• Mollan

En otränad kropp

Jag är en helt vanlig (osportig) tjej som är på väg in i graviditetsvecka tio. Jag har tidigare inte ansträngt mig speciellt för att träna - kanske har jag sprungit en sväng i skogen eller cyklat till/från jobbet och skolan. Nu känner jag dock att jag kanske borde förberett min stackars kropp lite bättre på en graviditet genom att åtminstone röra på mig ibland!

Det känns inte bra att nu börja träna hårdare än innan (alltså från noll just den här vintern), men borde man inte göra något? Har funderat på vattengympa, men det är så snuskigt dyrt. Räcker det verkligen med en promenad då och då? Vad tränar ni och hur mycket? Jag är inte ute efter att gå ner i vikt - det sköter illamåendet så bra - men jag vill bara... orka med det som ligger framför mig/oss!

Är det fler än jag där ute som känner sig som en slappis?

• Svar på tråden En otränad kropp
  • klimpen

En kompis tillmig spydde under hela sin graviditet och fick även en influensa. Hon blev också operad för gallsten under graviditeten. Hon hade en förlossning på 45 timmar och fixade. Hennes son är nu fyra månader och hon de mår båda bra......hon har gått ner 23 kg under sin graviditet......Så det ska nog gå bra !!!

• Andrundrun

Haha. Jag tror jag är värre än dig faktiskt. Har ALDRIG tränat i hela mitt liv. Började rida när jag var 9 o slutade när jag var 13. Nu har jag inte rört mig på flera år! Var aldrig med på gymnastiken på hela högstadiet så jag tror jag är lite slappare än dig. Nu har jag dock tagit mig lite promenader emellanåt. Går ca1timme om dagen. Tror att man klarar sig rätt bra ändå faktiskt.

• elma

Jag känner verkligen igen mig, slutade nästan träna helt i somras, i augusti blev jag gravid och har mått extremt dålig under hela graviditeten än så länge, går in i v.26 imorgon. Jag känner mig verkligen förslappad, är van att träna 4ggr i veckan, men inte haft ork eller förmåga att göra det.
    Igår tog jag tag i mig och gick 6 km i "rask" takt, kändes jätteskönt. Så det tyder väl på att man ska fortsätta. Promenader är ett bra sätt att aröra på sig, är gratis och dessutom skönt.

• liten ior

Läste någonstans att om man inte motionerade innan man blev med barn skulle man ta det lungt under graviditeten... däremot tror jag det är bra med en eller annan promenad... men inget mera ansträngande...

• vanilla

Gör som Andrundrun, promenera varje dag, en liten promenad då och då är bättre än inget, men försök att röra på dig lite varje dag. Vanlig simning är bra oxå, både skonsamt och allsidigt.

• SolFlickan

här är en till som är TOTALT och alldeles otränad. har tidigare jobbat heltid inom vården där det blir en massa spring, och det har faktiskt känts som att jag "hållt igång" tack vare de långa korridorerna och det eviga "springandet" och stressandet.. har dock varit sjukskriven nu snart 3 veckor och förslappat mig, om möjligt, ännu mer.. *skäms*
    har försökt ta promenader men som idag då det är över 20 grader kallt ids jag helt enkelt inte ut i kylan.. jag hoppas jag kommer klara förlossningen med min helt klart underkända kondition..

• Isolde

Det skadar inte alls att börja motionera lite lätt under graviditeten! Om du tror att du skulle må bra av att röra på dig lite, vill säga. Promenader är ju jättebra lågintensiv träning, och om du vill stärka rygg m.m. kan du gott träna lite lätt styrketräning. Man behöver ju inte fläska på med bautavikter! Det viktiga är att hålla igång musklerna -- du kommer att behöva ryggmuskler under både graviditet och barnets första år. Dessutom får man mindre ont i ryggen om man tränar den.

Det finns t.ex. gummiband som man kan använda för hemmaträning. Finns på Stadium och säkert alla slags liknande sportaffärer!

Lycka till!

• Annie

Själv är jag oerhört lat när det gäller träning men jag har märkt att bara lite rörande på sig gör så illa gott för både mig och bebben. Jag simmar två gånger i veckan. Det är perfekt för vattnet hjälper till att hålla uppe magen och du känner dig så lätt och viktlös. Underbart är det. Simma i långsam takt eller så fort du orkar, beroende på vad du vill. Jag kan verkligen rekommendera det. Visserligen ser jag ut som en strandad val i baddräkt men who cares????*s*

Dessutom har jag börjat att styrketräna lite lätt en gång i veckan. Det handlar om att bygga upp nacke, axlar, armar och ben för att klara sig efter förlossningen. Jag känner på mig att jag inte skulle mått så bra annars. Är nämligen gudmor till en av mina brorsdöttrar och efter att ha hållit henne i kyrkan i en halvtimme (hon väger 5-6 kilo) hade jag sedan på natten så illa ont i armen att jag var tvungen att gå upp och ta en tablett. Man vill ju inte börja sin mammatid med att ha mer ont än nödvändigt. Och jag är väldigt svag i nacke, axlar och armar.

Till sist, gör det du känner att du klarar av. Jag kan inte gå längre sträckor pga foglossning men kan du det och tycker om det så gör det. Minsta lilla motion är bättre än ingen alls.

Lycka till!! Och ha en underbart skön jul!!!

Kramar
    Annie, 29 veckor idag.

Svar på tråden En otränad kropp