• Bergtuvan

är det normalt att flytningarna luktar illa vid ägglossning???

Vill kolla om det är normalt att flytningarna luktar illa vid ägglossning?? Det luktar verkligen surt precis när jag har ägglossning, är liksom vitgula och kan vara lite gryniga???

Har aldrig haft så förut, har märkt av det de sista halvåret kanske. Kan komma som små vindpustar med lukten liksom, skitsnuskigt jag vet... men det kanske är normalt eller???

Någon som vet????

• Svar på tråden är det normalt att flytningarna luktar illa vid ägglossning???
  • Bispan

Nope, det är inte normalt. Gå till KK och se till att bli undersökt av en gynekolog! Vet inte hur det är i ditt landsting men i mitt finns akuttider. Jag har fått sådan tid då jag haft illaluktande flytningar.

Lycka till!

• Bergtuvan

Kan man inte bara boka en tid hos ngn barnmorska eller???

• Bergtuvan

vad tror du att det kan vara då??
    det är så skumt att det precis är vid ägglossning.... men självklart kommer jag att ringa i morgon!

• Kärleksbarn

Låter som du fått svamp i underlivet. Prova ta Canesten receptfritt på apoteket. Jag avslutade just min kur Canesten mina flytningar var luktfria och gryniga men det var svamp och om dina luktar illa då låter det verkligen som svamp!!!

Ring gyn!

• Andrundrun

Jag har det också så. Min BM sa att det var normalt.

• Kärleksbarn

Har du haft någon klåda kring runt blygdläppar eller inuti vid öppningen osv.???
    Om du tar Canesten och inte märker någon skillnad då är5 det något annat men jag skulle o jag vore du gå till en gynekolog eller ungdomsmottagning som kan koolla dig...

• Bispan

Bergtuvan: Jag vet inte vad det kan vara men jag tycker ff du ska uppsöka en gynekolog. Just på grund av svaret t ex Andrundrun fått från sin BM när hon frågade, att det är normalt att flytningarna luktar illa vid ägglossning. (Det har jag för övrigt aldrig hört ska vara normalt men jag är inte någon expert.) Om det är normalt normalt skulle i alla fall jag vilja höra det från en gynekolog.

Jag har exempelvis läst härinne att gravida tjejer skrivit och haft funderingar om det är farligt att de luktar "fisk" därnere. Då har frågeställaren t ex fått svaret att en annan tjej frågat sin BM om det och BM har sagt att det är fullständigt normalt och ofarligt. Eh, det är så att "fiskluktande" flytningar tyder på obalans i bakteriefloran i slidan eller bakterieinfektion i slidan. Bakterieinfektionen KAN orsaka sent missfall hos kvinnan. (tror inte det alls är vanligt men det händer)

Alltså, jag litar inte på BM:s kunskaper för fem öre. Därför tycker jag du ska uppsöka en gynekolog för att få ett utlåtande.

Lycka till och hoppas det är normalt!

• Bergtuvan

Tack för svaren...har ingen klåda eller andra tecken på svamp, låter konstigt om det skulle vara svamp eftersom det bara är just under ägglossning det luktar "fisk" kan ju liksom inte bara komma och gå lite när som. Har man svamp har man väl det tills man börjar med tex Canesten. Eller??

Gynekolog säger du, då får man vända sig till ngn privat va? För på vc är det väl bara BM?

• Bispan

Bergtuvan: Jag skulle ha letat upp kvinnokliniken här i vårt landsting och ringt direkt till dem. Landstingssidorna i katalogen kanske?

Svamp kan komma och gå men efter vad jag förstått brukar det inte lukta "fisk". Man kan få svamp om man äter mycket sött och sen kan det försvinna av sig själv om man drar ner på det söta. I och för sig vet jag inte om man är helt botad från svampen då. Den minskas kanske bara ner så att symtomen försvinner.

Gå till gynekolog och kolla så du kan känna dig trygg.

• Happy baby

Det är väldigt vanligt att svampinfektion bryter ut under eller strax efter ÄL, enligt min gyn. Kolla upp om det är det som du har.

• Bergtuvan

Japp, ska väl ta och göra det...kollade lite på gynmott här där jag bor och det fanns inte så väldans många...Skulle vilja ha en kvinnlig men det finns tydligen ingen...Jo, på sjukhuset men kan man ringa dit eller måste man ha remiss dit??

• Happy baby

Vet inte. Annars kanske det finns någon privat?

• Bergtuvan

det var privata gynekologer jag har kollat upp.... bara manliga!
    Är det farligt att behandla för svamp om det nu inte skulle vara det??? Har läst lite andra diskussioner om flytningar och svamp här på fl och man blir ju inte klokare...väldigt mycket olika svar om symptom på svamp och olika flytningar...

• Happy baby

Nä, det är nog inte farligt men ändå bäst att kolla upp. Brukar inte vara så farligt med manlig gyn när man väl är där, enligt min erfarenhet.

• Bispan

Tja, enligt min erfarenhet är faktiskt manliga gynekologer mkt mera försiktiga när de "håller på" där nere. Exempelvis tror jag varenda kvinnlig BM jag haft har lyckats "nypa" mig. Det har hittills ingen manlig gjort. *peppar* *peppar*

Gå iväg och kolla så du kan vara säker på att inget är fel.

• Choiice

Alltså du kan ju bara ha en rubbning i ph-balansen i underlivet. Då kan man få illaluktande flytningar. Lactal mjölksyregel finns att köpa receptfritt på apoteket. Lactal återställer ph-balansen. Men det är nog bäst att du går och kollar upp det, för att utesluta annat.

Lycka till!

Svar på tråden är det normalt att flytningarna luktar illa vid ägglossning???