• Diorlover

Köpa hus eller bostadsrätt? Vilket är bäst?

Vad tycker du är bäst hus eller bostadsrätt, kostar ju nästan lika mycket här omkring där vi bor. Vad är för/nack delar med Hus vs. Bostadsrätt?

• Svar på tråden Köpa hus eller bostadsrätt? Vilket är bäst?
  • duddis

jag undrar med för vi vill med flytta..vi tittar och diskuterar men vet inte riktigt vad som blir bäst...jag vill ju helst ha hus men... ahh det är svårt..=) lycka till=)

• Diorlover

Vi vill ju ha trådfår doch ha det stort, men helst inne i stan, då ryker priserna iväg.. vi ahr hittat fina stora hus lite utanför men man ska ju kunna ta sig därifrån utan bil med barn, sen när det blir vinter usch ja.. för bilen kan ju gå sönder osv... men vi får se vårt drömhus kanske kommer snart...
    sen tror jag bostadsrätt är ett andra alternativ..

• duddis

mm...läste på din sida...grattis=) så kul... ahh det är svårt..vi ahr med tittat och visst det finns jätte fina och så men man ska ju har råd med mer än att bara betala räkningar man ska ju kunna bo där med och unna sig lite då coh då... det är inte lätt... vi ahr båda jobb men pengar springer iväg liksom...=) var bor ni?

• Maria från Bahia

Vi har köpt hus (för ca 1år sedan). för oss blir boendekostnaden billigare så eftersom vi slipper avgift och "bara" betalar av lånet. Det är dock nybyggt och har bra uppvärmning etc plus att man inte betalar fastighetsskatt i början. Samtidigt har man ju säkert ett större lån (även om kostnaden är mindre) så är man rädd för det är ju bostadsrätt andra alternativ. Radhusen där vi bor är bostadsrätter och de har ungefär dubbla våran kostnad. (Fast de tror nog vi är rika då det är nytt och ganska lyxigt). Om de visste att an går på a-kassa, en är halvtidssjukskriven med ej beviljad sjukpenning och andra barnet är på väg Hihi!
    Visst, för tillfället är det knapert som bara den, men kostnaderna under vad vår hyresrätt kostade. Det var bara det att bilen pajjade oxå........

• Diorlover

Ja precis.Vi bor i Landskrona,Skåne...vi vill egentlgien itne bo här men sambon har fats jobb här och trivs på det jobbet...

Tack..
    Försöker ni också få barn eller?

• duddis

mm...vi slutade med skydd för en månad sen ungefär.. så vi får väl se..det kan ju at ett tag innan det blir nåt...men vi längtar så=) vi bor i lgh nu men vi tittar och tittar..husen härom kring är dyra...man har liksom inte råd att betala hur mycket som helst... men det ska väl lösa sig=)

• ia1

Har haft båda alternativen (har hus nu, alltså).
    Jag kan bara säga att HHHUUUUSSSS!!!!!!
    Visst det är mycket att hålla reda på, lagfarter, skatter, uppvärmning, trädgård osv osv. Men oj vad det är värt det! Vi väntar vårt första barn nu och jag kan inte tänka mig ett bättre liv än att bara kunna öppna dörren och låta dem vara i trädgården och leka. Slipper ju även släpa vagn upp och ner för en massa trappor till en lägenhet som kanske kommer kännas för lite med en massa barnsaker.

Jag har en del gravida väninnor som är väldigt avundsjuka på mig nu när det är varmt med, jag har en svalkande trädgård att vara i, inte en gemensam gård - kan springa runt i en bikiniöverdel med magen hängande om jag vill *fniss*

har ni chansen - ta huset!!

Ha det gott i sommarvärmen!

• Maria från Bahia

Håller med ia1 i allt hon säger!!!!

• duddis

ja jag håller med..=) det får nog bli hus för vår del... någon gång=)

• pallonhaj

Här vi bor får man knappast ett hus för under 1 miljon.
    Vi köpte bostadsrätt i början av året för 45.000, det är ett fristående hus, 4 rok, 2 våningar och 118 kvm.
    Vi har en liten trädgård och ett garage + förråd. Vatten, sophämtning osv ingår i hyran.
    Föreningen står för renovering av båda våra badrum och ska byta ut ytterdörren. + att vi hade en rep.fond på 4.000.
    Nu hade vi väl tur, och det här blir en "mellanlandning" innan vi köper ett "riktigt hus".

• Skruttmamma

Vi har BR med en underbar trädgård så för oss är det ett toppenalternativ!

Ingen av oss gillar att pyssla med ommålning, byte av pannor, dörrar och allt annat som kan behöva bytas på ett hus - så då är det bekvämt och smidigt att någon annan gör det åt oss. Känns som ett eget hus i alla fall just pga vår härliga trädgård!

• Mickeys

Har man råd så skulle jag flytta till hus. Jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt först, för ett bra pris.Sen ska vi renovera den och förhoppningsvis gå pluss när vi säljer. Då har vi lite pengar att stoppa in i huslånet ,när det blir dax att köpa hus.

• tintilar

Jag tror att det är bättre att köpa eget hus för vår del. Min kille är händig och kan sköta reparationer utan problem. Ett hus stiger i värde hela tiden och man tjänar på att fixa med det. Man får ut pengar vid försäljning och det är dessutom billigare att bo.

Billigare och man tjänar på det i längden.. ger möjligheter till att köpa nytt, bättre i framtiden.

Svar på tråden Köpa hus eller bostadsrätt? Vilket är bäst?