• Midnattsblå

När blir feber livsfarlig?

Jag undrar vid vilken grad blir febern livsfarlig och vad händer då i kroppen?
    Hur länge kan en liten tvåårig ha feber utan att få allvarliga men eller utan att det blir livsfarligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-18 16:08:56:
    Kan tillägga att jag hörde att 42 graders feber kan vara dödlig. Jag vet inte om det är skrock eller sant. Det händer nånting med de vita blodkropparna. Har hag läst rätt på en sida så skiljer sig de vita från de röda. Men det låter som rena "fantasyn"...
    har ni nånsin hört nåt liknande?

• Svar på tråden När blir feber livsfarlig?
  • tuvasnuva

Över 40 grader skulle jag vilja åka till doktor ialla fall... om mitt barn har hög feber (ca 39,5) mer än tre dagar så åker jag oxå till doktorn, ringer ialla fall..

• Midnattsblå

Jag det hade jag också velat göra men här i Växjö är det andra visor. De ville inte ta emot oss på akuten heller..

Milla

• Max mamma

När Max hade 40,6 gr under armen i vintras var han väldigt dålig,men tillslut så kräktes han,sen gick febern ner igen.
    På rådgivningen sa dom till mej att febern blir inte farlig,utan det som kan hända är väl att dom kräks eller att dom börjar att krampa om dom har den benägenheten.

C.

• Midnattsblå

Max mamma... visst är det jobbigt? det känns som om det aldrig tar slut!..

• Tygtiiger

Feber över 42 grader gör att proteinerna i kroppen börjar påverkas och det stämmer att man kan dö eller få allvarliga hjärnskador då.
    Det är vanligt att barn har 40 - 41 graders feber när de blir sjuka, de har ett aktivt immunförsvar som reagerar snabbt och ordentligt.
    Om barnet leker, dricker och kissar och reagerar hyfsat normalt (gnällig, klängig, trött och sur är normalt ) behöver man inte vara så beymrad för feber.
    Om barnet är slött, taget, bara vill sova och vägrar dricka även efter alvedon/ipren så ska man åka till sjukvården för bedömning - men man ska ge alvedonen en timme på sig att verka först. Det gäller även om barnet har under 40 graders feber.

• Midnattsblå

Tack för det utförliga svaret!
    Nu vet jag

Milla

• Mamma t Twins

Mina tvillingar hade en period på elva dagar med feber över 40strecket!!
    Vi gjorde tre turer in till akuten, då jag trode att nu går det åt helsick...
    Men, ingen annan behandling än kombinerat barnAlvedon och barnIpren.
    Dessa två läkemedel har inte samma verksamma substanser och kan därför kombineras i SAMRÅD med läkare!!

Vi har inte alls märkt av några "men" efter febern!...

Hoppas ditt lilla pyre mår bättre redan!!

• Midnattsblå

Mitt lilla pyre är febrig som bara den. Vi är inne på femte natten. Men jag har just börjat ge Kåvepenin. Ikväll var det andra dagens första dos. Hoppas det hjälper snart. Vi är trötta och ledsna.

Mamma T Twins: Hur gamla var dina tvillingar?
    Det låter jobbigt! Du måste ha varit utom dig av oro och varit dödstrött...

Milla

Svar på tråden När blir feber livsfarlig?