• zofy

harklar sig hela tiden....

Min älsdsta har börjat med att harkla sig alternativt ´"svälja och säga uhum" upprepade ggr. Det började när hon hade ont i halsen och nu verkar det som hon inte kan släppa det. det märksa inte när hon är i full gång o leker och pratar men om hon typ sitter tyst, ser på TV eller ska sova harklar hon sig jätteofta...

Vet att det är sådana här grejer som kan komma och gå och jag vet att jag själv t ex stammade en period för att sen bara sluta...

ska man oroa sig? ska man påpeka? vi har inte gjort det, då kankse det blir en grej och ännu svårare att sluta. Har era barn haft liknande "tvångsgrejer" och har det gått över?

kram Sofie

• Svar på tråden harklar sig hela tiden....
  • emelud

Vår dotter har i perioder också "harklat" sig. Precis likadant som du beskriver det. Nu är det i och för sig ett tag sen. Vi har nog egentligen försökt att inte göra någon stor grej av det utan bara frågat henne om hon besväras av något i halsen. Tror inte du behöver oroa dig...

• Tinka70

Min son började en vacker dag när han var 4,5 år att göra ljud med halsen, harklingar/snarkningar o liknande. Det höll i sig i 7 månader då det började avta för att sedan försvinna helt efter ett tag, ingen var gladare än jag men det höll inte i sig så länge....han gör än i dag olika ljud, olika intensivt och ibland inget alls och han är 12 år nu.
    Vi har sökt hjälp för det men bara fått till svar att han slutar nog när kompisarna retar honom för det!
    Det är en form av tics, och det gör varken till eller från om man nämner det för honom eller inte.

• Max mamma

Det är inget att bry sej om,ngt som sitetr kvar sen hon hade ont i halsen antagligen.

Max har haft massor av olika tics för sej..han har åxå hållt på att harkla sej i perioder,han har fnyst med näsan,sen en period förra sommaren fick han faktiskt för sej att han inte kunde svälja maten utan att den skulle fastna i halsen-DET var jobbigt kan jag berätta...men det gick över det åxå.

Men somsagt så tycker jag att ni kan noachlera hennes harklingar,möjligtvis säga att nu när hon inte har ont i halsen längre så behöver hon inte gör så.

Lycka till.

• Cybermorsan

Beroende på hur gammalt barnet är skulle jag prata med henne och fråga om det känns svårt att andas/svälja osv för att få reda på om det finns någon verklig orsak till problemet. Kanske behöver någon hostmedicin för att få upp eventuellt slem?

• Pochahontas

Vad du än gör, så gör ingen stor sak av det! Då är risken att det blir värre.

Visst finns det människor som har allvarliga problem med s k tics, men för barn är det oftast en period dom ska igenom...

Min son går igenom samma sak just nu. Ett tag harklade han sej, sen övergick det i nåt annat, som sedan ändrade sej lite igen...osv...

Ett tag var jag så väldigt irriterad på honom att jag var på honom hela tiden, och då blev det otroligt mycket värre! Så vi bestämde att jag skulle låta bli att tjata på honom, och det har nästan försvunnit.

• zingoalla

min dotter gjorde precis samma när hon var 5-6 år kom i ett par olika perioder främst vår och sommar,vi frågade om hon hade ont,killade eller kändes konstigt men hon visste inte.
    Till slut så gick vi till Vc för jag fick för mig att hon kanske var allergisk,prover togs men det var inget och sen en dag bara slutade hon.

• josmoel

Vår dotter harklade sig väldigt mycket, speciellt när hon satt stilla o såg på tv eller liknande.
    Detta höll på i nästan två år. Vi sökte läkare som ordinerade hostmedicin, inget hjälpte o eftersom pappan har astma misstänkte jag det tidigt.
    Just nu tar hon medicin morgon o kväll o allt är lugnt. Inget harkel/krax längre.
    Så misstänker du något sådant: Ge dig inte! För oss tog det två år innan läkarna lyssnade!
    Lycka till o jag hoppas det är en form av tics.

Svar på tråden harklar sig hela tiden....