• Anonym (känslig ?)

tacka nej till bröllop

I november blev jag och min man bjudna på bröllop till en kompis som jag står nära. Jag blev så glad att vi direkt tackade jag till bröllopet och vi skulle ha barn i mars och bröllopet skulle äga rum i maj så vi hade även fixat barnvakt. Vi bor i samma sad som detta par som skall gifa sig. Min man umgås inte själv ensam med brudgummen , vi umgås endast i par medan jag umgås med bruden oftast själv... Tiden började ticka och jag visste att möhippan var planerad och jag var med på den. Ville inte fråga rakt ut när svensexan skulle vara men får reda på det två veckor efter möhippan att det hade varit veckan innan. Jag frågade min man om han hade blivit bjuden för jag hade då inte hört honom nämna detta. Nej, det hade han inte. Jag blev så ledsen att jag kännde att jag inte ville gå på bröllopet längre för att jag kännde att jag kommer nog inte kunna hålla tyst om det. Jag tycker att det var så dålig stil. Vi bor i samma stad, de som anordnade svensexan vet vilka vi är och att vi skulle gå på bröllopet, varför blev han inte bjuden?? Men till slut så blev det så att jag ringde och tacka nej till bröllopet en vecka innan och skyllde på barnet som inte mådde så bra i magen att jag inte ville lämna bort henne (att hon har varit dålig i magen var ingen lögn...)

Och jag vet att de inte var brudparet som bar ansvaret för svensexan, men de fick ta effekten. Tycker ni att jag ska prata med bruden eller ska jag låta det vara?

• Svar på tråden tacka nej till bröllop
  • Nilla2005

Ibland har det tråkiga effekter att vara långsint... "Och jag vet att de inte var brudparet som bar ansvaret för svensexan, men de fick ta effekten". Jag tycker helt klart att du/ni gjorde en höna av en fjäder och "straffade" fel personer. Du skriver att det är en kompis du står nära. Jag är lessen, men om man står nån nära vill man väl vara med och fira et av hennes livs största dagar?

• malin21

men åå vad taskigt
    undrade inte "brud" paret vart ni va?? dom måste ju ha saknat er??

• Anonym

Tycker att du ska prata med henne. Synd att ni har tackat nej till bröllopet. Förstår att ni är besvikna över att han inte blev bjuden på svensexan, men du säger själv att det inte var brudparet som fixade den..? Kanske borde ni vara närvarande brudparets stora dag trots att brudgummens vänner är blåsta

• Kanelflicka

Ja, jag tycker att ni regaerade för känsligt. För det första så är det precis som du sade själv att det är inte brudparet som bestämmer vem som ska bjudas in till svensexa eller möhippa.
    För det andra är det rimligt att anta att din man står inte så nära brudgummen för att vara med på svensexa och därför blev han inte bjuden.
    Att tacka nej till bröllopet pga detta var rätt så lågt i mina ögon eftersom ni blev bjudna dit och brudparet ville ha er där just då.
    Jag skulle definitivt inte prata med bruden. De kan inte göra någonting nu, plus att de skulle få reda på att ni var rätt så elaka mot dem (ja, det är elakt att hitta på anledningar till att inte komma som straff en vecka innan bröllopet).

• Ängel1982

jag tycker som Nilla2005. Att du gjort en höna av en fjäder.
    Vi var faktikiskt på ett bröllop (sambon e bara kompis med bruden) nu i helgen o när deras svensexa o möhippa skulle vara för ett par veckor sen så ringde en kille o frågade om sambon ville vara med på svensexa, sambon ville inte då han ju faktiskt inte ens känner brudgummen särskilt väl.

Jag blev inte tillfrågad om möhippan heller o bryr mig inte om det, kanske tog de hänsyn till att jag ju faktiskt precis skulle få barn. jag känner inte bruden så väl heller. Men vi gick på bröllopet o hade trevligt sen. Det e väl inget att bli sur över egentligen, eller???

• Anonym (känsligt)

Iom att du sagt att bebben i magen var problemet kanske det inte är så bra att fråga henne. Med det menar jag att det kanske blir värre, för er vänskap, om hon förstår den riktiga anledningen. Det kanske var så att svensexan var för de närmaste polarna?

• Kanelflicka

Jag skulle blivit sur för sådan sak och säkert "omvärderat" relationen me kompisen som inte kommer på ett bröllop som ett straff för att hennes man inte var bjuden till svensexa...

Alla killar som var med på vårt bröllop inte var bjudna till svensexan. Detta för att tanken var att ha hans närmsta kompisar där...

• PiJo

Bröllop är en känslig historia och likaså möhippor/svensexor.

Man ska inte ta det som självskrivet att man blir bjuden på möhippan/svensexan bara för att man blir bjuden på bröllopet.

Som du själv skrev så brukar inte din man umgås på tu man hand med brudgummen. Det är nog av denna anledning dvs. att de som anordnar svensexan inte räknade honom som så nära i relation.

Att över huvud taget bli inbjuden till ett bröllop anser jag som en stor sak i sig!

• sturen

dels är det ju INTE brudparet som sköter svensexan utan tex bestman. Och han bjuder troligen de närmsta-"gänget" barndomskamraterna. på min svensexa kom inte de killar som var partners till inbjudna tjejer tex. Låter inte alls konstigt.

• aneka

jag tycker du överdriver. man bjuder ju inte alla som ska va med på bröllopet på en svensexa, de hade kanske en svensexa med brudgummens närmsta vänner...som du skrev så umgås ju inte din pojkvän med brudgummen utan dig och din kompis. Jag tycker inte alls det är nåt konstigt däremot tycker jag det är underligt att du vill missa din kompis bröllop för en sån här sak.

Svar på tråden tacka nej till bröllop