• Anonym (Ensam själ)

Varför ändras allting när man flyttar ihop eller gifter sig?Tips sökes

Känner mig ensam och panikslagen.
    Är det någon som kan komma med lite tips till mig,
    Jag är nygift och alla säger att det ska vara den härliga tiden, så är det inte hos oss. Vad kan det bero på? JO vi var tillsammans tre år innan och hade ett stabilt förhållande men dock med en eller två stora kriser som vi klarade oss igenom .Vi älskar varandra men passionen och lusten har lagt sig siså för ett år sedan.

Av praktiska skäl(studerade i en annan ort) väntade vi med att flytta ihop till månaden innan bröllopet. Nu kan jag säga såhär, jag känner mig ensam fast vi bor ihop. Vi bråkar ibland över smågrejer men ju fler gånger vi bråkar så surar vi båda. Han är inte lika gullig mot mig och han är oftast trött och sitter framför jävla datorn. Ofta så säger han att han inte orkar prata om ditten eller datten och vi har pratat om detta. Då säger han att jag är tjatig och jobbig.

Vad är det här för äktenskap?
    Men vad ska jag göra?

• Svar på tråden Varför ändras allting när man flyttar ihop eller gifter sig?Tips sökes
  • Toxxic

Det ÄR en stor omställning att flytta ihop, och det tar ett tag innan man kommer in i varrandras rytmer.. Jag hade konfonterat honom ang detta snarast.. går han inte från datorn, så dra ur sladden.

• Anonym

Ja det är inte lätt, men försök att prata med honom, kramas och pussas mycket det brukar väcka en del känslor som kan ha blivit tillplattade... försök att vårda er kärlek det är ju det som är meningen med äktenskap.

Vi gifte oss efter 2 år och vi är jättelyckliga men hade det inte varit för att båda ville det hade det nog inte funkat. ställ krav på honom att han ska ta er på allvar! Lycka till

• Jan 39

Det är ju oftast så att när man är förälskad så visar man varandra sina bästa sidor. Men när man bor ihop så visar man sina sämsta sidor.
    Lärde jag mig av TV-serien "lite som du"

Jag har tyvärr ingen annan tröst än att det är vanligt så ni är inte ensamma.
    Börjar tvivla på hela idén med att man ska gifta sig...

• mirjamf

Första året som gift/samboende är ingen dans på rosor. Då ska man anpassa sig till en annan människas vanor och man ser plötsligt alla irriterande vanor han/hon har.
    Första året jag och min man bodde ihop bestod av mycket gräl. Men det blev bättre och sen började smekmånaden. Så håll ut. Det blir bättre. Mycket bättre! om ni tar er igenom detta.

• Silent Thunder

Visserligen är jag inte gift än med min karl men det lär väl ske om antal år

Men jag blev gravid ganska fort efter att han och jag blev ett par, typ 2 månader så det innebar ju att jag och han måste flytta ihop, men inte den första tiden eftersom jag pluggade på gymnasium på ett annat ställe, typ 20 mil hemifrån så det var lite svårt att flytta ihop.

När jag tog studenten innebar det ju också att jag skulle flytta ihop med min sambo eftersom han tjatat på mig i flera månader på det. Jag var för rädd att flytta ihop.
    Men gjorde det iallafall.
    När man flyttar ihop med sin partner man varit ihop med ett tag så upptäcker man alltid nya sidor hos dem som man inte hade en aning om trots att man känner dem in o ut.
    Än idag kan min sambo komma med nya sidor jag hade noll koll på.
    Det handlar om att ni måste komma överens med varandra, första året, månader kommer man alltid gräla för det är just då ni lär känna varandra riktigt ordentligt.
    Jag och min sambo grälade riktigt ordentligt i flera månader innan vi helt enkelt insåg att vi lärt oss om hur den ena partnern funkar att bo ihop med.
    Ni måste lära er att vänja er vid varandras vanor, inte få varandra att sluta för då blir man verkligen olycklig.
    Låt han få sitta vid datorn men be honom också visa uppmärksamhet till dig först innan han sätter sig där för timmar.
    Ni måste ge varandra space också, va inte på honom o tjata, lika så han att inte tjata.
    Det tar verkligen en på krafterna att höra gnat gnat.
    Småsaker bråkar alla par om, det är inget man kan komma över.

Efter ett år så blev jag och min sambo mindre gnatiga o mera accepterande mot varandra.
    Det tar sin tid så försök stå ut med honom för det kommer förmodligen bli bättre när du vant dig hur han funkar att bo ihop med.

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • milimina

det är en stor omställning att gå från att bo ensam till att vara sambo eller gift. inte nog med att ens vanor blir ändrade, man ska ta hänsyn till en annan människa också och man får aldrig "vara ifred". det är en invänjningsperiod som man måste ta sej igenom innan båda vant sej vid den andra helt enkelt.

kanske har din sambo helt enkelt ett stort behov av att få vara ensam ibland, att få varva ner lite framför datorn efter jobbet innan han "orkar" med att vara social igen? i det här fallet så måste ni ju båda anpassa er till varandra så kanske måste du ta ett steg tillbaka ibland och låta honom få vara ifred. låt honom själv söka sej till dej så ska du se att han snart kommer att sakna ditt sällskap.

när maken och jag flyttade ihop hade han ett enormt behov av att få vara för sej själv ibland, vilket är svårt när man bor tillsammans i en liten etta som vi gjorde då. men så småningom så ändrar det sej alldeles av sej själv och nu känner han sej ensam om jag är borta länge. om jag inte hade givit honom det utrymmet hade det antagligen inte alls gått lika bra.

du ska se att ni snart kommer över det där krönet, bara ni står ut ett litet tag till!

• ReRant

Flytta isär igen. Skitsamma vad folk säger, ni trivdes ju så jävla bra ihop som särboende.

• kjempejente

Jo det är knepigt detta.. Men man behöver egen tid och luft runt om sig. å andra sidan behöver man närheten..
    Har inget vettigt att säga.

• escondido

Det är synd att ni inte provade på att bo ihop innan ni gifte er.

Det är en stor skillnad på att bara vara helgsambos och leva ihop på heltid. Man måste arbeta in rutiner, ansvar och egentid. Ni måste prata med varandra!

Har ni flyttat in i den eller hans bostad?
    Bäst går det om man flyttar till något nytt gemensamt.

• Ceridwen

TS:

När man bor ihop så upptäcker man plötsligt ALLA ens partners intressen och behov. Vem säger att han inte satt en stor del framför datorn INNAN ni flyttade ihop? Självklart får han ta hänsyn till dig också, ni får helt enkelt kompromissa. Att han är tråkig är väl mycket upp till dig, tror jag. Att träffas varje dag sänker spänningen. Att träffas bara ibland höjer spänningen. Ett förhållande har sina upp och nedgångar, ibland måste det få vara tråkigt. Ett förhållande kan inte alltid vara händelserikt och skojigt.
    När man kan hantera alla sorters stämningar i ett förhållande, acceptera att såhär är det ibland, skittråkigt helt enkelt, ja då har man också accepterat varandra till den fulla grad att man också kan klara ett liv tillsammans.
    Det är därför, bla, det sker så många skilsmässor. Folk grälar om det ena och det andra, om mycket egentid, för liten egentid, ekonomi bla bla.
    Försök lösa det hela att sitta ner och prata. Diskutera er fram till en någorlunda hoppfull lösning, som passar er båda.

Hoppas det går bra!

• Anonym (sambo)

Kloka ord i denna tråd, jag är sambo sedan en månad tillbaka och under den tiden har vi bråkat tre gånger. Inte kul. Vi hade aldrig bråkat innan vi flyttade ihop. Jag har också tänkt att det betyder att vi håller på att lära känna varandra, så det blir väl bra med lite jobb!

• Anonym (Ensam själ)

Ja , vi har nu pratat lite och jag hoppas att det ska bli bättre. Vi har flyttat till något gemensamt och jag vill leva med honom men som ceridwen säger är ju det här med att träffas varje dag är ju inte lika spännande.

• Anonym (samma)

Jag har också varit sambo i en månad nu efter att ha varit helgsambos i 1 år. Mer bråk och gnäll än vad jag orkar med. Dessutom har vi bara haft sex 3 gånger. Konstigt med tanke på att vi förut brukade vara uppe i mer än det/helg.

• silent

Det är jättejobbigt att flytta ihop. Jag och min man bodde tillsammans två år innan vi gifte oss, men ibland vill jag helst bara slänga ut honom.
    Det kräver väldigt mycket jobb, tålamod, skratt och tårar.

• Anonym (Ensam själ)

Skönt och höra att man inte är ensam.

Svar på tråden Varför ändras allting när man flyttar ihop eller gifter sig?Tips sökes