• Anonym (orolig)

kondylom i halsen?

det är tydligen så att unga idag använder sej mkt av oralsex då de tror det är säkert o "smittfritt"..men enligt läkare på halsmottagning är det just kondylom i halsen som verkar vara vanliga besvär nu..min fundering är om nån vet hur halskondylom yttrar sej o om det finns nån som fått behandling för just detta...skumt att de inte sagt nåt om det då jag haft vanlig kondylom...men slemhinnor som slemhinnor...pliis help

• Svar på tråden kondylom i halsen?
  • Anonym (h)

"Det som kan spridas till munhålan är klamydia och kondylom. Nu är detta sällsynt eftersom dessa bakterier eller virus trivs bäst vid och runt våra könsorgan och inte lika bra i exempelvis munnen. Om man skulle få kondylom i halsen kan detta yttra sig som heshet på grund av att man fått kondylomvårtor på stämbanden- kom ihåg att detta är MYCKET sällsynt och att vårtorna försvinner så småningom. Klamydia i halsen yttrar sig som en halsinfektion som inte läker ut av vanligt penicillin mot halsfluss."

www.p-guiden.nu/p2006/fragaeva/visasvar.asp&frageID=2332

• Anonym (orolig)

jamen, har från säker källa att det ökat dramatisk med typ cancer i munhåla, då detta ska bero på just kondylom...han är spec läk på hals..

• Anonym

hur kan man veta at man har kondylom i munnen, man måste vel få båsor?

• Anonym (orolig)

jamen det är ju det jag vill veta ju blåsor el mer som vårtor el vad? en del kondylom syns ju inte heller utan måste penslar med en lösning för att "synas"..

• Anonym (h)

Man får vårtor.

När man får kondylom i underlivet som är av den platta typen (finns två sorters kondylom) ökar risken för cancer. Samma sak borde gälla om man får kondylom i halsen antar jag.

• Anonym

kan man ha kondylom i underlivet utan å se det????Troddeman kunne se vårtor eller blåsor

• Anonym (h)

Ja, man kan få det utan att det syns. Hon gyn. penslar man på en lösning som gör vårtorna synliga. Man kan även ha kondylom utan att man har vårtor. Då är man bärare av viruset. Dettta innebär att man kan smitta andra utan att man har symtom själv.

• Anonym (orolig)

nä man behöver inte kunna se dem, man penslar på nåt så framträder dom typ..så då är det väl inte säkert man vet om att man har så då sprider man ju vidare...knepigt det där.. men har inget haft i halsen o fått behandling? om det nu ska va så vanligt ....

• Anonym (h)

Viruset liknar det virus som ger vårtor i händer och på fötter. Vanliga kondylomvirus leder inte till livmoderhalscancer. Denna cancer orsakas av en annan typ av vårtvirus i samma familj. Detta virus ger så kallade platta kondylom som inte syns.

Kondylom är ingen anmälningspliktig könssjukdom. Men om du har kondylom bör din partner undersökas av läkare om han eller hon har symtom eller är orolig. Läkare som upptäcker könsvårtor hos barn är också skyldig att utreda orsaken, för att utesluta misstanke om sexuella övergrepp.

Symtom
    Du kan se och känna vårtorna med fingrarna. De liknar små knottror: lätt upphöjda, rundade eller blomkålsliknande, rodnande eller hudfärgade.

Hos mannen sitter vårtorna på:
    förhuden
    ollonet
    penisskaftet
    urinrörsmynningen
    ändtarmsområdet
    Hos kvinnor finns vårtorna på:
    blygdläpparna
    urinrörsmynningen
    slidöppningen
    livmodertappen
    ändtarmsområdet
    Oavsett var vårtorna sitter så finns viruset överallt i slemhinnorna, även i ändtarmen. Men alla får inte vårtor av viruset. Du kan alltså vara smittad utan att veta om det. Såvitt man vet är man bara smittsam då det finns vårtor. Vårtorna kan dock vara helt symtomlösa och då kan man smitta sina partner utan att själv ha några besvär.

Omvänt kan du lättare få vårtor om kroppens eget försvar inte fungerar som vanligt, på grund av att du är sjuk, äter medicin eller är gravid. Sådana vårtor försvinner oftast när immunförsvaret är normalt igen, till exempel efter förlossningen. Likaså kan rökare drabbas lättare.

Inkubationstiden är ofta flera månader, men du kan få vårtor ett år eller senare efter att du har blivit smittad.

Kondylom kan ibland förväxlas med talgkörtlar som finns normalt i huden och vid könsorganen.

Egenvård
    Avstå från samlag när du:

har vårtor
    penslar vårtorna med lösning
    väntar på att ärren efter operation ska läka.
    Avstå även från petting om du har vårtor på fingrarna.

Förebyggande
    Rätt använd kondom skyddar, men inte helt. Kondomen täcker inte alla virusinfekterade könsdelar.

Undersökning
    Du kan inte testa dig för att se om du är smittad. Däremot kan du få besked vid en vanlig undersökning om du har synliga vårtor. Ibland tar läkaren ett vävnadsprov för analys, det vill säga tar bort en bit av den förändrade huden under lokalbedövning.

Kvinnor som upptäcker att de har könsvårtor behöver inte gå till gynekolog för att ta ett extra cellprov på livmodertappen, utöver det som rekommenderas vart tredje år. Men om en kondylomliknande förändring upptäcks vid ett sådant prov, bör kvinnan bli undersökt av gynekolog.

Behandling
    Vårtorna försvinner så småningom av sig själv, men det kan ta något år eller längre tid. Under tiden kan du behandla dig mot vårtorna. Eftersom viruset är kvar i kroppen är det ganska vanligt med återfall, oftast inom de närmaste månaderna. Olika behandlingsmetoder finns. Du och din läkare bestämmer vad som passar bäst i ditt fall. Det kan vara:

receptbelagd lösning som penslas på vårtorna under tre dagar och upprepas efter en vecka
    nedfrysning av vårtorna
    diatermi, stark upphettning med elektricitet
    laser
    vårtorna klipps eller skärs bort.
    Lösningen kan ge besvär som går över. Huden kan bli röd, du kan få klåda och sveda. Om huden reagerar mycket, avbryt kuren. Du ska inte använda lösningen om du är gravid

• Anonym (=/)

jag fick mina bortklippta,utan bedövning,faaan va de gjorde ont! ..men värt va de väll ändå..! bedövningen skulle gjort ännu ondare lät de som på min doktor så.. nu hoppas vi bara på att de inte dyker opp igen..

• Anonym (=/)

alltså hade jag det nere mellan benen ..

• marlene23

att få kondylom i halsen är inte så vanligt.. det är oftast bara HIVsmittade som är i riskzonen för att få vårtorna där, pga deras nedsatta immunförsvar!

Svar på tråden kondylom i halsen?