• SweSent

Klardrömmar / Lucid Dreams

Denna tråd handlar alltså om s.k. "Klardrömmar", eller "Lucid Dreams" som det heter på engelska.

Att klardrömma innebär ett stadie under sömnen då man är fullt medveten om att man drömmer varpå man själv har möjligheten att förändra sig själv och sin dröm som man själv vill (detta efter viss träning).

När man klardrömmer kan man t.ex. flyga/sväva, teleportera sig till valfria platser, framkalla valfria personer och objekt, uppleva egenframkallade situationer som om det hände under vaket och fullt medvetet tillstånd. Man kan t.o.m. känna smak, värme/kyla, beröring, vindar m.m. som om det skedde i verkligheten.

Att Klardrömma är inget som människan vanligtvis får uppleva så länge de är omedvetna om att möjligheten finns. Den stora "nyckeln" till att komma i ett klardrömmande tillstånd är att lära sig ifrågasätta sina egna drömmar, under drömmens gång.

I normala fall så upplever vi allt som vi drömmer vara helt naturligt så länge drömmen är vid liv. Kommer vi in på jobbet/skolan och ser vår chef/lärare sitta där med lime-grön hud och fyra armar så är det inget vi ifrågasätter, det förefaller sig helt naturligt. Det är inte förrän vi vaknar som vi börjar inse att hjärnan fått sig en lite snedvriden bild av den verkliga personen.

Genom att utföra en väldigt enkel och snabb övning under visst många gånger per dag så kan man dock "programmera" sitt undermedvetna att börja ifrågasätta saker och händelser i drömmen som förefaller sig vara inte helt riktiga, resonabla eller teoretiskt möjliga. Klarar man sedan av att intala sig själv i drömmen att "Nej, detta är inte möjligt/riktigt. Jag måste drömma." så har man nått det första steget till att vara Neo i sitt egna dröm-Matrix.

Nedan följer ett par väldigt intressanta länkar med mycket information om detta tillstånd som jag verkligen vill råda er att läsa igenom. Önakar ni ytterligare fakta så är det bara att Googla på "Klardrömmar" och/eller "Lucid Dreams" så får ni genast ett ordentligt smörgåsbord att vraka bland.

paranormal.se/topic/klardrom.html (Svenska/Engelska)
    www.ld4all.com (Engelska)

Är det någon av er som själv är insatt i detta och som kanske själv har upplevt detta tillstånd? Vänligen dela med er av era upplevelser i denna tråd.

• Svar på tråden Klardrömmar / Lucid Dreams
  • FinaFlikkan

jag har väldigt ofta lucida drömmar. kan styra handlingen. kan uppfatta att det inte är verklighet, och sedan styra handlingen. inte helt, men åt olika håll.
    känner även beröring o sånt som att det skulle hänt i verkligheten.
    sedan kan jag även återuppta drömmar rätt lätt.

Svar på tråden Klardrömmar / Lucid Dreams