Hur bildas egentligen bröstmjölk
Kanske dum fråga, men jag började fundera på det idag och undrar om någin här vet och kan berätta för mig?
Kanske dum fråga, men jag började fundera på det idag och undrar om någin här vet och kan berätta för mig?
Det är hormoner i kroppen som frigörs efter förlossningen som bildar mjölken
Jo, jag vet att det är prolaktin som styr det hela, men jag vill veta mer ingående. Är det ingen här som kan förklara? Utan att hänvisa till nån annan sida eller nån bok.
nej då vet jag inte tyvärr, men stannar gärna kvar i tråden och ser om nån annan kan. Också nyfiken=)
Jo, jag är ocjså jättenyfiken. Eftersom jag läste att viss mat kan påverka smaken på bröstmjölken så började jag fundera på hur det egnmtligen hänger ihop och hur det bildas.
Hoppas någon här är kunnig.
Puff
Det verkar inte som om någn vet=(
På engelska:
During breastfeeding, the baby's suck stimulates the let-down. When a baby begins to nurse, the rhythmic motion of his jaws, lips and tongue send nerve impulses to the mother's pituitary, the master gland in the brain, by way of the hypothalamus. Two hormones, prolactin and oxytocin, are then released. It is the oxytocin that stimulates the let-down reflex, causing the band-like cells surrounding the milk-producing cells (alveoli) to constrict and squeeze out the milk from all parts of the breast. This muscle action sends the milk through the ducts to the milk reservoirs (lactiferous sinuses) about an inch behind the nipple, so that it is available to the baby.
Källa:
"The Breastfeeding Answer Book", LLL (www.lalecheleague.org/NB/LVSepOct95p69aNB.html)
ma ma kan du översätta får jag är ingen höjdare på engelska
Fattar en del men inte allt
och jag är ingen höjdare på svenska när det gäller sådana här saker hoppas ngn annan kan hjälpa till!
ingen?
During breastfeeding, the baby's suck stimulates the let-down. When a baby begins to nurse, the rhythmic motion of his jaws, lips and tongue send nerve impulses to the mother's pituitary, the master gland in the brain, by way of the hypothalamus. Two hormones, prolactin and oxytocin, are then released. It is the oxytocin that stimulates the let-down reflex, causing the band-like cells surrounding the milk-producing cells (alveoli) to constrict and squeeze out the milk from all parts of the breast. This muscle action sends the milk through the ducts to the milk reservoirs (lactiferous sinuses) about an inch behind the nipple, so that it is available to the baby.
Fritt översatt....
medans man ammar, stimulerar barnets sugande tillströmningen. När ett barn börjar suga så sänder den rytmiska rörelsen av käkar, läppar och tunga nervimpulser till moderns hjärna genom hypothalamus till "pituitary" (del av hjärnan nere vid hjärnstammen) Två hormoner prolactin and oxytocin frigörs. oxytocin stimulerar tillströmningen, får de bandliknande cellerna som omger de mjölkproducerande cellerna att draihopsig och krama ut mjölken i alla delar av bröstet. Den här muskelrörelsen skickar mjölken till mjölk "reservoirs (lactiferous sinuses)" som ligger strax under bröstvårtan så att den blir tillgänglig för barnet.
Oj, jag öär inte så bra på det där. Fråga Marlene, hon vet nog. Det är signaler til hypofysen i hjärnan när barnet suger, tror jag, och så går signalerna till brösten igen . Och sen finns det "aveoler" i brösten eller nått sånt, små kärl där mjölken bildas och sen samlas den upp i "mjölksjöar" och så har bröstvårtan 12 små öppningar tror jag.. Tja, nått åt det hållet i alla fall.
Produktionen styrs av hormonerna prolaktin och oxytocin, så mycket vet jag ialla fall säkert!
när ett barn börjar att suga, så pg av de rytmiska rörelserna från käken läpparna o tungan,sänds det nervimpulser till en viss del av moderns hjärna.2 hormoner "släpps" då,prolactin o oxytocin.Det är ifrån oxytocinet som det startar en reflex som gör att det ifrån mjölk-produceringscellerna, "klämmer" ut mjölken. Denna muskelrörelse skickar mjölken till "mjölksjöarna" bakom bröstvårtan, så att det blir tillgängligt för babyn... typ =)
Men hur tar mjölken upp samken av det mamman äter då?
Frågvis jag är
mjölken bildas från bloden, och blod kommer ju genom spjälkning från maten. på det sättet kommer smaken (molekuler el liknande som ger maten smak och doft) från mammas mat först till bloden och sen till mjölken (på samma sätt som alkohol gör det).
det är så jag förstår saken...
Vi har mjölkkörtlar i brösten som bildar mjölk.
Råvarorna till mjölken tas ur blodet. N
är man väntar barn växer mjölkkörtlarna till för att kunna börja producera mjölk, men det krävs stimulering av hormoner för att de verkligen ska göra det. När barnet suger skickar nerverna i brösten signaler till en körtel i hjärnan (hypofysen) som utsöndrar ett kemiskt ämne (ett hormon) i blodet, och när det når fram till bröstkörtlarna börjar de göra mjölk.
När barnet har slutat amma fortsätter körtlarna att producera mjölk en stund, den mjölken lagras i mjölkgångarna och i vidgade mjölkgångar ("mjölksjöar") nära bröstvårtan. Därför känns brösten spända när man inte har ammat på ett tag.
Efter ett par månader så har brösten ställt in sig till barnets önskemål så då produceras inget överskott - då känns brösten slappare.
Mjölkgångarna är inte täta så vissa ämnen kan vandra fritt mellan blodet och mjölken, tex alkohol. Därför har man samma alkoholhalt i blodet som i mjölken. En del ämnen, tex vissa receptbelagda mediciner, kan däremot lagras i mjölken och då rekommenderas man att inte amma. Det är också skälet till att mjölken tar smak av tex chilipeppar eller vitlök, de ämnena tas upp av blodet och används när mjölken görs.
Mjölkkörtlarna är alltså specialceller som bara är till för att göra mjölk, precis som vi har andra celler i kroppen som gör insulin, eller tillväxthormon, eller magsyra etc etc
Laktosen i mjölken görs från glukos (som transporteras från levern), kalket kommer från skelettet, fettet från fettcellerna etc etc - allt styrs av hormonförändringar från hjärnan som "säger till" kroppen vilka ämnen som ska utsöndras i blodet.
Tack snälla ni för era utförliga förklaringar för ett blåbär som jag.