• Aleathiel

Händer det att företag som anställer från annan ort ger flyttbidrag?

Sambon ska på intervju för ett jobb som ligger i andra änden vårt avlånga land, och skulle han få det kommer vi att flytta dit... En sådan flytt kostar ju en del, och nu undrar jag om det förekommer att företag hjälper till ekonomiskt med flytt när de anställer någon? Hur vanligt förekommande är det?

• Svar på tråden Händer det att företag som anställer från annan ort ger flyttbidrag?
  • giz

arbetsförmedlingen är det man kan söka hos OM jobbet är längre än 6 mån.
    annars kan man söka hos soc.

Roses are red, violets are blue But a face like mine belongs to the zoo.
  • Aleathiel

Min sambo har ett vikariat just nu och är inte inskriven på arbetsförmedligen, kan han ändå söka bidrag från af?

Soc. blir inte aktuellt, vi har inte gott om pengar men vi har så vi klarar flytten, men ett bidrag vore mycket välkommet.

• piffochpuff

Vi fick betald flytt (flyttbil+flyttstädning) av vår blivnade arbetsgivare när vi flyttade sist -99. jag tror inte det är så ovanligt att företag betalar det. Det är ju aldrig fel att fråga!

• Aleathiel

piffochpuff, skönt att höra att någon har fått betald flytt! Ska berätta det för sambon Men en sak i taget, först ska han klara av intervjun och få jobbet... ojoj så nervöst

Försökte leta info på www.ams.se om flyttbidrag, men deras hemsida är ju hopplös, hittar aldrig nåt där när jag letar...

• Aleathiel

Alltså, menade inte att jag skulle vänta med att berätta för sambon om betald flytt tills han fått jobbet, utan att det är först om han får jobbet som det blir aktuellt att fråga arbetsgivaren

• guffen

När jag flyttade hit ner till Västerbotten betalade min nya arbetsgivare flytt, flyttstädning och bilersättning för mig. Om man får det betalt beror nog mycket på vilket yrke och vilket företag man anställs hos. Nu har jag bytt arbete och driver firma och jag skulle mycket väl tänka mig att betala för flytt om jag hittar rätt individ men på annat håll i landet (IT-branschen).

• Aleathiel

Ja, det är klart att det är olika beroende på vilket yrke man har... Är man kommunalt anställd får man nog inga bidrag

Jag vill inte avslöja för mycket om min sambo eftersom vi inte berättat om den eventuella flytten för bekanta än (vill vänta tills vi får besked om det blir av eller inte) och jag vet att några av mina bekanta också hänger här på FL... Kan i alla fall säga så mycket som att han är ingenjör och företaget i fråga är ett relativt stor företag. Tycker att ingenjörer borde höra till gruppen som möjligtvis kan få flyttbidrag...

• Nika75

Jag är nästan helt säker på att man måste vara inskriven på arbetsförmedlingen för att få flyttbidrag via AMS. Bidraget är ju tänkt att uppmuntra arbetslösa att ta ett jobb, även om det ligger långt bort.

Svar på tråden Händer det att företag som anställer från annan ort ger flyttbidrag?