• Mibe

Recept på flädersaft

Finns det någon som har ett bra och enkelt recept på flädersaft? Kanske ett recept med fläder och rabarber?

Tack!

• Svar på tråden Recept på flädersaft
  • tuvasnuva

30 - 40 blomklasar
    3 citoner
    60 g citronsyra
    2 liter vatten
    1,7 kg strösocker
    ev natriumbensoat

Plocka utslagna blomklasrar och skölj dem i kallt vatten, låt dem rinna av. Tvätta citronerna och skär dem i tunna skivor. Varva fläder och citronckivorna och citronsyra i en skål. Koka upp vatten och socker tills sockret löst sig. Häll det över blandningen och låt kallna. Täck över med plast och ställ i kylskåpet i 3 -4 dygn. Vill du ha rabarber i så kan du bara skiva ner några stänger.

• Mibe

TACK!! Det låter enkelt och bra. Dom ska få slå ut lite till sen blir det saft till törstiga barn. Fast när jag förut fick flädersaft av min moster så gömde jag flaskan för min man! Jag ville inte att han skulle "slösa" med den på alla saftkalas som blir på dagarna!

Men nu blir det nog lite mer än en flaska så då kan nog barnen få smaka!!

• tuvasnuva

Varsågod... Om du har massa blommor så kan du frysa in dom. skölj dom bara i vatten och låt dem rinna av ordentligt och frys inom de i fryspåsar... Du kan även göra saft på syrenerna på exakt samma sätt.

• Mibe

Syrener??? Det har jag aldrig hört, det låter spännande! Fast mina syrener har nästan blommat färdigt, men det ska jag absolut testa nån gång!!

Svar på tråden Recept på flädersaft