• mitha

min 4 åring har blivit åksjuk,,,snälla tips tack

har vid flera tillfällen nu märkt av att min dotter börjat må illa när vi åker bil, inte så hon spyr men det är nog inte långt undan,,,igår fick jag ta ur henne ur bilen s hon fick luft sen fick hon sätta sig fram,,,vilket är jättedumt med tanke på att vi har airbag och hon INTE får sitta där,,,nu vart det bara 50 m typ innan vi skulle ur bilen.....

hur ska jag göra jag är en stor spyfobier med så jag hatar detta verkligen,,,,hon har ALDRIG vart åksjuk förut men nu helt plötsligt vid 4 års åplder kommer det ;-(

tacksam för råd och tips

kram mitha

• Svar på tråden min 4 åring har blivit åksjuk,,,snälla tips tack
  • Emmeli

Finns det inte åksjuketabletter?? Kolla med bvc dom borde ju veta om man kan ge det!

• Alina

Min dotter på 2 år är också åksjuk och hon kräks ofta när vi åker bil.

Jag har märkt att om vi stannar ofta ca. 1 gång i halvtimmen och kör överdrivet långsamt i kurvor så går det mycket bättre.

Ska vi åka långt ser vi till att hon somnar i bilen, då åker vi när hon är trött.

• mitha

ja det finns åksjuketabletter men jag tror de är från 5 år...får kolla upp det,,,,,

ja vi får helt enkelt köra överdrivet långsamt och kanske att hon har ätit innan och inte är hungrig

tack för era tips

• Green Apple

Min äldsta dotter på 4,5 år blev åksjuk och kräktes, men sen vi köpte SEA-band åt henne har hon inte mått dåligt!

• Rose77

Hon ska helst inte ha ätit innan... det har vi märkt iaf. Då kör det runt ännu mer i magen. Och man kan ta åksjuketabletter, men det är ju inte så lätt, man kan ju inte ge varje gång, det använder vi bara när vi vet att vi ska köra längre sträckor. Lycka till, det är inte alls kul med en nerspydd bil.. vi har städat vår ett antal gånger nu ren blir den iaf

• Dinturiel

Har en ettåring med samma problem. Törs knappt ha honom med i en bil. Speciellt eftersom vi lånar bil av någon av mina bröder om vi ska nånstans, då vi inte har någon själv.
    Ger samma råd som de andra. Prata med BVC.

• Jennie Brunflo

Jag var grymt åksjuk när jag var liten.

Här kommer mitt bästa tips:

Få henne att äta under färden. Det spelar ingen roll om hon är mätt eller hungrig. Men om hon äter under färden så avleds må-illa-impulserna och det åksjukan uteblir.
    Det är inte så tokigt med russin, tablettask, gurkstavar, vindruvor mm som är smått och tar lång tid att äta och räcker hela färden. Drick lite vatten ur flaska med jämna mellanrum och smaska på.
    Undvik sådant som man blir stoppmätt snabbt av.
    Vuxna kan äta morotsslantar men det är jobbigt för barn att äta dessa en längre stund.

Funkar utmärkt!

Lycka till!

• Viktoria74

Hej,
    Min BVC-tant sa att man kan ge 1/4 Postafen, det står på förpackningen att man ska diskutera med läkare. Troligen är det individuellt hur barn reagerar men för min lille kille har det varit till stor hjälp, vi har släkten i Finland och bil+båtresa brukar inte sluta bra annars. Sen har vi speciallsytt ett överdrag i plastad frotte till barnstolen eftersom det är så jobbigt att ta av tyget på den varje gång.

• Majsan

Postafen kan man ge från 1 år enligt förpackningen. Står det att man ska diskutera med läkare är det kanske bäst att göra det, men det borde inte vara några problem. Man kan bli lite trött av dem bara.

Svar på tråden min 4 åring har blivit åksjuk,,,snälla tips tack