• modesty74

Ringorm -marsvin&barn-sanering

Vi har avlivat familjens marsvin pga ringorm som de inte blev av med. Skall man sanera huset med ex Virkon eller ngt annat saneringsmedel, undrar jag
    Hur har ni som drabbats av ringorm gjort och vad skall man ta sig till med dessa envisa sporer som tydligen lever kvar trots att smitto-djuret inte finns kvar.
    Kom med tips, doktorn hade inga rekommendationer, men vi vill veta
    hur man undviker att smittosporer finns kvar.
    Tacksam om ngn vill svara, som vet ngt om detta.

Kram Linda som saknar sina marsvin innerligt.

• Svar på tråden Ringorm -marsvin&barn-sanering
  • Gnista

Ja, man ska sanera med något lämpligt medel. Kommer inte ihåg vad medlet heter, kan kolla upp det imorgon. Allt som kan tvättas ska tvättas!

• Pillanstjernberg

Usch vad tråkigt med ert marsvin. Konstigt att det inte blev av med det. Det finns ju medicin. vi fick ringorm i stallet . Det var det värsta jag varit med om. Vi slängde allt som inte gick att sanera. Sen skrubbade vi HELA stallet. Väggar, golv, tak, inredning m.m. med Virkon. Så du behöver sanera hemma. Om inte läkaren hade rekomendationer så tipsar jag om att tala med veterinären. Det är viktigt att ni får sanera ordentligt. Det är förvisso bara vissa typer av ringorm som smittar till människan. men jag lovar, det är inte kul att få det själv .

• modesty74

Gnista

Kan du kolla det e jag evigt tacksam.
    Mina barn har redan ringorm, jag vet inte vad jag skall ta mig till. Doktorn har inga rekommendationer, men jag vill veta mer.

Svar på tråden Ringorm -marsvin&barn-sanering