• UllenK

Skaffa barn tätt eller inte

Sitter här med min 2,5 månaders dotter och funderar på det där med syskon. Vill ha fler barn och inte allt för långt i mellan. Ni som har flera barn, hur tycker ni av erfarenhet, min lilla tös är en ganska enkel liten dam att ha och göra med. fördelar/nackdelar med allt mottages...

• Svar på tråden Skaffa barn tätt eller inte
  • Kattiz

Det jag tycker man ska ta i beräkning att barnet är ju inte alltid sådär lite sött och lätthanterligt som det är vid 2.5mån. Det kommer perioder då de är MKT krävande. Visst barn tätt väljer många men man ska nog inte förvänta sig ngn enkel tid.
    Vi bestämde som så att vi vill ha ett blöjbarn åt gången och att vårt första hinner bli såpass gammalt att det kan göra sig förstådd gnm tal. När vi uppnått det så då försöker vi på små syskon. Nu var Wilma 2.5år då Julia föddes. Visst det är väldigt tungt med trotsåldern spec. 3-års trotsen är _hemsk_..men det har ändå varit bra mkt enklare när Wilma kan säga vad hon vill, leka lite själv och hjälpa mig med småsaker. Skötte en 1.2åring när Julia var nyfödd och den situationen hade jag inte velat ha dagligen..jisses...tack och lov att W var såpass gammal som hon var!

Det är upp till var och en när man börjar producera småsyskon mitt råd är ta det lugnt och njut av det du har istället....

• cwq811n

Har tre barn med ett mellanrum på 1,3 år.(andra gången blev de två) Idag är de 8, och 7 år. Nu är det perfekt, de är med i samma idrotter,(behöver inte köra så mycket) syskongemenskapen är otroligt stark, de har alltid haft varandra. Men, småbarnstiden var skittung, det inser man efterråt inte då man lever i den. Det finns Nackdelar och fördelar med allt, en kompis till mig har 11 mån. mellan sina tjejer, allt går och man löser vardagen så bra man kan. Skaffa barn då du känner dig redo och lycka till.

• iiidaa

jag satt precis som du och funderade för en månad sen och nu, så är jag med barn igen.
    Leia är nu drygt 5 månader och det kommer vara ca 14 månader mellan barnen.
    jag _vet_ att det kommer bli svårt och krävande, men det kommer ge mycket för dem att vara tätt och jag tror de kommer få en helt annan relation än om det va 3 år mellan dem.
    jag tror att man ska lyssna på sig själv i första hand och inte så mcyekt till alla andra som alltid ska ha åsikter om allt. känner du och din kille att det e rätt för er, så kör på.
    jag _vet_ trots att bebis nummer 2 inte ens är född att detta var helt rätt beslut, för oss.

• Emsally

funderar oxå på hur jag vill göra. tätt eller inte. dom har ju stor glädje av varann när de är äldre. men frågan är om man orkar när den första fortfarande e så liten. fast iofs så behöver det ju inte bli lättare om den första är lite äldre..

det e svårt..

• Jossan

jag vill inte ha barn så tätt..
    jag har redan en på deltid som är 1.5 år gammal och sen en på 1 månad den på deltid är min styvson och är här 3-5 dagar/v och det är skitjobbigt att vakta honom som springer omkring som en galning tuggar på allt klättrar överallt samtidigt som man ska mma den lille...
    nej blir det något syskon till åt jonathan så blir det nog minst 2 år mellan..
    men det går säkert bättre om båda barnen är ens egna kanske.. min bror ska ha ett barn till i dec och hans lilla är 1 år och 1 månad nu ungefär

kram J

• ebben

Jag har 8 år mellan mina!!DET kännde jag var bäst för vår familj,att INTE ha TÄTT. Man måste tänka och känna vad som är bäst....Även om man har tätt mellan är det INTE säkert att de blir bästisar ,som man hör om så ofta...Har bekanta i den situationen. Skaffade barn tätt för att de alltid skulle ha kompisar,men barnen är inte med varann för det! Jag anser att mina barn kan skaffa kompisar utanför familjen!
    Ja,din dotter är enkel säjer du..men hon är dock bara 2,5 mån.?! Det säjer ju inte hur hon kommer att vara resten av livet...Menar det inte illa menat ,fast det lät så? Ni måste bara känna hur NI vill ha det, menar jag,vad NI vill och har möjlighet till osv. Inte i första hand tänka på barnen. De lider inte även om ni väljer att ha ett par år mellan. Men VILL ni ha tätt så är det ju rätt för er!!

• lunis

hej jag har 15månader mellan mina pojken är väldigt livlig av sig han ska vara där han inte får låv att vara han är 20månader ock flickan är 5månader .jag tycker det är väldigt jobbigt

• pl77

Jag har 18 månader mellan mina killar och det är mestadels positivt.
    Det som är jobbigt är när man inte får sova ordentligt för den minsta och den äldre vaknar tidigt.

Den äldre är så snäll mot sin lillebror så det är inget problem dom emellan. De kommer nog få mycket roligt tillsammans i framtiden

Jag rekommenderar att ha tätt mellan barnen.

• ahlcec

Jag är så lat och bekväm att jag vill ha -minst- tre år mellan mina barn. Fast det är ju för att jag som person inte skulle ha tålamod med två små kids som kommer i trotsåldern samtidigt osv.

Men de jag känner som har tätt mellan barnen (de flesta verkar ha det, tycker jag?) tycker att det är det enda alternativet.

Svar på tråden Skaffa barn tätt eller inte