• Sleeping Beauty

Kan man använda myggmedel?

Konstig fråga kanske, men jag har fobi för myggor och blir smått hysterisk om jag får myggbett - därför undrar jag om man kan använda myggmedel eller är det för starka "grejor"? Fick årets första myggbett igår och halva kvällen var förstörd. Får stora bölder som kliar sjukt mycket - därav har fobin utvecklats...

• Svar på tråden Kan man använda myggmedel?
  • Jojo 28

Ja varför skulle du inte kunna använda myggmedel till dig själv. Jag får oxå bölder av myggbett, ibland hjälper det att smörja på 1% hydrokotisonsalva, salubrin men det kan svida lite sedan finns det någon bedövningssalva på apoteket som börjar på x kommer inte ihåg vad det heter. Badda med något kallt på brukar hjälpa oxå. Mvh Johanna

• Sleeping Beauty

Jag tänkte att det kanske går ut i blodet på något sätt och vidare till barnet.

Min BM har sagt att jag inte ska använda hydrokortison under grav t.ex. Endast i absoluta nödfall får jag ta det på mina eksem... Jag är osäker på vilka ämnen det är i de olika myggmedlena och hur starka de är... Därför frågar jag.

• Maggan78

xylocain eller nåt liknande heter det på apoteket, bedövningssalva, är bra om man ska plcoka stickor oxå.

• Prickan

Läste på ett par olika sorter sist jag var på apoteket, och på dem står det att man ska vara försiktig med användandet på små barn och om man är gravid. Tror det var MyggA och en annan sort.

Har också väldigt ont av mygg och knottbett, men har fått tag på en ringblomsalva som är kanon att stryka på efter bett, det slutar att klia på några minuter. Hjälper mot brännässla och solsveda också...

• Flisan78

Man ska inte anvnända myggmedel om man är gravid. Förra sommaren fick jag stå ut och hålla mig inne kvällstid.

• Stumpegrisen

Har fragat pa Apoteket om MyggA, for jag ar som du, far stora kliande utslag som varar i dagar. Men apotekspersonalen avradde, och tipsade om naturmedel istallet. Fick inget konkret namn dock.
    Har kopt en Xylocain salva att dampa kladan med efterat istallet.

• Springsteen

om man vill ha en mer naturlig klådstillande salva är hydrozonsalva jättebra.. känns som vaselin med mentol i.. Brukar köpa den på ica!!! Väldigt bra mot myggbett och torra läppar!!!

• Jojo 28

Sleeping Beauty visste inte att du var gravid..

• missteddy

står det inte på om det är lämpligt för gravida?

• elso

Varför är det farligt för gravida?

Jag har använt Mygga flera gånger redan

• Flisan78

På myggAs förpackning står det ju att man bara får använda medlet begränsat osv. Alltså inte bra för oss heller, det innehåller ju bekämpningsmedel! För ett foster kan man ju tänka sig att det har ännu större effekt. Men jag tycker du inte ska oroa dig nu, det är liten mängd som överförs, och använd det inte mer iallafall.

• missteddy

elso: jag tror att det är som vid vissa läkemedel att under vissa veckor ska man inte använda myggmedel men det är bara min egna teori sedan om det är så vet jag inte

• Annacecilia

Undrar om det är ok att använda tex Beckolja istället? Om man nu inte har något emot att lukta lite tjära förstås ! Det är det enda jag tycker är effektivt mot mygg! Annars är citronella beprövat mot mygg, finns som spray och borde inte vara skadligt för foster.

• Sleeping Beauty

Tack snälla för alla tips och råd! Jag ska nog överleva även utan myggmedel!!

• Sleeping Beauty

Jojo 28 - jag tänkte inte på att skriva att jag är gravid, eftersom jag lade in tråden under väntar barn - klantigt värre!

• Babe

Har också läst på vissa (svenska) förpackningar att de ska undvika att användas av småbarn&gravida.
    Gäller även myggspiraler och luktblock (inte alla märken har de rek.). Det är ju gifter som man antingen andas in eller tar upp via huden, så jag använder dem då inte.

Babe i Norrland *flin*

• Snusadus

var hittar man beckolja????? bor i skåneland...

Svar på tråden Kan man använda myggmedel?