• Beckah82

Kan man bada kaninen?

Ja, alltså det kanske är en jättedum/konstig fråga men jag måste kolla om någon vet.

Det är så att vi haft mask här och man ska ju städa städa städa för att bli av med damm eftersom maskäggen lever upp till 3 veckor i damm och då kan man bli "smittad" igen.

Det står att hundar och katter helst ska badas eftersom ägg gärna sätter sig i pälsen. De kan inte bli smittade men de kan sprida ägg i pälsen alltså.

Nu har ju inte vi hund eller katt men vi har en kanin i en bur på golvet här hemma. jag antar att han också sugit åt sig damm och eventuellt även maskägg.

Kan man bada en kanin? Jag har sldrig ens tänkt tanken innan nämligen. Hundar och katter har jag haft och dem har jag badat, men en kanin?

Tacksam för svar.

♥ Vad tycker DU om Beckah? In å rösta med dig: ♥ www.familjeliv.se/Forum-5-154/m10095338.html
  • Svar på tråden Kan man bada kaninen?
  • Gnista

Kaniner ska ju normalt inte badas, men om den har kvalser elller liknande kan den badas med samma medel som för hund och katt, DOCK MYCKET MER UTSPÄTT. Dermocan ellr canitex är väl de vanligaste. Ring och fråga en veterinär så inte kaninen utsätts för mer gift än nödvändigt. Men menar du att den bara ska badas av pga dammet? I så fall är det bara att sätta igång Inget som är farligt men se till att torka den ordentligt så att den inte fryser. Jag badar en av mina kaniner ibland pga att han ofta är dålig i magen och bajsar ner sig.

• Beckah82

Okej, tack

Det borde funka med en liten skvätt lactasyd istället för djurschamop väl? Det funkar ju på katter och hundar. har ingen lust att köpa djurschampo för över 100 spänn så här i slutet av månaden när han bara ska badas en gång.

♥ Vad tycker DU om Beckah? In å rösta med dig: ♥ www.familjeliv.se/Forum-5-154/m10095338.html
  • Teskedsmamman

Visst kan du ta lactasyd, i värsta fall hade du kunnat ta en skvätt diskmedel...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Heydatsme84

det går jätte bra jag hade en kanin som gillade att simma förut
    sen satte han sig och slickade av sig

• annroll

Jag brukar bada min oxå, eller tvätta honom när han är lite dålig i magen... han gillar de inte, men han måste ju. Men de händer inte alltför ofta nu.. de finns schampoo till kaniner, eller gnagare. Kolla på zoo. :)

• Mirremuff

Jag hade en dvärgvädur som jag fick bada iom han var en lortgris.
    Satte upp hans långa öron med en lös hårsnodd så han inte fick in vatten i öronen.
    hällde i nåt speciellt vet. schampo. Minns ej namnet.
    Men det e ingen fara o bada kaniner

Svar på tråden Kan man bada kaninen?