• jagälskarallaminabarn

Är olika ögonfärg = tvåäggstvillingar?

Hejsan!

Vi vet inte om våra tvillingar Michelle och Jennifer är en- eller tvåäggstvillingar. På BB trodde de tvåäggs men nu har de blivit mer och mer lika varandra så t o m bvc har svårt att skilja dem åt varför de börjar misstänka att de är enäggstvillingar. Vi har sett att Jennifers ögon börjar skifta lite mer i brunt (jag är brunögd) medan Michelle har sin pappas ögonfärg (blå).

Då enäggstvillingar har samma arvsanlag undrar jag och sambon nu om våra är tvåäggstvillingar med tanke på ögonfärgerna eller kan enäggstvillingar ha olika ögonfärg? Våra små är 1 år och enligt vad bvc sagt åt oss är det först då man säkert kan veta vad de kommer få för ögonfärg. Innan hade båda sin pappas färg på ögonen.

Vore jättetacksam för svar.

M V H Ulrika

• Svar på tråden Är olika ögonfärg = tvåäggstvillingar?
  • Cecilia2

Olika ögonfärg borde ju tyda på tvåäggs eftersom enäggs har likadana genuppsättningar.

• Tvillingfarsa

Jag har ställt frågan en gång tidigare gällande mina döttrar.

www.familjeliv.se/Forum-3-44/m9167217.html

Vet inte riktigt vad vi kom fram till men min ena dotter har ju olika färger på sina ögon.

Den generella tron verkar väl vara att det kan finnas andra faktorer också utöver gener osv som reglerar ögonfärg.

För övrigt anser jag att 5mm bör hyllas
  • Tvillingfarsa

Förresten så såg dom ut att va rätt lika på den bild du hade i galleriet.

För övrigt anser jag att 5mm bör hyllas
  • Grisen81

mina enäggs pojkar har exakt lika ögon färg...

tvilling morsa
  • Dubbel lycka

Intressant, i min klass i högstadiet hade jag en tjej som hade olika färg på ögonen ett grönt och ett blått...tyder ju på att det kan bli olika färg på ögonen oberoende av DNA:n...

• Dubbel lycka

Har även sett det hos hundar också...=)

• Viran

Mina enäggs (tror vi) har exact samma färg på ögonen..

• LinnB

mina tjejer är tvåäggs och har olika ögonfärger, däför tar vi det förgivet.

• Fru N

Jag skulle gissa på att de är tvåäggs, men ta DNA om ni vill vara säkra, annars kan man ju aldrig veta helt hundra.

• Emsingen

Jag tycker de är väldigt lika på korten. Fast kansk inte exakt lika... Svårt.
    Min moster har ett grönt och ett blått öga så det måste ju vara så att ögonfärgen bestäms av något mer än det genetiska. OT: Samma moster har enäggisar.

Om jag hade varit tveksam om mina var en- eller tvåäggisar hade jag tagit dnaprov för jag tror att de kommer veta när de blir större.

BVC tar fel på mina tvillingar också och de är inte lika alls. Behövs inget dnatest för att veta att de är tvåäggs.

• Sar

Är det så att båda så småningom ska skifta till brunt kan det hända att den ena börjat i förtid. Annars skulle ögonfärgen vara en "mutation" om den var olika och de är enäggstvillingar.
    Det händer att folk tar fel på våra små också trots att de är tvåäggs och enligt mig ser helt olika ut. Men jag tror det är lätt hänt när två barn i samma storlek har liknande hår och ögonfärg men med föräldrar som är rätt lika så kan det ju inte bli så enormt stora skillnader i utseendet.....

Svar på tråden Är olika ögonfärg = tvåäggstvillingar?