Min tik vägrar att paras. När är lämpligt eg?? Ska jag hålla fast?
Hejsan!
Jag ska för första gången para min tik. (Henns första gång också)Hon började löpa för 16 dagar sedan, om jag inte är fel ute. Jag har försökt läsa på, men överallt kommer jag fram till olika svar. Vissa säger att man ska para i mitten av löpet, andra i början, och (såklart) så finns det dom som säger att man ska para i slutet.
Hennes "pojkvän" har försökt två gånger, men utan att få "komma till".. Hon har svullnat rätt mycket, tycker jag, och viker undan svansen när han kommer. Hon låter honom slicka henne (snusk)
men sen när han försöker hoppa upp på henne, då blir hon skitsur och markerar. Han är något lägre och lättare än vad hon är, och har alltså inte en chans att med "våld" tvinga sig på henne. Gör hanhundar det annars? Liksom håller fast tiken?
Till saken hör också att tiken i vanliga fall, AVSKYR när andra, (exempelvis) lekande hundar kommer upp med tassarna på sidan av henne, eller på hennes rygg. Hon hoppar då undan som en studsboll. Tänkte att detta kanske har något med saken att göra. Att hon när hanen kommer och försöker hoppa upp, då "glömmer" att hon är sugen och istället helt fokuserar på att *han är där med sina tassar! Ta bort!!*
Jag fick förslaget från någon att jag skulle hålla i henne. (Hålla fast), vilket jag också provade. Det hjälpte inte det minsta, och det kändes också fel på något sätt..
Så, vad tror ni? Tror ni att anledningen till att hon inte släpper till är att hon helt enkelt inte är parningsvillig (för att det är fel tidpunkt) eller för att hon hatar tassar på sin rygg. Om så är fallet (det sistnämnda), vad gör jag då? Kommer hon aldrig att kunna bli mamma då, eller ska jag hålla i henne?
Någon annan som varit med om liknande sak?
När är era tikar i höglöp?
Tack!