• nellie00

Slidkatarr?

Är det vanligt vid graviditet? Hur känns det? Som svamp eller?

Har haft enorm klåda i underlivet i några veckor, har använt Canesten salva och igår tog jag en vagitorie. Men det kliar ännu.
    Blir nu orolig att det kan vara nåt annat som kan påverka barnet. Kan slidkatarr vara farligt?

*orolig i v 18*

• Svar på tråden Slidkatarr?
  • Skusan

Svampinfektioner under grav kan vara oerhört svåra att bli av med Långdraget och mer eller mindre kroniskt för en del. Ring och prata med din bm i morgon och be henne kolla så det inte är nåt annat än svamp som ger dig klådan. Om inte annat så just för att säkert få veta plus råd om hur du ska behandla dig OCH din partner, för svamp smittar!! Blir du fri från det så får du tillbaka det sen av killen, mindre kul.... Då svamp inte ger symtom (oftast) på killar så tror man inte dom har, men han ska behandlas iaf!

• Skusan

Föresten, bytt sköljmedel/tvättmedel nyligen? Eller använder du mycket trosskydd? Det kan med ge klåda som f-n....

Hoppas du blir bättre!

• nellie00

Tack för ditt svar.
    Men om det nu är slidkatarr istället som jag gått med, kan det vara någon fara då?
    Någon som haft det under graviditet?

• nellie00

Du, vi bytte faktiskt sköljmedel rätt nyligen, och jag märkte att det blev värre när jag hade nytvättade trosor på mig.....
    hmm..kanske det som har gjort det...

• Skusan

Kan det va då.. Man kan ju bli känsligare i slemhinnorna pga hormoner under grav. Prova köp oparfymerat sköljmedel eller tävtta helt utan ett tag och se om du märker skillnad. Värmen gör ju sitt till med...
    Sök om bakteriell vaginos (slidkatarr) om du tror det är det du har och läs om det, men jag tror inte att bebisen kan påverkas av det i magen.

• Nygge

Om jag minns rätt brukar inte slidkatarr klia särskilt mycket, utan känns mest igen på en karaktäristisk lukt (väldigt äcklig, som gammal fisk typ).

Det kan väl i och för sig ta ett par dagar innan medel mot svamp verkar, men sambandet med tvättmedlet låter rimligt, och lätt åtgärdat, som tur är

Om man har bakteriell vaginos, verkar det inte vara någon påverkan på barnet, men en liten möjlighet att man föder lite tidigare än annars (www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp)

Lycka till!

• styrdalen

Har du bakteriell vaginos så får du rikliga flytningar och det luktar typ fisk som inlägget ovan säger. Det finns en risk för för tidigt förlossning därför bör man prata med läkare/bm om saken. Det finns dalacin eller metronidazol som stolpiller/salva som man kan ta för att hålla eländet stången. Vet ej om man bör ta det vid graviditet dock. Om du har mycket problem, försök att avhålla dig från mjölk och vetemjöl så mycket som möjligt samt ät mycket fibrer och probiotika som man kan köpa på apotek/hälsokost. Problemet kommer med all sannolikhet från dina tarmar inte bara från slidan. Får du ordning på tarmarna så läker vaginosen i slidan också. Men du får ha tålamod. Tänk på att inte heller stressa upp dig för det påverkar också...

Svar på tråden Slidkatarr?