• Nalle Puh73

Rabarber när kan man ge det??

Från när kan man ge rabarber?. Hade för mig att det var från ett år, men på BVC så sa hon att jag absolut inte får ge det för att det kalkar ur skelettet. Är det någon annan som hört det. Tyckte det lät lite konstigt bara.

• Svar på tråden Rabarber när kan man ge det??
  • Ninette

från 1 år har jag hört, nån urkalkning av skelettet har jag inte hört nåt om...

• Teskedsmamman

Man kan börja ge rabarber vid 1 års ålder. Rabarber innehåller nitrat som blir nitrit i kroppen (eller tvärtom *rodnar*) det påfrestar njurarna, jag ska se om jag hittar info...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Nalle Puh73

TeaSpoon: Så hade jag också förstått det, blev lite fundersam när våran BVC barnmorska säger att rabarber kalkar ur skelettet och att man måste dricka mjölk till rabarber. Blev så snopen så jag glömde fråga vad hon menade egentligen.

• Teskedsmamman

Se upp för nitrit

Nitrat är ett ämne som finns i rödbetor, spenat, fänkål, mangold, blekselleri och nässlor. Nitrat förvandlas under matsmältningen till nitrit som kan försvåra kroppens syreupptagningsförmåga. Från och med ett års ålder klarar barn att bryta ner nitrat så då är det fritt fram för ovanstående grönsaker.

barnochgraviditet.netdoktor.passagen.se/default.ns

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • ahola

Rabarber innehåller också oxalsyra som binder calcium från den andra maten som ligger i tarmen,och tar med det ut ur kroppen igen, urlakar skelettet skulle jag nog säga är en överdrift. Så länge man inte har calciumbrist eller äter stora portioner med rabarber varje dag så är det nog ingen fara. Man kan ju kompensera genom att servera glass till :)

• Nalle Puh73

ahola: BVC sa kanske så för att vi höll på med mjölkfrikost just då? Ska fråga nästa gång vad hon menade. Tack för hjälpen

• ahola

OK med mjölkfritt kan det ju vara svårt att få i sig tillräckligt med calcium, då kanske det är onödigt att bajsa ut det tillsammans med rabarberna.

• cicci85

Oj, det har jag aldrig hört!
    Lillkillen som jämt sitetr ute och äter rabarber!
    Då får jag börja hålla honom ifrån dem..=(

• Nalle Puh73

Om man ger typ solhavre så är det ju kalcium i det, tycker det borde räcka. Så mycket vanlig mjölk ger man ju inte till en 1 åring i allafall, så att det skulle vara någon skillnad. Tycker ibland att vårt BVC är lite gammelmodigt, man ska tex. absolut inte låta dom smaka mjölk varken i mat eller som dryck innan 1 år enligt henne. Hon har en tendens att överdriva allt tycker många .

• ahola

Absolut, det där med att rabarber stjäl calcium är ju inget som man brukar varna för just för att det är en så liten effekt. Inget att bry sig om alls om man inte har problem som gör att man har svårt att få i sig tillräckligt med calcium. Vad det nu skulle vara för något.

Jag tror dessutom att jag skrev fel förut, man kissar nog ut det istället för att bajsa, man ska undvika "överkonsumtion" av rabarber om man har tendens till njursten. Men även där handlar det nog om att äta mycket rabarber varje dag. Tror jag men vågar inte svära på det.

Svar på tråden Rabarber när kan man ge det??