• Jontefjonte

Ny köksplanering, placering fläkt...??

Hej!
    Vi ska renovera köket. Ta ner 2 hela väggar samt göra 1 nytt hål i en vägg och 1 öppning 1,5 m större. Själva köket blir ca 35 kvm. Har hela tiden tänkt att vi ska ha spis och fläkt på en viss plats bara för att uttaget till fläkten går där. Men kan man egentligen ha spis/fläkt mitt i rummet ??? Vi ska ju faktiskt sänka taket för att ha infällda spotlights och då kan man ju dra fläktrören i det sänkta innertaket eller??? Någon som vet hur det ligger till?
    För övrigt ska vi ha vita blanka luckor (IKEA), aluminiumvitvaror, tjock ekbänkskiva och skeppargolv i ek. Mosaik i en blandning av mörkbegie-grå-brun.

• Svar på tråden Ny köksplanering, placering fläkt...??
  • Stanna

Fläkten ska gå att flytta. Hur man gör beror lite på vad det är för typ att fläkt man har. Vi ska göra om köket i huset som vi ska flytta till, och där var det visst ganska lätt att göra.

• Fille Fjonkan

Det låter supersnyggt alltihop! Precis de färger jag vill ha i mitt framtida kök!

Man kan ju ha som en köksö med spis och fläkt, om man vill. Men fundera ut var ni allra helst vill ha dem och kolla upp om det fungerar att flytta uttaget dit. Går det inte får man väl hitta en kompromiss man känner sig nöjd med.

• Joffe

Hej! Kolla med någon sotarmästare. Jag vet att det finns vissa regler för hur man får dra rören.
    Det var ngt med att man inte fick dra rören hur långt som helt i sidled.

//Joffe
Svar på tråden Ny köksplanering, placering fläkt...??