• Anonym

Min kompis har blivit våldtagen, hur stor risk är det att hon även blivit smittad av HIV?

Min kompis blev utsatt för en våldtäkt för ett par veckor sedan, det var en för henne okänd man.

Hon är jätte orolig för att ha fått HIV, men hon har fått det svaret att hon måste vänta 10 veckor innan hon testar sig.

OM våldtäktsmannen är HIV positiv, hur stor risk är det att han smittat min vänninna?

Är det större risk att bli smittad via våldtäkt än via normalt samlag? Hon fick bristningar i underlivet och viruset smittar väl lättare om man har sår??

• Svar på tråden Min kompis har blivit våldtagen, hur stor risk är det att hon även blivit smittad av HIV?
  • Jennyrockar

Oj, minns inte exakta stistiksiffrorna, men jag testade mej för ngr år sen å min kompis för ca 1 år sen å dom sa samma till oss båda, risken e såååå himla liten att man faktiskt blir smittad.

~Isaac 9/7-05 å Lillebror i magen v.24~
  • Hannah76

Att få bristningar o sår ökar nog smittrisken lite skulle jag tro. Ring till aidsjouren o hör med dom, där är de väldigt kunniga o gulliga.

Öppet:
    må 9-16
    ti 11-16
    on 9-16
    to 9-16
    fr 9-16

020-78 44 40, aidsjouren@noaksark.redcross.se

• Anonym

Störst smittrisk tycks föreligga vid anala samlag. Smittsamheten från man till kvinna förefaller något
    större än från kvinna till man vid vaginala samlag och likaså tycks smittsamheten vara något större
    från den aktiva till den passiva parten vid anala samlag. Risken att bli smittad vid en sexuell kontakt
    med en hivpositiv person ökar väsentligt om någon av parterna har en samtidig annan venerisk
    sjukdom eller sår på könsorganen. Även vid oralsex kan smittöverföring ske. Detta gäller smitta från
    könsorgan till munslemhinna medan risken för smittöverföring den omvända vägen förefaller vara
    obetydlig.

Gå in på den här sidan, den är bra!

www.bms.se/default.aspx

• Anonym

anonym: läste lite på sidan du länkade, och där står det att risken ökar avsevärt om man har sår i underlivet, men det står inte hur stor risk det är att bli smittad.

• zoffelie

Jag va på en kurs i smittor för nga veckor sen
    Där sa föreläsaren att om man radar upp 100 personer och sticker allihopa med en spruta som är smittad med HIV en med Hepatit A och en med Hepatit C.
    På dessa 100 är  0,3 som får HIV...alltså inte ens en på 100. Egentligne är det ingen garanti att du blir smittad för att du har sex med en smittad människa. Det behövs ofta flera gånger för att få smittan. Jag trodde det va mycket smittsammare än så. Och klart det är ju smittsamt men jag trodde det va mer smittsmamt än Hepatit exempelvis

010824 Min prinsessa
  • Anonym

zoffelie: tack för ditt svar. Det var ju skönt att höra risken är så pass liten att bli smittad.

Och vi vet ju inte ens om mannen är smittad, hoppas verkligen att hon inte fått nån sjukdom av våldtäkten.

• zoffelie

Det är dessto större risk för graviditet eller könssjukdomar egentligen. Ja fy stackars din vän. Hoppas hon är frisk...

Lycka till

010824 Min prinsessa
  • Fred

Men stackars henne :( inte nog med att bli våldtagen hon ska även behöva gå runt med denna oro.. tur att hon verkar ha en bra vän i dig som kan stötta henne nu.. Hoppas inerligt att dom får fast äcklet.

• Anonym

Fred: det är nog inte så stor sannolikhet att dom får fatt i honom, inga vittnen och hon har ingen aning om vem han är

Fattar inte vad det är för sjuka människor som kan göra sånna grejer mot andra.

• Anonym

zoffelie: självkart är hon orolig för gravidietet och andra sjukdommar, men hon tycker att det värsta som kan hända henne är just HIV det går ju inte att bota.

Hon ska ta alla prover som finns för att utesluta att hon inte blivit smittad av något, men man måste tyvärr vänta innan man kan ta proverna för att kunna lita på resultaten.

Det måste vara fruktansvärt tungt för henne att inte veta och att bara gå och vänta på att tiden ska gå så hon får testa sig.

Det är ju mer än tillräckligt att bearbeta våldtäkten

• zoffelie

Jo såklart förstår jag det. jag hade också varit jätteorolig för HIV,men som sagt...smittorisken är mycket mindre  än vad vi tror. Iaf om man ska tro på det jag fick föreläst.
    Hopaps verkligen hon har anmält honom. Det måste hon. Snna svin ska INTE gå lösa...GHAHAAA jag hatar  våldtäktsmän och liknande sexförbrytare

010824 Min prinsessa
  • Anonym (Tv-tittare)

TS:
    kan glädja dej med att på tv fick jag höra
    om ett fall där ett par poliser blev knivskurna av en som
    först högg ner en HIV-smittad innan han angrep poliserna.

En läkare sa att sannolikheten är kanske en på 200-300
    att de blir smittade.

Vem vet du kanske behöver ha sex med en smittad 200-300
    innan man blir smittad.
    Då blir man smittad av sin partner först efter ett år om man har sex varannan dag.
    Inte f-n vet jag....!
    Man får ju t.ex inte böter varje gång man över fartgränserna med bil heller...! *LER*

Nån som kan bättre...?

• zoffelie

Anonym

Ja jag har redan skrivit ungefär samma siffror...0,03 på 100 blir smittade ungefär.

010824 Min prinsessa
  • Anonym

Tack för alla svar, känns bättre nu när jag fått lite siffror.

Och som sagt, det är ju inte ens säkert att han har HIV.

Hannah76: man måste vänta minst 10veckor innan man kan ta ett HIV test, annars syns det inte på testet.

• Tygtiiger

Jag vet att detta är alldeles för sent för att ha någon betydelse för din kompis, men om nån annan läser:
    Om man har blivit utsatt för risk att smittas av HIV (tex våldtäkt, stuckit sig på nål med hiv-smitta på etc) så kan man äta bromsmediciner som kraftigt minskar risken för smitta.
    MEN man måste börja fort, det är dyra mediciner och de har räliga biverkningar, så man måste dels vara rätt säker på att det finns en hög risk för smitta och man måste kontakta sjukvården snabbt.

De allra bästa om man har blivit våldtagen är att genast uppsöka gyn akuten, INTE duscha, INTE vänta, gå dit och bli undersökt, få prover tagna (ffa prover på sädesvätska, saliv etc som kan bli bevis i en rättegång) och få diskutera risk för smitta och graviditet.

Så var det sagt också

• Hannah76

Jo hiv testet måste man såklart vänta med. Men vid våldtäkt brukar de ta tester för alla tänkbara könsjukdomar, även de som inte är så spridda i Sverige. Dessutom så kan de ta prover på sperman om de hittar någon. o så brukar man få dagen-efterpiller. Allt för attman inte ska behöva oroa sig för mer än man behöver, eftersom man är i en väldigt jobbig sits ändå.

Svar på tråden Min kompis har blivit våldtagen, hur stor risk är det att hon även blivit smittad av HIV?