• firiona

Hur och när ser man om kattungarna blir långhåriga?

Hejsan.
    Jag undrar när och hur man ser på kattungarna om de blir långhåriga. Våra är ca 3 veckor gammla nu, och jag tycker att de är väldigt lurviga, man kan även se att det sticker upp ca 1 cm längre hårstrån i pälsen, (lite som en aura runt dom). Mamman är korthårig, och pappan är långhårig (om det är det katten vi tror är pappa vill säga ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-18 09:39:00:
    Nu har jag lagt till bilder på henne i galleriet, så gå gärna in och kolla på bilderna och säg vad ni tror!

• Svar på tråden Hur och när ser man om kattungarna blir långhåriga?
  • mina små kämpar

jag hakar på här har ingen aning själv och har 1 kattunge på 3v mamman långhårig o pappan kort just nu ser hon ut som en långhårig men det kanske bara är det första håret som de sedan tappar

• firiona

hoppas vi får någon svar :) Är så nyfiken!

• mina små kämpar

vi får nog vara nyfikna ett tag till

• firiona

det verkar som att det inte är som många som vet det här!

• Springsteen

jag kan ju bara säga om min egen... Hon var som en boll när hon var liten.. jag tittade på henne när hon var 5v o då såg man att hon blev långhårig..

• Hallonsaft

Jag tycker man ser det ganska så direkt. Vår stallkatt vi hade tidigare (norsk skogis/birma) fick ca 5 kullar varav nästintill alla blev långhåriga. Man såg det när de var några dagar gamla.

• firiona

va tror ni om min kattunge?

• Crispie

Njae, JAG tror inte det.. men jag är absolut ingen expert... Fundersam

Men söt som socker var den i alla fall...Glad

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • lollajapp

din katt ser inte ut att bli långhårig men den kanske får en lite "mjukare" päls än korthåriga katter. Jag har själv haft många katter med alla möjliga raser och man har kunnat se på dem redan när de varit jätte små om de varit långhåriga eller inte.

• firiona

okej, det andra kullarna som har vi har haft har inte varit lika mjuka och lurviga i pälsen som dessa, så jag blev lite nyfiken!

• Springsteen

nää jag tror inte heller det.. kanske lite "tjockare och längre än en vanlig" men inte långhårig som min... (om du tittar i mitt album och pres bilden...) Vissa katter har ju mer eller mindre mjukare och strävare...

• firiona

gud så söt springsteen, nä riktigt såå långhårig trodde jag inte hon skulle bli.. hihi. Jag hittade bilder på google på norsk skogskattungar som var tre veckor, och på de kunde man inte alls se att de kommer bli långhåriga, så det är nog inte helt omöjligt.
    kolla denna länken
    hem.passagen.se/tusselinos/1day_akull.html

• Pollyanna

Jättesöt kisse, men långhårig blir den nog inte. Kanske som de andra säger så får den en aning längre hår än "vanliga" katter, men inte så att den blir långhårig.

• Hallonsaft

Svårt att se på bilder. Men det ser inte ut som om den kommer bli långhårig. Det duniga i pälsen tappar de när de blir lite äldre. Jättesöt var den!

• mina små kämpar

kolla gärna min sötnos

• Springsteen

De bara är sååå att de finns inget sötare än kissungar!!!!

• Den mysiga

Min katt var långhårig som liten men dunig i pälsen nu är hon mera grov i pälsen. Ser man mycket korta strån i pälsen så kan man anta mera korthårig o inte att det ökar tror jag.

Mamman korthårig , pappan okänd till min katt.

• Nemi79

Jag gissar på längre hår än en "vanlig" bondkatt, men inte LÅNGhårig. Kanske semilånghår...du vet...mitt emellan...som mina norska blandisar.

Svar på tråden Hur och när ser man om kattungarna blir långhåriga?