• Jenny70

Någon kunnig på kattungar...snälla - läs!

Förra lördagen fick vi kattungar. Eller vi och vi...men Svarta Sara - vår katt! 7 stycken, men den sista var död då vi hjälpte den ut. Satt fast med huvudet. Dagen därpå dog en som mamman själv hela tiden bar bort och nu i veckan har ytterligare en dött.

Jag tror inte dom får tillräckligt med mat, för jag tycker dom är så extremt pipiga! Nu har hon alltså 4 kvar och där är ett par som är lite för klena, tycker jag. Är rädd att fler ska tyna bort...

Om jag vill ge dom någon ersättning så antar jag att jag hittar det i en djuraffär. Men nu är det helg och vi har inga djuraffärer där vi bor. Var på ICA & köpte Sempers modersmjölksersättning & har varit inne hos grannen & lånat en så´n liten spruta, ni vet. Tänkte spruta in litegrann i dom var. Men vad tror ni?? Om modersmjölkersättning för SPÄDBARN?? Den är mjölkbaserad & katter tål ju inte mjölk något vidare? Det blir kanske värsta chocken oxå dör dom på grund av det!!

Vad innehåller så´n mat man köper ifall man behöver föda upp små kattungar själv? Önskar snabbt svar! Vi ska själva käka nu & se´n tänkte jag ev sätta igång & utfodra dom små liven...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon kunnig på kattungar...snälla - läs!
  • Nyfiken gul

Ta kontakt med en veterinärklinik! Dom har speciell mjölkersättning för kattungar!

• Eliin

tror inte det är så smart och ge dom vanlig ersättning för barn eftersom de är laktosallergiker. Jag tror om jag inte är helt ute och cyklar att man köper kattungeersättning på apoteket. Där köper du även flaska med liten sugnapp till ungarna så de kan "dia".

• tuvasnuva

Skulle nog ge dom bara vatten så handlar du rätt ersättning imorgon... Det kan ju faktiskt hända att svarta sara puttar undan dessa pga något fel. Djurens instinkter är ju som sagt väldigt bra så försök att lita på henne. Men hjälp de som är kvar.

• Splach

på vart ica har jag för mej dom har kattersättning, bland kattmaten.. eller jag är nästan helt bombsäker på det, och du bör inte ge dom ersättning för människa!
    utan åk till ica igen, kolla bland kattmaten efter vita flaskor, det bör finnas där, om inte annat så bör någon annan mataffär ha det..
    Djuräffärer har det med!
    Och om du är rädd att dom inte får riktigt med mat, så kan du lägga dom att dia lite medans du puffar bort dom som är lite starkare en liten stund, så dom klarar sej tills imorgon, fast i vanliga fall så brukar mamman klara av att ge så många barn mjölk, haft katter som fått 9 ungar och det har funkat, men som sagt det är olika mellan individer..
    Och oftast finns det några som är svagare än andra, men så är det med allt.

• Eliin

hmm.. är det inte kattmjölk du menar att de har på Ica?? det är ju inte kattungeersättning.. har aldrig sett det där... kanske är jag som har fel...

• Splach

ge dom inte vatten om dom inte är uttrokade, du märker om dom är det genom att dra lite i skinnet, drar det inte ihop sej, så ge dom vatten..
    Och var försiktigt så du inte skadar dom om du ger dom vatten, dom är jätte känsliga i munnen!
    Föresten så ring veterinären finns alltid veterinärer som har jour, du kan alltid ringa o rådfråga

• Rebecca86

Ring någon veterinärjour. Sök på eniro eller kolla i katalogen!

• Splach

Eliin kanske det är? trodde det var ersättning..

• Barbabok

Så här är det, det finns något som heter KMR på Apoteket som du ska ge dom, kostar ca 185 om jag inte minns fel. Det är modersmjölksersättning för kattungar och den är det enda de ska ha.
    http://www.apoteket.se/rd/d/3172

Hoppas det går bra!

• Eliin

splach: nej det är kattmjölk dvs. laktosfri mjölk för bortskämda kissar...

Svar på tråden Någon kunnig på kattungar...snälla - läs!