• ängeln83

Lämna bort hunden för första gången...

Jag och min sambo ska åka iväg över midsommar.
    Ska nu alltså lämna bort våran "bebis" för första gången sen vi tog hem henne, (hon är 15 månader nu).
    Ska lämna henne på ett hundpensionat.

Nu, några dagar innan har jag fått SÅN seperationsångerst.
    Kommer sakna henne jätte mycket.
    Hon är väldigt "husse-matte-sjuk".
    Och jag är lite rädd för hur hon kommer att reagera över att bli lämnad.
    Någon som kan dela med sej av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Lämna bort hunden för första gången...
  • Hallonsaft

Har inte lämnat mina på pensionat, men jag jobbar ju bla på hunddagis och tar då emot många nya hundar. Det går oftas väldigt väldigt bra. De kan gnälla lite och sakna sin matte/husse precis i början, men sen tar nyfikenheten över och de utforska det nya stället. Får träffa en kompis och sen är matte/husse glömd tills de kommer tillbaka.

Skillnaden med hundpensionat är ju att hunden sover över. Men då har dagen varit så full av massa nytt att de oftas somnar gott!

Så det går nog jättebra!

Ps. Får man fråga vilket pensionat Du ska lämna till?

• ängeln83

Hoppas verkligen det blir så...men det känns som konstigt att bara lämna henne sådär, till någon man inte känner.
    I flera dagar dessutom.

Vet inte vad pensionatet heter...det är ett par kompisar som brukar lämna sina hundar där. Men det ligger utanför Huskvarna nånstans.

• Hallonsaft

Tänk bara på att Du inte står och säger hej då alltför länge. Det absolut bästa är att bara lämna hunden till pensionatägaren klappa om Du vill, sen går de iväg på promenad medans Du står kvar. Då är det hunden som lämnar Dig och inte tvärtom. Innan hunden kommer tillbaka ska ni redan vara borta.

Det värsta Du kan göra för din hund är att stå och mysa och gulla för länge, då förstår hunden att det är något på gång.

Lycka till!

• ängeln83

Grejen är den, som känns ganska skönt faktiskt.
    Eftersom det är första gången vi lämnar henne så ville hon på pensionatet att vi skulle lämna henne på morgonen, så att hon har tid att vänja sej. Jag jobbar, så det är min sambo som lämnar henne, och det känns skönt.
    Men senare på kvällen (innan vi åker på vår "semester") så ska våra kompisar lämna sina två hundar på samma pensionat.
    Jag sa direkt att jag inte tänker gå och hälsa på våran hund, medans min sambo ville göra det, men det är väl till att förstöra allt?
    När vi redan har lämnat henne en gång, hon blir väl ganska förvirrad om vi kommer och åker en gång till?!

Blev lite flummigt det där, men jag hoppas du förstår.

• Hallonsaft

Jag skulle absolut inte hälsa på henne när hon väl blivit lämnat en gång. Då får hon ju uppleva den ev. stressen över att bli "lämnad" igen. Försök avråd Din sambo.

• ängeln83

Har avrått honom nu :)

• dunderhonung

Jag förstår precis hur du känner! Förra sommaren var vi i samma situation och skulle lämna älsklingen på pensionat. Jag grät när vi åkte ifrån honom för jag tyckte det var så jobbigt. Men trots allt gick det bra. Hon som har pensionatet var jättesnäll och skickade sms där hon skrev vad de gjort och mms med bild på honom. Det kändes jättebra! Sedan under hösten började vår vovve även gå på dagis där på dagarna och varje gång vi kommer dit viftar han på svansen vilket jag tar som ett tecken på att han trivs. Det händer så mycket på ett pensionat, mycket nya intryck och mycket nya hundar. Det är ju ingen risk att de känner sig ensamma i alla fall. Tror och hoppas att det kommer gå bra för er och hunden

Svar på tråden Lämna bort hunden för första gången...