• mojsan

Har du sett om fass.se kan ge vägledning? Det borde ju stånåt på nicorette o nicotinell, som borde va ungefär som snus i det avseendet?

• KenZo

Vet faktiskt inte. Jag hade pumpat ur för att vara på den säkra sidan...

Det finns nikotinfrit snus. Här finns dom i vissa välsorterade tobaksaffärer och smakar riktigt gott enligt min man som är snusare sedan många år. Det heter Choice.

• miffolina

Alltså...Jag må vara hemsk människa , och det kan jag ta isåfall, men jag snusade hela mingravidite´t + mina stackars 5 veckors heltidsamming( 8 veckor allt som allt), Jag gjorde det inte när jag ammade utan efteråt, men klart att snuset var kvar pga jag gjorde det regelbundet..

Jag tror inte min son har lidit mycket av det, men det är klart att kan man bör man lägga ner det

• SolFlickan

miffolina: i stort sett ALLA mammor i min "mammagrupp" (vi är några mammor som brukar träffas) sitter med en prilla i munnen när de ammar och det får ju en annan att fundera om det verkligen kan vara så farligt att ta en snus då och då när jag ändå ammar så lite?! nåja.. får nog kanske stå emot mina sug när jag ändå lyckats vara utan så länge

• DaCiss

solflickan: bara för att mans er att andra gör något måste det ju inte betyda att det inte är skadligt. Ibland ser man ju gravida på stan som röker. Men nikotin påverkar ju barn helt klart och kan göra dem beroende och kan ge dem megknip och andra besvär. Så helst ska man ju avstå helt.

• annica79

Har hört att det är mer nikotin i en prilla än en cigg.

• FruSöderström

jag har läst 5 timmar någonstans, kommer inte ihåg var.

• SolFlickan

tack för svaren.. som jag skrev i min första inlägg så vet jag att det inte är bra, annars skulle jag ju inte slutat när jag blev gravid. ibland kan jag bara bli lite less på att alltid vara så "duktig". men eftersom jag inte vet säkert hur många timmar det finns kvar i mjölken kommer jag inte börja snusa förrens lillan slutat amma helt enkelt, det vara bara en tanke

• DaCiss

Inte för att låta elak eller tas som en moralpredikande tant. Men hur skulle man själv reagera om ens barn tog upp ett sådant beteende som t ex snusning eller rökning? För barnen gör ju inte som man säger utan som man själv gör. Vill man inte att ens barn skall börja med något sådant där så kanman ju inte hindra det heller, men man kan ju föregå med gott exempel och inte själv hålla på med något sådant som man inte vill att barnet skall börja med. Så har jag då tänkt.

Jag trivdes så bra med att röka, jag drömmer nästan dagligen om att röka igen och hur skönt det skulle vara etc. Men jag vet att passiv rökning skadar mitt barn men det är inte bara därför jag inte röker. Jag skulle bli så ledsen om min son började röka en vacker dag och speciellt om jag själv kunde läggas någon skuld för det. Så jag undrar hur man som "drog"användande förälder resonerar i denna fråga jag lagt upp?

• atopia

Jag är f.d. tobaksnusare och tycker väldigt mycket om känslan av en prilla under läppen. Jag skulle aldrig någonsin kunna utsätta mitt ofödda barn för nikotin och inte sen via amningen heller. Hur ska man då kombinera dessa två faktum? Jo, man snusar nikotinfritt! Choice, alltså. Det har kommit en ny smak som heter Mumma som endast innehåller mynta, kardemumma och peppar. Den är jättegod!

• SolFlickan

jag kommer kunna stå emot mina sug tills jag slutar amma, min dotter är snart 8 månader och jag har alltså varit utan i 16 månader så då kan jag allt stå ut någon månad till.. bra att det finns nikotinfritt alternativ dock, får kanske testa det när sugen sätter in

daciss: när jag skrev inlägget ville jag helt enkelt veta hur länge nikotinet stannade i blodet/mjölken, inte starta en ny tråd där folk ska börja predika/diskutera. men jag kan svara som så att jag skulle inte vilja att min dotter började röka, men jag anser att det är stor skillnad mellan rökning och snusning.
    jag har själv även rökt och är väldigt glad att jag slutade med det för jag nojjar enormt när folk röker nära Saga.

• Majblomman

Enligt AFF:

"Nikotin ansamlas mycket lätt i modersmjölk och att halterna är tre gånger högre i mjölken än i mammans blod."....
    "Halveringstiden för nikotin är 90 minuter i mjölk och teoretiskt borde barnet få i sig mindre nikotin ju längre det dröjer mellan snusningstillfället och amningen."

Svar på tråden Snusning + amning