• majsan26

Greklandresa!

Hej på er alla sköna FL:are!

Nu behöver jag alla möjliga tips från er! Vi lanerar en resa till Grekland- vår första resa till underbara Grekland!

Vi vill se Aten-2-3 dagar för att sedan öluffa 10 dagar.

Har någon av er gjort en sådan resa nyligen? Vilka öar rekomenderar ni? berätta om era resor (gärna med bilder....)

Vad skulle en sådan resa kosta?

Är det ok tror ni om vi köper flyget enbart, och fixar boende där nere, på plats? eller blir det bara dyrare?

Mycket tacksam för all info ni vill dela med er!

• Svar på tråden Greklandresa!
  • mrvica

kreta!!!!!!!!!!
    blev så förtjust att jag åker tillbaka varje år!

• Amorella

Kolla på www.kalimera.nu

Vi gillar lugna öar. Patmos är vår favoritö. Lipsi och Leros också väldigt trevliga. Har åkt via Athen som ni ska göra en gång. Väldigt trevligt!

Vi brukar boka boende på förhand men det är för att vi är så fega och kräsna. Man kan lika gärna boka på plats och det behöver inte alls bli dyrare.

• majsan26

tack tjejer! Några fler?

• Mist

Mykonos!!
    Vi hadde landställe där när jag var liten! LIte blåsigt och dyrt. Men hur underbar som helst.. små vita hur med blå fönsterluskor, väderkvarnar, vita sandstränder och turkost vatten!!

Poros- är fint, En grön ö med en mysig liten hamn med massa restauranger. Båtutflykter! En liten ö så det är lätt att ta sig överallt!

Kreta- En underbar ö som har ALLT! För barnfamiljer, par singlar...
    Härligt uteliv å många stränder!

Evia- En ö som det inte finns så många turister på, små fina hotell vid stranden, det går båtar dit från Pireus!

Rhodos- En party-ö! Men funkar åxå bra för barnfamiljer. Det finns fina hotell något uppe i bergen. Mysiga stränder.

• iolanthe

När ni inte ska vara längre än 10 dar och utgår från Aten så skulle jag inte åka så långt som till Rhodos eller Kreta, bättre att köpa flygstol dit då.

Vi besökte Naxos och Amorgos i höstas, Naxos gillade vi inte alls men Amorgos var underbart vackert. Det var ju inget hålligång eller sånt där, en ö som man slappar på helt enkelt.

Vi hade köpt flygstol till Aten, åkte med Maersk Air, nuvarande Sterling alltså. Båtbiljetter köpte vi i hamnen i Pireus. Boende hade vi bokat första natten på Naxos då vi kom fram mitt i natten, men rumsraggare fanns nog ändå, så onödigt att boka boende på plats.

På Amorgos bodde först hos Eleni Rooms i Katapola, vi betalade 30 euro per natt, dyraste boendet på hela resan. Vi var inte nöjda med Eleni heller, då det inte fanns luftkonditionering, så ville vi ha frisk luft så måste vi ha dörren öppen och vi hade inte egen balkong utan en terrass där andra gäster gick förbi hela tiden när de skulle till sina rum.

Så vi stannade 3 nätter och flyttade sen till Pension Big Blue, underbart ställe. Vi betalade 15 e/natt, hade AC, kylskåp och kokplatta och stor egen uteplats. Så boende där rekommenderas skarpt.

Men som tidigare sagts, läs på kalimera.se, så får du massa nyttig info. Finns berättat om alla öar och massor av fina bilder.

• majsan26

tack tjejer. det bästa är ju när ni själva berättar hur ni har haft det, hur ni har upplevt det. på kalimera.se ser allting ju fantastisk ut, men det är de mer informella upplevelserna som jag vill så gärna ta del av!

tack en gång till för värdefulla råd!

• iolanthe

Okej, här kommer det informella, vi avskydde att öluffa.

Det är antagligen inte vad du vill höra, men du frågade ju så här kommer sanningen. Innan ni åker tycker jag att ni ska tänka efter hur ni reser i vanliga fall och vad ni tycker om. Jag läste massor på kalimera, och där tycker ju alla att det är så fantastiskt att öluffa och det låter ju verkligen underbart när man läser deras reseberättelser.

Men det var verkligen ingenting för oss. Och om jag tänkt efter före så borde jag vetat det på förhand. När jag reser vill jag bo på en plats, och gärna ett stort fint hotell och göra dagsutflykter därifrån men komma "hem" igen på kvällen. Att åka runt och släpa på en massa väskor är verkligen inte min stil. Synd att det krävdes en resa på 3 veckor där jag räknade dagarna till hemresan varje dag för att inse det.

Jag kan inte sätta fingret på vad som var fel egentligen, vädret var väldigt fint för det mesta, regn bara en dag, grekerna var vänliga och boendena helt ok, även om det inte var lyxhotell. Men det var känslan av att aldrig vara framme vid resans mål som var jobbig, vi kunde aldrig slappna av för vi var aldrig "framme". Kan låta konstigt, men det var så vi kände.

Vi åkte först till Köpenhamn, där vi sov en natt, sen till Aten, färja till Naxos samma dag, framme på Naxos mitt i natten, två nätter på Naxos och sen vidare till Amorgos. Och sen samma väg hem igen, via Naxos, Aten och Köpenhamn innan vi var hemma.

Vi stannade 12 nätter på Amorgos, delvis därför att det var för jobbigt att åka vidare nån annanstans. Men Amorgos var verkligen underbart, enda felet var att det inte fanns nån shopping. Men naturen var helt otroligt, så jag rekommenderar verkligen ett besök där.

Själv skulle jag också vilja åka till Amorgos igen, men eftersom kortaste vägen dig är flyg via Santorini och sen färja till Naxos och sen till Amorgos så kan jag ärligt säga att jag vet inte om det är värt besväret. Men jag gillar att vandra och det fanns många vandringsstigar i bergen där, tyvärr gillar min man inte att vandra så det blev inga långa promenader i bergen för vår del. Så om vi åker igen så vill jag ha med någon att vandra med så får maken stanna på stranden med kommande bebisen.

Hoppas du inte blir allför avskräckt av min historia, de flesta som öluffat gillar det ändå. Och dessutom så avskyr jag den grekiska maten, så i fortsättningen så kommer jag bara att åka till Rhodos och andra turistställen där man får svensk husmanskost och goda biffar och sånt.

En sak till, jag rekommenderar att ni öluffar först och sparar Aten till sist, eftersom ni ändå ska via Aten på hemresan. För att vara säker på att hinna hem är det säkrast att åka till Aten en eller två dagar på förhand, jag vet inte hur ofta det händer att båtturer är inställda, men inte kul att missa på flyget hem p.g.a. det.

• Amorella

Man får fundera på hur man vill lägga upp sin öluff. Vi har inspirerats en massa av Kalimera - men samtidigt är vi extremt bekväma av oss. Lite som jag fattar att iolanthe också är.

Så när vi lämnade Sverige (med Lufthansa) så var allt förbokat! Alla hotell och alla färjor! Det enda vi inte hade bokat var Flying Dolphins mellan småöarna. Vi hade en utstakad rutt, vi visste var vi skulle bo och hur länge, vi visste exakt vilken färja vi skulle ta och när. På Patmos bor vi alltid på Skala Hotel. Inget lyxhotell för det finns inte på småöarna, men helt klart bra standard och dyrt! På övriga öar bodde vi i studios.

På färjan till och från Athen hade vi bokat hytt - det är det väl typ ingen på Kalimera som gör. Men bara tanken på att ligga ute på däck på ett hårt plåtgolv och försöka sova när man faktiskt har semester - nä, det var inte vår grej!

Så det går utmärkt att hitta ett mellanting mellan charter och öluff.

Den grekiska maten älskar vi, så det var inget problem. Supergott och billigt också ute på småöarna.

Just det, vi var också några dagar i Athen på hemresan. Som sagt, färjor kan bli inställda och försenade m.m.

• majsan26

tack underbara tjejer! fantastisk med era berättelser, att ni vill dela med er! jag kommer att ta hänsyn till allt ni skrev!

kram

Svar på tråden Greklandresa!