• Silverkatten06

Leo - ett hundnamn?

Hej!

Vi väntar vårt första barn i början av augusti och jag tycker om namnet Leo om det blir en pojke, men min sambo har en kompis vars hund heter Leo och vägrar att döpa vårt barn efter en hund, vilket jag på sätt och vis kan förstå, men Leo är ju ett så fint namn...

Problemet är att vi inte kommer på nåt annat pojknamn som vi tycker om....

Finns här nån vänlig själ som kan hjälpa mig med bra argument?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-18 20:47:51:
    Tack för alla uppmuntrande ord, ska genast göra ett nytt övertalningsförsök! =)

• Svar på tråden Leo - ett hundnamn?
  • Vilmagbg

Leo är ett jättefint namn tycker jag. Leon är ju också ett fint namn om ni vill ha ett liknande namn. Strunt i att kompiens hund heter Leo om ni gillar namnet.

Vår son heter Max och min mamma tyckte att det var ett hundnamn........

• My Lovely Little Lumps

nee det är väl inget hundnamn heller det är fint namn tycker  jag!

♡Min familj♡
  • pellen94

Leo är vackert! Jag tycker inte heller att det är ett hundnamn. Det betyder väl lejon, så det borde i så fall passa bättre på en katt en på en hund Det är för övrigt min brors favvonamn, och om han någn gång i framtiden får en son ska han få heta Leonardo och kallas Leo Grannens barnbarn heter Leo också.

• toveca

Jag tycker att Leo är jättefint. Inte är det ett hundnamn inte! Våra hundar heter Tilda och Maja, men det är väl inga "hundnamn" för det? Känner massor av barn som heter samma sak.
    Dessutom lever ju ditt barn väldigt mycket längre än en hund så det blir ju ändå hans namn i slutänden...

Ett av mina favoritnamn om jag får en tös är Thea - det heter en av våra kompisars hundar, men det bryr jag mig inte om!

Hoppas han ändrar sig ,-)

• toveca

Jag tycker att Leo är jättefint. Inte är det ett hundnamn inte! Våra hundar heter Tilda och Maja, men det är väl inga "hundnamn" för det? Känner massor av barn som heter samma sak.
    Dessutom lever ju ditt barn väldigt mycket längre än en hund så det blir ju ändå hans namn i slutänden...

Ett av mina favoritnamn om jag får en tös är Thea - det heter en av våra kompisars hundar, men det bryr jag mig inte om!

Hoppas han ändrar sig ,-)

• Karii

Inte är det ett hundnamn inte! Karo hade väl varit att ta i! Känner hundar och katter som heter Leah, Kaj, Gunnar, Christina, Alexandra, Theresa etc... ska man utesluta de som människonamn med? /( även och Gunnar och Kaj kanske inte ligger i tiden)

• Lillalillenspappa

Det finns väl miljoner hundar som har människonamn.
    Argument: om man inte kan döpa ett barn till ett "hundnamn" så skulle vi få börja döpa barnen med hjälp av siffror, för att hitta ett namn som ingen har på sin hund lär vara omöjligt

• MIL

Hej!

Inget hundnamn men ett kattnamn min älskade lilla katt heter Leo, så för mig känns det konstigt med leo på ett barn men det är ju bara för att jag har det på min katt. Självklart så kan du ta Leo vare sig det finns hundar, katter, hästar eller andra djur som heter det, det har ingen betydelse!

• Madde A

Jag tycker inte det är nåt hundnamn heller. Funderar lite på det själv till killen i magen.Så jag tycker det är jättefint.

• Norahs mamma

Klart att det är ett hundnamn om han har en kompis som har en hund som heter så...
    Jag skulle aldrig kunna döpa ett barn till Pontus eller Bella t ex då jag känner hundar som hetat så...

Men ett fint namn är Leo Min svärmorfar heter så

• Toadette

Jag ville gärna döpa vår son till Leo, men vår katt hette det så det fick jag inte Så för mig är det ett kattnamn! Men jag tycker fortfarande att det är både fint och lite tufft så kämpa på!

• Plumpan

Leo är väl fint...har en kompis som har en son som heter så..(Leonard eg.)...jag har oxå en kompis som har en dotter som heter Saga o d heter en av våra hästar....

• Kyoko

Min väns son heter Leo han är också född i Augusti och har därför lejonet som stjärntecken. Leo betyder ju just lejon (och är väl det latinska namnet på just det stjärntecknet) och eftersom ert barn föds i augusti kan väl det vara ett bra skäl så gott som något

• Bollibompa

Leo är inget hundnamn men satsa på Leon annars om inte din sambo gillar Leo. Vår pojke fick heta Leon jag tycker att det är ett jättefint namn och mycket närmare Leo går väl knappast att komma.

• Babe

Leo är så tufft *ler* OK, han kanske associerar till just en hund, men hundar kan ju heta Anna, Lisa, Isak, Tindra, Kalle ja precis som vi, så det har nog mindre betydelse när en kille väl sedan bär namnet!
    Babe

• princess of woolfs

Leo har ju blivit ett ganska vanligt pojknamn, verkar det som, därför tycker jag inte längre det är ett hundnamn.

• Anna B

Jag tycker också att Leo är jättefint. Vad gäller djur så heter de ju människonamn idag.

Folk har så mycket konstiga/tråkiga associationer till alla möjliga namn, men de brukar försvinna med tiden när de vant sig vid att just ERT fina barn heter detta namn.

• Pillan85

Nej, jag tycker att det är jätte fint. själv funderat lite på det. =)

• Lovis 1

Jag tycker också att Leo är fint och det är inget hundnamn, men däremot ett gammalt svenskt namn, eftersom det finns med i namnsdagskalendern.

Svar på tråden Leo - ett hundnamn?