• camillimill

Min tik vägrar att paras. När är lämpligt eg?? Ska jag hålla fast?

Hejsan!

Jag ska för första gången para min tik. (Henns första gång också)Hon började löpa för 16 dagar sedan, om jag inte är fel ute. Jag har försökt läsa på, men överallt kommer jag fram till olika svar. Vissa säger att man ska para i mitten av löpet, andra i början, och (såklart) så finns det dom som säger att man ska para i slutet.

Hennes "pojkvän" har försökt två gånger, men utan att få "komma till".. Hon har svullnat rätt mycket, tycker jag, och viker undan svansen när han kommer. Hon låter honom slicka henne (snusk) men sen när han försöker hoppa upp på henne, då blir hon skitsur och markerar. Han är något lägre och lättare än vad hon är, och har alltså inte en chans att med "våld" tvinga sig på henne. Gör hanhundar det annars? Liksom håller fast tiken?

Till saken hör också att tiken i vanliga fall, AVSKYR när andra, (exempelvis) lekande hundar kommer upp med tassarna på sidan av henne, eller på hennes rygg. Hon hoppar då undan som en studsboll. Tänkte att detta kanske har något med saken att göra. Att hon när hanen kommer och försöker hoppa upp, då "glömmer" att hon är sugen och istället helt fokuserar på att *han är där med sina tassar! Ta bort!!*

Jag fick förslaget från någon att jag skulle hålla i henne. (Hålla fast), vilket jag också provade. Det hjälpte inte det minsta, och det kändes också fel på något sätt..

Så, vad tror ni? Tror ni att anledningen till att hon inte släpper till är att hon helt enkelt inte är parningsvillig (för att det är fel tidpunkt) eller för att hon hatar tassar på sin rygg. Om så är fallet (det sistnämnda), vad gör jag då? Kommer hon aldrig att kunna bli mamma då, eller ska jag hålla i henne?

Någon annan som varit med om liknande sak?
    När är era tikar i höglöp?

Tack!

• Svar på tråden Min tik vägrar att paras. När är lämpligt eg?? Ska jag hålla fast?
  • Birgitta2

Har duvet.undersökt henne? Hon kan ha en liten skada på ryggen som gör att hon faktiskt får ont när nån trycker där. Har du själv försökt palpera henne på ryggen? Hur reagerar hon då?

Annars är det bara att försöka och försöka igen.

• Uncia

som ovan nämnts, kolla upp så hon inte har någon skada eller ont någonstans.

annars så är det oftast så rör det sig om att det är fel dag för höglöpet.
    dem flesta tikar ligger mellan dag 9-12 när deras höglöp infaller. men vissa kan sträcka sig till dag 13-14.

sen kan det även vara fel på hanen. vissa tikar accepterar inte just den hanen som man tänkt.
    har ett exempel på en som skulle para sin tik med en hane, hon vägrade. sen så kom jag med min hane och det gick med en gång.

• camillimill

Jag har bara varit på allmän vetundersökning med henne, för något år sedan, och då hittade dom inget. (meddelade iofs inte veterinären heller) eftersom hon inte reagerar så alls, eller med smärta eller obehag när vi tar på henne.. Hon är bara allmänt rädd om sina tassar och sin rygg.

• camillimill

En gång till.. Hon är bara rädd om sina tassar och sin rygg när det gäller andra hundar. Inte så att hon under lek blir arg eller så, men hon hoppar undan och det ser ut som att hon tror att nu när hanhunden kommer, så är det ännu en som vill leka..

• Birgitta2

Då kanske du kan känna dig lugn där. Och en sak: själv skulle jag aldrig i livet hålla i henne så att en hanne kunde komma till. Detta skall de sköta själva. Jag hade sett det som våldtäkt på tiken.

• camillimill

Ja, så kände jag också. Det kändes inte riktigt naturligt och okej. Skönt att höra att jag alltså slipper det.

Jo, jag känner mig faktiskt rätt lugn beträffande ryggen. jag tror inte att det handlar om att hon har ont faktiskt.

Då är det kanske försent att para henne nu? (som UNCIA skrev ovan. Att de flesta är i höglöp mellan dag 9-12, men att vissa kan komma så sent som efter 13-14 dagar..) Humla är ju på 16:e dagen nu...

• Birgitta2

Hur gammal här tiken? Hon är kanske för ung?

• TisseTiger

Vår granne gjorde upprepade försök att para sin tik, men fick till slut ge upp. Det visade sig att hon var för trång helt enkelt. Så hon lät alltså inte hanen komma till skott i slutändan men var annars villig.

• Birgitta2

"Så hon lät alltså inte hanen komma till skott i slutändan...

• Hely

Normalt är att de höglöper på 9-12 dagen men undantag finns givetvis, tikar som paras på dag 5 och tikar som paras på dag 20.
    En del tikar vill inte paras oavsett höglöp och varför de inte vill det kan bero på en mängd olika faktorer. Tvinga aldrig en tik, vill hon inte paras så är det bara att gilla läget och låta bli.

Om du inte redan gjort det tycker jag du ska vända dig till din uppfödare eller till din rasklubb och be om råd. De är (förhoppningsvis) experter på området och kan ge dig goda tips och råd.

• mamma legolina

Jag har varit med om tikar som absolut inte låtit sig paras mer än en gång och det har visat sig att de tikarna inte är bra mammor - lämnar valparna m m - så jag tror naturen styr mer än vi tror - hon kanske inte är redo att bli mamma än, tyvärr kanske hon aldrig blir det. 

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • Cattla

Vad är det för ras?
    Vad säger tikens uppfödare och tiklinjens "parningsbeteende"?
    Har ni tagit progesteronprov?
    Har hanen parat förut?`
    Hur mycket tror du att du skulle behöva "hålla i" för att han ska lyckas? Ett bestämt tag eller munkorg och hela kittet...?

Svar på tråden Min tik vägrar att paras. När är lämpligt eg?? Ska jag hålla fast?