• karma5

Solskyddskläder på en 9 månaders eller hur gör ni?

Nu är sommaren här och jag vet inte riktigt hur vi ska skydda Axel mot solen när vi är och badar. Då vi har äldre barn kommer vi att vara en del på stranden och Axel kommer nog vilja sitta i sandbrynet och leka. Han är nu 9 månader och kommer att vägra sitta still under ett parasoll! Har börjat kolla lite smått på solskyddskläder men undrar hur ni tänker!

Hur kommer ni/har ni skyddat era småttingar från solens strålar? Ni som har solskyddskläder var har ni köpt dem och har ni i sådana fall räcker det med kortärmat både på armar och ben eller bör man ha långärmat och "långbenat"?

Önskar råd och tips!!

• Svar på tråden Solskyddskläder på en 9 månaders eller hur gör ni?
  • Razzla

Hade inget till Anton när han var så liten eftersom man lättar höll honom i skuggan då.

Nu i sommar har vi satsat på att köpa solskyddskläder från Sunblock. En overall liknande grej med korta ben (till knäna) och korta armar (till armbågarna)
    Då är de inte så mycke man behöver smörja och han kan gladeligen bada nästa hur mycke han vill. Köpte även deras keps med "solflärp" bak för att skydda nacken och huvudet.

Han älskar sin overall med hajjar på och klagar inte när han har den på sig.

Betalade runt 600-700 för hela paketet.. då va de nog solglasögon med också..

• LillaMilou

Jag har en 10-månaders kille och köpte en hel solskyddsdräkt med långa ärmar och långa ben med solskyddskeps på sunmate.se. Med frakt blev det 549 kr.

Annars finns det billiga nya på Tradera för runt 200 kr.

• Ninni73

Jag hade långärmad tröja och tunna byxor på min kille när han var i den åldern och solhatt, det funkade jätte bra...de sitter ju bara kortare stunder i solen ändå...

• karma5

Tack för era svar!

Några fler som vill dela med sig?

• Ninette

Har en dotter på 8 månader och en på 3 år snart. Minstingen kryper för fullt och går ej att hållas i skuggan.

Jag tänkte testa solkskyddskläder på liten för att inte behöva smörja nåt i onödan, min liten kommer med all sannolikhet sitta i strandkanten en del i sommar.
    Hittade ett set med lite längre byxa och lång ärm på e-bay. Helt nytt för ca 100 kr inkl frakt. ska komplettera med keps också så ska nog lillan också kunna följa med till stranden

• Suneboll

Vi har långärmad solskyddströja o korta solskyddsbyxor, en såndär keps som går ner i nacken o så smörjer vi på benen o iansiktet. Han är 13 mån...skulle han vara mindre hade jag nog köpt heltäckande byxor oxå. Jag tycker solskyddskläder är suvve om man är i vattnet på stranden, bomull blir så äckligt när det blir blöttt

• Angelikan

Har en dotter där jag köpt ett plagg precis, hon är lite drygt 10 mån och den har varit kanon nu i solen, köpte heldress i Rosa från www.prinsochprinsessa.se fick en solkeps med också för 399 tyckte ja var ok. Så ett skydd är viktigt även fast barnet är i skuggan.

• nina80

Jag använder vanliga kläder här hemma i Sverige. Tunna långärmade och långbyxor. Ibland sätter jag på short och kortärmat en liten stund. Hon badar även utomhus och då gör hon det naken och med solhatt :) Vår problem är dock hur man får solhatten att sitta kvar på huvudet - det finns en tendens till att den åker av hela tiden.
    Visst kan du köpa heltäckande solkläder också om du tycker det känns skönare. Sitter ni på stranden så är det ju praktiskt för då kan han bada i dem också.

Min dotter är 8,5 månader och självklart går det inte att hålla henne i skuggan eller under ett parasoll utan hon drar i väg i en jäkla fart och ska titta på allt. Nu när det har varit så varmt och skönt ute så har vi varit ute nästan hela dagarna och vi har försökt att ha henne i skuggan, men, men... Hon har inte bränt sig i alla fall och sover gör hon i vagnen och då står den i skuggan.

Glöm inte händer och fötter! Och en bra solhatt skyddar ögon och ansiktet. Enventuellt kan man använda lite solskyddsfaktor bara på händerna och fötterna berättade min BVC sköterska.

• Klarissa

Här är apotekets råd:

Ju yngre barn, desto mindre sol

Egentligen finns det bara ett råd när det gäller barn och sol - håll barnet borta från solen!
    Men verkligheten är oftast inte så enkel. Så vad gör man då?

Barn under ett år
    Så små barn ska helst inte utsättas för sol alls. Låt barnet leka i skuggan eller under ett parasoll.

Ibland kan det dock vara svårt att undvika solen, till exempel på stranden eller på promenaden. Kroppsdelar som inte kan skyddas med kläder skyddas då med solskyddsmedel med hög faktor.

Barn över ett år
    Det lite äldre barnet kan vara svårare att hålla i skuggan. För att undvika att de bränner sig, skydda barnet både med solhatt, T-shirt samt solskyddsmedel med hög faktor.

När solens strålar är som starkast, mellan klockan 11 och 14, ta en paus i skuggan.
    Tänk på att barn inte själva kan avgöra om de blir brända.

Smörj ofta med säkra produkter
    Apotekets solskyddsmedel för barn är vattenfasta. När barnen badar, leker på stranden eller torkar sig efter badet kan det hända att krämen nöts bort. Smörj därför in lite då och då för att vara på den säkra sidan.

Parfym i kombination med solljus kan orsaka hudbesvär. Alla Apotekets barnprodukter är därför självklart oparfymerade. Produkterna håller så låg halt av konserveringsmedel som möjligt utan att kvalitetén försämras.

Svar på tråden Solskyddskläder på en 9 månaders eller hur gör ni?