• Serendipity

Bärsjal och bebisens rygg?

Jag har en 8 veckor gammal pojke som vill bli buren hela dagarna om han får bestämma själv. Bär honom i en Moby Wrap, men han vägrar den liggande positionen, utan vill sitta upp med huvudet in mot mitt bröst. Man hör så mycket om ryggproblem hos barnet vid bärande i sele, och jag har förstått att liggande position i sjal är bäst för ryggen för små barn. Är det då olämpligt att jag låter honom hänga i sittande position på magen många timmar?

• Svar på tråden Bärsjal och bebisens rygg?
  • Filantra

Min 8v kille sitter i mobywrapen länge varje dag, han sover så gott där med huvudet mot mitt bröst. Tror inte det är skadligt alls. Jag stoppar in hans fötter innanför magbältet och viker en liten ficka om foten så han bär sin tyngd jämnt mellan grenen knävecken och de böjda benen. Tror att bebisar är väldigt duktiga på att säga ifrån om de tycker något är obehagligt.

• Viran

vi bar våra flickor väldigt mycket när de var i den åldern korrat, det gick jättebra!

• SkogsKajsa

I bärsjalen får barnet en krum och för åldern riktig position. Det är i t.ex babybjörselar som barnet inte bör bäras upprätt eftersom den ger barnet en rak rygg med svank, vilket för bebisar inte är bra.

• NeaVida

Ni som burit små knoddar i sjal - Har era barn varit "ovanligt" stadiga?

• kixan

NeaVida: Båda mina har varit stadiga i nacken och lyft huvudet i magläge redan på BB, tvåan som sjalats sen hon var några timmar gammal bara satt stadigt vid 5 månader och gick stadigt vid 8 månader.

• NeaVida

Samma med Nea... Hon kan redan sitta med lite stöd. Undrar om hon hade varit sådan om jag inte sjalat henne, men å andra sidan var hon stadig redan på BB... Svårt att säga. Tror hur som helst inte att det är skadligt, snarare tvärtom. Sen ser man att hon är stark i ryggen när vi pottar henne oxå (EC) så det kanske har bidragit... Fast jag vet inte...

• Serendipity

så den krumma böjda ryggen han får i bärsjalen (med näsan in mot mitt bröst) är alltså helt ok?

• Ragnar

Jag har hört (från sjukgymnaster) att om barnen sitter lite som i fosterställning med knäna högre än rumpan och med rundad rygg så är det ingen fara att bära länge.
    Min son var förvisso stadig i nacken från början, men satt inte själv förrän han var nästan 8 månder. Han sa ifrån själv när han ville ner på golvet och sträcka på sig, då försökte han sträcka ut sig när han satt i sjalen. Detta började han med när han var runt 10 veckor gammal.

• Jennski

Serendipity:
    Ja, det är helt rätt. Han ska alltså ha rumpan lite längre ner och sitta som en groda. Bena brett isär.
    När min son var 6veckor så ringde jag och frågade en bärsjalsexpert ( hon säljer sjalar) om jag kunde bära honom sittandes istället för liggandes eftersom han inte alls tyckte om att ligga. Det gick riktigt bra sa hon. Bara jag kom ihåg att stöda hans huvud med tyget..Oj, vad han tyckte om det!!
    Har hört om många barn som varit väldigt stadiga av att bli burna och börjat gå tidigt...Jag vet inte om min son är stadigare än andra barn, tror inte det. Men han är tidig. Började åla förra veckan och nu är det full fart, så starka ben har han. Och han vände sig som 3,5månader.
    Han är alltså 5månader nu.

• dramaqueen

Min tös är 7 veckor och jag har börjat ha "benen utanför", alltså inte grodposition längre ... Är det för tidigt då?! Blir det farligt för ryggen?!

Min tös är inte alls stadig i nacken heller, hon var iofs "stark" sa de på BB men hon fixar inte att ha huvudet "fritt" utan tyget om.

Världens stoltaste mamma
Svar på tråden Bärsjal och bebisens rygg?