• Featherboah

Lös tand ?!

Sitter här och äter macka nu, och det känns som att en tand är lös ! Vågar inte äta mackan på den sidan för det känns som att tanden ska fastna i den och åka med ! Woah !

Fattar ingenting ! Vet inte om den är lös eller om det bara är inbillning, men det känns helt konstigt. Inte ska jag väl bli tandlös redan ?!

• Svar på tråden Lös tand ?!
  • giz

kan va en mjölktand....... ring tandis på måndag så dom får kolla.

japps finns många som haft mjölktänder som tandis missat å fått dragit dm vid 25-30 års åldern

Roses are red, violets are blue But a face like mine belongs to the zoo.
  • Juniphé

Du måste känna om den är lös ju
    Stick in handen och rucka på den försiktigt!

Vilken tand är det? (över- eller underkäke? Räkna från mitten och bakåt - vilken tand i följd bakåt?)

Har du någon stor fyllning på tanden?

/Tandhygienisten

** 13 dagar kvar innan jag flyttar hem till gubben igen **
  • Juniphé

hur gammal är du?

** 8 dagar kvar innan jag flyttar hem till gubben igen **
  • Featherboah

Juniphé >> På överkäken, inte den brevid framtänderna men brevid den. Jag har en tandställning på den, så jag kan inte riktigt känna om den är lös, och jag vågar inte känna för mycket. Det känns som att den åker 'ut och in' när jag äter på den sidan. Jag är 15 år.

• Juniphé

Jaha, tandställning Ja, men du då ska du inte oroa dig. Det är just det tandställningen är till för - att flytta på tänderna. Med andra ord så blir dom lite lösa under tiden, men dom "fastnar" snart där dom ska sitta.

Men jag tycker att du kan ta det lugnt med tuggningen på den sidan just nu om det känns obehagligt.
    I övrigt så ska du borsta tänderna noggrannt samt försöka få rent mellan tänderna och runt tandställningen 2 ggr/dag. Då har du minimerat risken för att du ska drabbas av tandlossning. Och röker du så bör du sluta med det också, för alla rökare får tandlossning förr eller senare (Och nu snackar vi inte om 30-40 år... utan det räcker med ett par år om man har otur).

/J

** 8 dagar kvar innan jag flyttar hem till gubben igen **
  • Featherboah

Juniphé >> Tack för svaret !

Svar på tråden Lös tand ?!