• mammasusanna

SAS-graviditet

Hej,
    Skall flyga till Asien (Kina) i höst. Jag kommer att flyga med SAS. Är det någon som vet hur nära in på förlossningen man får flyga? På SAS hemsida står det att man är välkommen att flyga till fyra veckor innan beräknad förlossning men man bör kontakta resebyrån om man undrar något. Jag har tid hört någgot om v 28 och v 32....någon som vet???
    Tacksam för ALLA svar!
    Ha en skön söndag!

• Svar på tråden SAS-graviditet
  • ia1977

Du kan flyga samma dag du är beräknad utan att det blir komplikationer men det får du inte för flygbolagen... Dom har satt gränsen vid olika veckor pga att det är för dyrt för dem att nödlanda.

Talk to the left because you´re definitly not right!
  • Thezz mamma till två

v 34-36

ღ 25/1-2006 kom min skatt Matteus! Mamma älskar dig! ღ
  • Quacker

För en vecka sedan så var jag och min sambo till läkargruppen för att ta vaccinationer mot hepatit..då ville dom inte ta på mig pga graviditeten. Deras rekomendationer var att inte åka utanför europa under min tid som gravid och sa att jag verkligen skulle tänka på vad jag åt och drack under min utlandsvistelse. Anledningen till detta var att det finns olika sjukdommar som kan vara extremt farliga för barnet om man får dom och dom tyckte att det var onödigt att utsätta sig för det nu..

• Sanna73

När jag skulle resa i v 31 upptäckte jag ett annat problem och det var försäkringen. Mitt försäkringsbolag (trygg hansa) reseförsäkrade inte gravida över v 28. Hade dock "tur" genom jobbet var jag försäkrad tom v 32. Men kolla upp försäkringen. Händer det något utomlands vill man inte gärna stå där oförsäkrad.

• nixu

4 veckor innan BF brukar det vara stopp. v.32-36 måste man ha läkarintyg.

• Helena S

Det brukar vara olika veckor för lång- och kortdistans flygningar. SAS har ju att man får flyga upp till v36, v36-38 får man flyga max 4 timmar (dock måste man ha läkarintyg), och efter v38 får man inte flyga alls!!

MEN som Sanna73 säger, kolla försäkringen! För det är oftast den som sätter stopp först för om man kan flyga eller inte...

Svar på tråden SAS-graviditet