• Isadora11

Kortisoncremer och graviditet?

Jag har problem med böjveckseksem, och läkaren sa att det var ok att behandla mindre hudområden även vid graviditet.
    Men nu läste jag på FASS att fostret kunde påverkas av den cremen jag använder (en stark). Så nu vet jag varken ut eller in. Jag har undvikit cremen i det längsta men nu så blir det bara värre och mjukgörande räcker inte alls. Har dock bara använt kortisoncremen en gång.
    Är det någon annan som behöver kortisoncremer, vad har ni fått för info från er läkare?

• Svar på tråden Kortisoncremer och graviditet?
  • monica75

jag försöker undvika mina starkare kortisonkrämer när jag är gravid, använder istället den receptfria hydrokortisonikrämen. Men det är ju inte alltid den hjälper så då tar jag till min starka. Har faktiskt inte frågat min läkare men läste på FASS och såg samma info som du.

• Grannen

Fick en svagare variant än min vanliga p åecept av läkare under grav. Hade elocon innan och sedan fick jag locoid kräm

• Saltlakrits

Jag har inte kräm iofs, men jag har lösning till håret.

De sa att jag skulle undvika om jag kunde.
    Det kunde göra att moderkaka och foster växte dåligt och det kunde störa fostrets njurfunktion..

Detta var en allmänläkare, men han sa att jag skulle höra med en spec.-läkare, vilket jag inte hunnit...

• Isadora11

Har också en annan svagare, men den hjälper nästan inte alls, så då känns det inte som så stor ide att använda den.

• Isadora11

Saltlakrits- det är samma som jag använder.

• Saltlakrits

Isadora:
    Då ska du nog höra med din läkare.. Det är inte säkert att det är någon fara en kortare period...
    Eller hör med din bm...

Jag vet inte om det är skillnad på kräm och lösning när det gäller hur det påverkar...

• 79Anna79

Jag brukar använda Betnovat men fick rådet vid inskrivningen att inte använda den under graviditeten. BM sa att min läkare kunde skriva ut någon annan salva som inte skulle vara farlig för fostret, så hör med din läkare. Jag valde att klara mig utan salva, men har ganska så lindrigt exem om jag undviker det jag är allergisk mot. Lycka till!!!

• Neko

Jag har använt den receptfria man kan köpa på apoteket som vanligt, hoppas att det inte gör något O_o

• MaryMalou

Jag har en väldigt ordentlig läkare som jag litar på. Hon menar att användning av cortisonsalva under lång tid, på stora områden och med hög halt kortison kan ha en negativ inverkan på fostret och att man därför ska vara försiktig vid användandet av kortison under en graviditet. Hon skrev ut en svagare kortisonsalva än den jag brukar ha och så sa hon åt mig att göra en riktigt aggressiv kur med den (2 ggr/dag en vecka, 1ggr/dag en vecka, sedan varannan dag en vecka) i stället för att dutta då och då med salvan och därmed dra ut på användningstiden. Tydligen fungerar salvan bäst om man först använder den rejält och sedan trappar ner på den så att eksemen först får läka, sedan vänja sig av med salvan. Enligt läkaren var det även viktigt att använda någon bra mjukgörande salva flera ggr per dag (vilket jag iofs alltid har gjort). Jag kan rekommendera Repair och Canoderm. Eftersom jag har störst problem med mina handeksem tyckte läkaren att jag skulle smörja in mig varje kväll och använda bomullsvantar på nätterna. Jag trodde inte att så mild kortisonsalva kunde fungera på mina eksem men det gjorde den, troligtvis för att jag var så noggrann med att följa läkarens kur(tillsammans med att jag varit oerhört noga med att låta bli att äta sådant som jag är allergisk mot samt i största möjliga mån skydda eksemen från fukt, parfymer och rengöringsmedel). Jag tror i och för sig också att graviditetens hormonder etc har påverkat min hud till det bättre.

• MN72

Jag har handeksem. Min hudläkare skrev ut Hydrokortison och Emovat - medelstark steroid nu när jag är gravid. Hydrokortisonen fick jag inga restriktioner för. Emovat kan jag använda som en kort kur så som MaryMalou beskriver. Jag kan även ta min vanliga Dermovat - extra stark steroid vid enstaka tillfällen.
    Som ytterligare behandling kan jag få sol elled "blåa bad" kaliumpermanganat?

Svar på tråden Kortisoncremer och graviditet?