• Cissi76

Fryst gravad lax?

Min BM påstår att man kan äta gravad lax om man först fryser den i tre dygn och sedan tinar upp den innan förtäring. Detta ska tydligen ta kål på de ev. skadliga bakterier som kan finnas. Är det någon som hört samma? Skulle SÅ gärna vilja äta lite gravad lax till midsommar. Jag saknar det!

Svara snabbt snälla!

• Svar på tråden Fryst gravad lax?
  • Nemita

Om du fryser lax i tre dygn och sen gravar själv så bör det gå bra. Problemet med gravad lax är dels det som din bm nämner, men också att listeria kan växa till farliga halter om laxen vakumförpackas. Så det borde inte fungera med att frysa vakumförpackad lax som redan varit med ett tag, för såvitt jag vet dör inte listerian av det. Kanske någon som vet mer än jag?

• Nemi79

Oftast så fryser man laxen INNAN man gravar den. Men det stämmer att den skall vara fryst i 3 dygn. Bara du inte äter gravad lax mer än 1 gång / månad (max), så är det ingen fara.

Så ha en smaskig lax middag på midsommar du!

• Nemita

Nemi79: Om man äter vakumförpackad gravad lax som inte är helt superfärsk så kan listerian vuxit till sig så att det är farligt att äta en enda gång. Det är inte som med fiskar med miljögifter i sig, där handlar det om hur ofta och hur mycket man äter, tyvärr.

Cissi: Bäst är kanske att du läser lite på Lata kocken Johannas sida (här på FL) hon skriver inte bara om vad som gäller (för det kan man läsa också på livsmedelverkets hemsida) utan lite om varför. Det gör det lättare att förstå vad man ska tänka på, tycker jag.

• Trogga

All lax som man gravar, eller om man gravar strömming ska vara fryst i minst tre dygn innan man äter den. Även om du inte är gravid.
    Jag brukar variera om jag "gravar" fisken först och sen in i frysen. eller om jag fryser den först och sen gravar den.

• Neko

Frysa den först och sedan grava och äta den nygravad = helt okej
    Frysa den först och sedan äta den rå = helt okej

Äta vakuumförpackad gravad lax oavsett frysning eller inte = inte okej (pga bakterier)
    Äta nygravad eller rå lax som inte varit fryst först = inte okej (pga parasiter)

• lata kocken Johanna

Fisk som ska ätas rå ska ALLTID frysas!
    oavsett om man är gravid eller inte - pga inälvsparsiter som binnekemask

det är bara inkompetenta matlagare/kockar som inte fryser in...
    (Och din BM bör läsa på lite om mikrober innan hon kläcker ur sig sådana saker)

Listeria överlever frystemp - men förökar sig inte så om det är PINFÄRSK fisk som fryses in så är det OK

RÅ fisk - hinner bli oätlig innan ev listeria hunnit växa till skadliga nivåer

gravad fisk - OK om den är nygravad men pga av att hållbarheten ökar med gravningen så KAN ev listeria växa till skadliga nivåer innan fisken blir dålig (listeria klarar syrefattiga miljöer, salt och socker men inte syra)

vaccad - skippa!
    samma som ovan hållbarheten gör att listeria kan växa till skadliga nivåer

Svar på tråden Fryst gravad lax?