• lilla Uv

Rapning vid amning

Jag väntar mitt första barn, så har ingen egen erfarenhet av amning. Men vad jag har fått lära mig så är det väldigt viktigt med att man alltid rapar sin bebis efter matning. Men jag tycker att man ser alla dessa mammor överallt som direkt efter amning lägger ner sin bebis i vagnen. Sällan man ser någon som tar sig tid med rapningen, bebisen kan ju få magknip och obehag av att inte rapas. Vad tycker ni om detta? hur gör ni?

• Svar på tråden Rapning vid amning
  • missteddy

det finns barn som inte kan eller behöver rapas

• mumama

om barnet somnar vid amning behöver det inte rapas...
    sen behöver man inte rapa efter varje amning då man inte har luft i brösten på samma sätt som det finns luft i flaska vilket va det vanligaste sättet att mata när denna "regel" uppkom

• MARIA99

har inte rapat mina efter varje amning.. tex inte på natten då de somnat av amingen.. ville ju inte väcka dem. Inget av mina barn har haft problem med magknip iallafall.

• Mumin

Det är en gammaldags uppfattning att bebisen måste rapa. Min dotter rapade aldrig efter amningen, sonen däremot måste alltid rapa och sen kräka lite innan man lägger ner honom för att han inte ska spy ner hela sig själv och vagnen/sängen.

Man märker om man har en bebis med rap-på-maten-behov.

After all... tomorrow is another day.
  • kissemjao

Båda mina barn har varit rap-barn. Annars ett tvärsäkert kort på att de vaknar tio minuter senare med illvrål. Luften som de sväljer kommer ju inte från bröstet utan det är ju luft som slinker med i andningen liksom... Så har det varit för oss.
    Haft tokivriga barn vid bröstet+bra krut i utdrivningen=mycket luft i bebismage. Så behöver nån raptips så har jag nog en hel uppsats att komma med !

• Alexandra85

Min grabb rapar bara ibland däremot pruttar han som en hel karl =)
    Det är helt klart olika från bebis till bebis.
    Lillgrabben får iaf ut luften på annat sätt om han får i sig de... Man får sig iaf ett gott skratt när man hör honom!

• CarlHugo

Min son (nu 6 månader) har aldrig behövt rapas. Däremot fiser han mycket...så jag antar att luften försvinner den vägen

• lilla Uv

ok, då får man vänta och se om man får ett rap barn... misstänkte oxå det att det kunde vara den gamla läran jag har fått höra..

• 4småtroll

Alla mina barn har behövt rapa ordentligt efter amning, annars har de vaknat efter en stund med ont i magen. Min minsting är nu 7 månader och behöver fortfarande rapa ordentligt för att kunna sova gott.

Men det är nog väldigt olika från barn till barn.

• ajnas

kissemjao: jag vill ha raptips!! min 2 veckor gamla tjej är helt klart en rap-tjej, men det är inte alltid man får ut allting, känns det som.

• Stina75

Vår lilla son måste rapa efter fem minuter, sedan kan han äta hur länge som helst och behöver inte rapa fler gånger så det varierar nog helt från bebis till bebis.

• kissemjao

Några tips till a a!
    1. Efter amning så tar du upp barnet mot din axel. Trycker med handen mellan barnets skuldor och gör små cirklar, lite som om att du ska hämta upp rapen där emellan.
    En annan variant är att att bara stryka med handen mellan skuldorna, nerifrån och upp. Ganska "kraftigt".
    2. Lägg barnet på mage en stund, när barnet lyfter upp huvudet så kommer rapen ofta av sig självt.
    3. När man ammat lägger man barnet i knät med dess huvud mellan dina knän så att säga, och så tar du och stöder barnets huvud med din hand och lutar det lite neråt, så att huvudet kommer lägre än benen på barnet. Lyft upp till axeln ganska hastigt.

Rapa gärna i omgångar under ett matpass.
    Lycka till.

• lilla Uv

såg en liknanade tråd, så jag puffar upp denna för mera tips..

• 4småtroll

Fler tips då...

Om barnet behöver rapa men är svårrapat fick jag tips från neonatal när jag låg där med mitt första barn. Att man helt enkelt lägger dem från sida till sida i knät, alltså möblerar om luften i magen lite och sen tar upp över axeln igen. Håller dem mellan armarna och välter över lätt på höger sida och sen direkt över till vänster sida och sen upp.

När det hänger på axeln kan man också buffa i rumpan mellan strykningarna på ryggen.

Mina två minsta har rapat allra allra bäst när de fått sitta upp. Sätter dem på sidan i mitt knä med armen under armhålorna på barnet så att det hänger och får stöd över min arm framför. Samtidigt som jag klappar över ryggen.

Om mina barn inte har fått rapa ordentligt så har de alltid börjat kräkas när jag lägger ner dem på rygg. Ingen rap - maten väller upp vid liggande läge igen.

• MansonDust

Rapar inget på natten då hon ligger brevid & äter, sen somnar om. Man märker om det behövs, då skriker hon.

Svar på tråden Rapning vid amning