• Anonym (PA+Soc.Fob)

Paroxetin Ratiopharm? Börjat äta igår...

Hej!

Lider av Panikångest, Social fobi och allmänt ångest tillstånd. Börjat äta Paroxetin Ratiopharm nu sedan igår.

Känner av muntorrhet och lite trött kanske. Och bröstsmärtorna har blivit värre under dagen. DE gör mycket ondare nu... Men det är väl så det ska vara ibörjan? Att vissa sympton blir värre de första veckorna..

Snälla erfarenheter tack! Och gärna stöd... Min man vill inte kännas vid mina problem samt så stödjer han mig inte i detta med medicineringen.

/Carina

• Svar på tråden Paroxetin Ratiopharm? Börjat äta igår...
  • Nattsaga

Ja det blir oftast värre de första veckorna, jag mådde sämst första och andra veckan, har snart ätit mina antidepressiva en månad

Jättetrist att din man inte stödjer dig i det här   man behöver ju verkligen mycket stöd,särskillt från de som står en närmast.

• Anonym (PA+Soc.Fob)

Vilka biverkningar kände du av? Och hur mår du nu?

Är Paroxetin Ratiopharm samma som Fontex?

Ja, det känns inget bra att inte ha stöd...

• Anonym

Det är inte all som mår sämre i början av behandlingen!

Jag kände själv av att ångesten blev lite värre de första 10 dagarna..men sedan så blev det bara bättre och bättre.

Lycka till!Ge inte upp!Du kommer att må bättre snart!

• Nattsaga

De jag kände av var att jag fick ökat ångest,blev nervös i kroppen,jag mådde illa till och från,var kass i magen, samt huvudvärk. Hade inte dessa biverkningar varje dag, sen kom de ofta tilbaka efter höjning varje vecka. Nu har jag inga som helst biverkningar, de försvann i stort sett andra veckan, känner av höjningarna lite nu med det är bara nån dag eller så.

Vet ej om det är samma medicin, äter cipralex själv så jag är inte så insatt i de andra.

• Anonym (PA+Soc.Fob)

Måste få veta om jag kan ta ett glas vin när jag tar denna medicin?

Är det olika beroende på vilka tabletter man äter?

• Nattsaga

Du bör INTE dricka alkohol i början av medicineringen, risken finns att du kommer må jättedåligt både psykiskt och fysisk.

Sen tycker jag inte medicin och alkohol hör ihop överhuvudtaget, jag kommer inte dricka nån alkohol så länge jag äter tabletter.

• Anonym

Nej, Fontex innehåller fluoxetin men båda 2 påverkar serotonin-halten i kroppen. Effekten är varierande från individ till individ.

• Anonym (en gång)

Hej
    jag har ätit paroxetin i ett o halvt år men dom e jävligt svåra att sluta med men dom verkade jätte bra på mig.

Jag ska ärligt skriva att jag tog mig en rejäl fylla efter 4 mån medicinering min läkare sa åt mig att jag kunde få svåra attacker som biverkning dagen efter men icke jag mådde prima..
    min läkare förklara för mig att paroxetinen e där inget ämne som i andra läkemedel som gör att man kan få black out o börja slå i sönder saker m m.

• GussanGos

Paroxetin är i stället för Seroxat. Så fick jag det, och förklarat för mej.

• Anonym (PA+Soc.Fob)

Anonym (en gång): Kan man få blackout och bli helt galen om man dricker alkohol + antidep.? Men alltså inte med Paroxetin? Känns ju lugnande i alla fall...

Så anledningen till att man ska undvika alkohol är det att man kan få värre panikattacker dagen efter? Är det inte farligt på annat sätt?

Gäller inga mängder, min fråga... Kanske 1-2 glas vin då och då... Älskar att sitta och smutta på ett gott vin, skulle vara så tråkigt att inte kunna det.

• alcedo

Paroxetein har jag använt en gång. Vill inte ha det igen!

• Nattsaga

Hur du reagerar när du dricker alkohol och äter antidepressiva är helt individuellt, jag har vänner och bekantar som har reagerat olika, några kan dricka utan problem,nån blir betydligt mer lättpåverkad och kan inte dricka alls mycket, en annan blev totalt galen, ville att folk skulle slå henne o.s.v. hon blev knäpp helt enkelt, en annan blev våldsam. Så du kan reagerar olika, och ångesten kan bli mycket mycket värre!

Svar på tråden Paroxetin Ratiopharm? Börjat äta igår...