• Anonym (Ful)

Någon som lider av BDD här inne?

Hej!

Jag är en tjej på 21 år, som har under hela mitt liv mer eller mindre lidit av en sjukdom som heter Body dysmorphic disorder (förkortas BDD). På svenska är det översatt till dysmorfofobi och kallas för inbillad fulhet. BDD är en relativt okänd sjukdom, så om jag inte förklarar närmare så kommer jag få tusen frågor om vad BDD är. Har därför kopierat en artikel om BDD, så ni ska förstå vad det är.

"

Tänk dig att du ser dig i spegeln och möter en helt annan bild av dig själv än vad din omgivning gör. Det låter som en mardröm, men för en del människor är det verklighet. Dessa människor må vara hur vackra som helst, men spegelbilden som ser tillbaka på dem säger motsatsen. Deras tankar kretsar ständigt kring en ofta inbillad defekt i deras yttre. Det hjälper inte att folk i deras omgivning försöker övertala dem om att de ser bra ut, en person med BDD tror inte på det. Eftersom de själva ser det fula måste det vara sant. Vid det här laget handlar det inte längre om normala komplex, utan om en psykisk störning vid namn BDD, dysmorfofobi, även kallad "inbillad fulhet".

De flesta har säkert haft någon form av komplex någon gång. Det är en väldigt obehaglig men normal upplevelse som försvinner med tiden. För BDD-drabbade är det betydligt mer än så. För dem är det en psykisk störning som sakta bryter ner deras liv. I USA är sjukdomen relativt känd. Bland annat handlade ett helt avsnitt av den populära TV-serien CSI om en kvinnlig fotomodell med BDD. Kvinnan avlider av blodförgiftning efter att ha pillat sönder sitt ansikte med olika föremål i ett försök att få bort sin inbillade acne.

Lidande
    En person som lider av BDD är sjukligt besatt med något i sitt yttre. Ofta kretsar besattheten kring en del av ansiktet, vid förändringar i huden som finnar, ärr och ojämnheter eller vid ansiktsdelar som näsa, haka och mun. Det händer även att tvångstankarna fixeras vid händer fötter, bröst, hår, lukt, vikt och genitalier. Tankarna kretsar ständigt runt defekten, som många gånger inte ens existerar eller har överdrivits stort. Detta kan jämföras med en anorektisk person, som oavsett viktnedgång fortfarande anser sig vara fet. På samma sätt ser inte den BDD-drabbade vad omgivningen ser.

De som lider av BDD känner sig ofta värdelösa och skäms för sina problem. Många försöker lösa problemet genom att begå plastikoperationer istället för att söka psykisk hjälp. Relationssvårigheter är vanligt bland de drabbade. Eftersom de skäms för sin "defekta" kroppsdel undviker de vanliga sociala situationer som att umgås med vänner och dejta. I värsta fall slutar den sjuke på sin skola eller sitt jobb på grund av sjukdomen. Till sist blir personen socialt isolerad, vilket leder till depression och självmordstankar.

Symptom

En person med BDD…
    …Jämför ständigt sin "defekta" kroppsdel med andras
    …Ser sig ständigt i speglar eller undviker dem helt
    …Undviker kameror
    …Försöker dölja den "defekta" kroppsdelen med klädesplagg, smink, hattar eller liknande
    …Sköhetsopererar defekten eller gör andra ingrepp till synes helt i onödan
    …Söker ständigt efter bekräftelse från omgivningen angående defekten
    …Utför olika skönhetsritualer
    …Rör ständigt vid defekten
    …Mäter den defekta kroppsdelen
    …Läser om den defekta kroppsdelen
    …Undviker sociala situationer där defekten kan upptäckas/ses av andra
    …Känner oro i närheten av andra människor

Drabbad
    BDD ser ut att drabba både män och kvinnor i samma uppfattning. De som har störst risk att drabbas av sjukdomen är ungdomar och unga vuxna samt personer som har tvångstankar eller känslostörningar i släkten. Ofta är den drabbade en perfektionist, precis som de som drabbas av anorexia. Det är vanligt att den som lider av BDD även lider av social fobi, vanföreställningar eller anorexia.

BDD kan utvecklas från tidigare psykiska besvär, men kan också leda till ytterligare besvär. Tvångstankar, ätstörningar och agorafobi (torgskräck) är exempel på sjukdomar som vanligen leder till eller följer BDD. Ingen vet exakt vad som orsakar BDD, men många psykologer och läkare tror att sjukdomen orsakas av en blandning biologiska, psykologiska och sociala faktorer.

Botemedel
    Drabbade personer har ofta svårt att inse att de är i behov av hjälp. Det kan därför vara svårt för de anhöriga att övertala en person med BDD att söka psykiatrisk vård eftersom denne gärna vill tro att felet är fysiskt. Anti-depressiva läkemedel har visat sig lindra symptomen hos BDD patienter, men även kognitiv beteendeterapi har visat sig hjälpa. I USA, där sjukdomen är känd och ständigt ökar, får patienter som lider av BDD ändå ofta fel diagnos på grund av att många läkare inte känner igen symtomen. Istället behandlas de för andra psykiska störningar som egentligen är en följd av BDD. I Sverige är sjukdomen fortfarande nästintill okänd.

Inga studier har gjorts på hur utbrett BDD egentligen är, men cirka 1-2% av USAs befolkning och tusentals människor i Sverige antas lida av BDD i olika svårighetsgrader. De flesta vet inte om att deras syn på sig själva beror på en psykisk störning och fortsätter därför att må väldigt dåligt, dag efter dag, år efter år."

• Svar på tråden Någon som lider av BDD här inne?
  • Anonym (Ful)

Undrar om det är någon annan här inne som har Bdd?

• Sommartider

Min syster har Bdd...tror jag men hon bor i Luxemburg så det har ett annat namn där på franska..Kan tyvärr inte komma på det nu..
    Hon har en taskig kropps uppfattning och svårt att de sig själv i spegeln..
    Det är som att näsan eller händerna växer hon upplever kroppen stor eller liten..
    det är svårt att förklara men hon frågar ofta hur ser jag ut i det här..
    Hon har ingen egen bild av sig själv..
    Min syser är utav en envis natur och har klarat mycket motgångar men hon har så svårt att se sig själv som vi ser henne..
    Hon är aldrig nöjd med sin kropp och jag kan inte se vad det är som skulle vara fel på den m.m..
    Lite om mina erfarenheter via min syster..

• Anonym (Ful)

Ja, din syster låter som jag... jag har alltid trott att jag har varit ful på riktigt- men nu vet jag att jag känner mig ful p.g.a. min BDD..Gråter

Någon annan här inne som har BDD?

• Sommartider

Vill du ha någon att bara prata med så finns jag här i alla fall..
    Jag är inte lättskrämd äller på något sätt dömmande..
    Jag har levt med min systers sjukdom i många år..
    Va rädd om dig..

Svar på tråden Någon som lider av BDD här inne?