• busfrösmamma

Högljud

Hej!
    Jag har aldrig skrivit här förut men någon gång ska vara den första! Min son som är 4 år är väldigt högljud, han skriker och hörs hela tiden. Nu är han ute på gården på ett barnkalas och det är bara han jag hör. Det är så jobbigt. Han hörs mest hela tiden. Jag har försökt att prata med honom, men det går liksom inte in. Är det någon som har likadant eller vet hur man kan göra för att sänka volymen. Önskar att jag hade en fjärrkontroll som funkade att man kunde sänka volymen :)
    Hjälp! Det blir snart så att jag undviker sådana tillfällen då jag vet att han blir triggad och hörs ännu mer, typ barnkalas och andra tillställningar.

//Lojsan

• Svar på tråden Högljud
  • Qiina

Min lillebror var oxå på det där viset... kolla hans hörsel? Ibland kan barn som pratar högt höra dåligt...

• busfrösmamma

På 4-års kontrollen var det inga fel på hörsel, däremot så har han svårt att uttala vissa konsonanter rätt. Men han ska till talpedagog på tisdag. Jag ska kolla med talpedagogen om hon vet något kanske... Hur gick det med din bror, hörde han dåligt eller slutade han att prata högt? Eller pratar han fortfarande högt? :)

• Qiina

Han är 19 år nu och pratar inte högt... Han hörde inte heller dåligt men det hjälpte när vi va på han hela tiden när han trissa upp sig... vi sa till han med lugn röst, nästan viskande " nu pratar du så där högt igen, lugna ner dig lite" osv...

• busfrösmamma

Tack för tipset. Just nu är det lite svårt för mig att få kontakt med honom då jag måste vara inne eftersom lillebror sover middag och sambon jobbar. Jag tycker att när jag är ute med barnen så är jag på honom hela tiden: skrik inte, jaga inte, slåss inte med pinnar osv.... Jag avundas alla andra föräldrar som inte behöver vara på sina barn hela tiden. Det känns som om min stora är värsta värstingen! Det är så jobbigt...

• Qiina

Nä men så är det nog inte, du vet du upplever kanske att han hörs mest medans andra mammor står och tänker min hörs då mest och är bråkigast... men testa att inte gnäll på honom förklara mer i stället, barn är smartare än vi tror och kan förstå förklaringar t.e.x.
    Jag gillar inte när du gör så....
    För då....
    Gör så här i stället....

• glömsk

Jag vet hur det känns att "alltid" höra sitt barn bland alla andra..Man hör ingen annan än sina egna.
    Vår äldsta pojk är 7 år.Han fick rör insatt för några års sedan.Har haft många öroninflammationer.När dom kollade hans hörsel så hörde han dåligt på båda öronen..(satte in rör för att han skulle slippa öroninf+att dom skulle se om hörseln blev bättre).Helt klart skillnad.Men det är svårt att få ner volymen på honom.Vi säger till hela tiden men inte hör han ändå..Han har lite försämrad hörsel vid buller men annars så ska hörseln va bra..Får du något bra tips på sänkt volym så säg gärna till...Lycka till!!kram lotten=)

• Anna81

hahaha, min dotter som är 3 år pratar oxå väldigt högt och leker jätte högt, har kollat hennes hörsel och den var det inget fel på

Jag var tydligen oxå väldigt höfljudd när jag var liten.

Vi brukar säga, inte så högt när hon skriker och pratar, men man vill ju ha ett annat knep, för jag minns när min pappa alltid sa till mig när jag pratade och då kände man sig väldigt dum och ville inte berätta mer.

Tror att det försvinner av sig självt när dom blir lite äldre

• Angelito

När min lille going blir för uppspelt och börjar skrika och tjoa så säger "jag att jag förstår ej vad du säger när du skriker så där, prata lite lägre så förstår jag dej" Han har blivit myyycket bättre.
    Kom ihåg att på dagis så måste dom säkert skrika för att bli hörda ibland.

Svar på tråden Högljud