• lillsnurpan

hur mycket socker får era barn i sig egentligen 1 1/2 år?

Har en dotter på 1 1/2 år hon äter yoghurt utblandat med fruktpuréburk, yoghurt på burk till mellis, har fått smaka glass, men ej godis. Dricker bara vatten, har smakat nyponsoppa och blåbärssoppa. Tycker det är sådär! Äter knäckebröd istället för rån och kex, men har smakat kex!
    Är vi för hårda mot henne? Både far och morföräldrar tycker vi är för hårda, klart hon ska få glass nu när tänderna spricker i genom, men då vill hon ju alltid ha det, ska jag ge glass flera gånger per dag då, glass kyler för stunden!! Jag blir tokig på allt tjat om glass från dem!! Jag själv har mycket hål i mina tänder och vill inte utsätta våra döttar för att laga deras hål i munnen jämt. Jag har en kusin som låter hennes barn äta godis i stort sett varje dag, han fick dra ut sin tänder till sist!! Då vet ni hur de är i min släkt, jag står på mig, men min man ger vika ibland och det stör mig, säger jag till honom struntar han i det!! Hur gör ni?

• Svar på tråden hur mycket socker får era barn i sig egentligen 1 1/2 år?
  • mludvigs

Eran kosthållning låter som den vi har men jag har ALDRIG kännt att vi varit för 'hårda'. Utan vår 1,5-åring äter precis som vi.
    Men när vi träffar mormor/morfar eller farmor/farfar brukar det lite mer typ glass, nån kaka eller lite saft men inga stora mängder. Jag resonerar så att det är ok när han är hos dem eftersom han knappt äter nåt riktigt sött när han är hemma.

• FinaLina

Vi är rätt hårda hemma, eller jag kan inte kalla det hårda heller, men eftersom inte vi äter såna saker så varför ge barnen?
    Men däremot så har vi sagt att hos mormor, farmor/farfar och så där då är det upp till dem att ge vad de vill. Barnen lär sig rätt fort att det är något man får när man är där och hälsar på men hemma äter vi det inte.

• Majken

Stå på dig!!

Jag tycker du gör helt rätt, men tyvärr får man ofta kommentarer från omgivningen.

Ett bra glasstips är att mixa frysta bär med naturell youghurt och sedan frysa det ett tag, om du ni vill ge nån form av glass förstås

Min stora tjej var nog närmare 3 år innan hon fick "smak" för lite söta saker.

Har en 1-åring nu och hon har inte fått i sig något (tillsatt) socker ännu

Love my M-girls
  • Lykiska

Låter som om vi har ungefär samma hållning vad gäller sötsaker. Jag tycker att det är så totalt onödigt att börja med sött till små barn, de har inget behov av det! Hos vuxna är det ett skapat behov, inget jag behöver grundlägga i barndomen hos min son.

Vi får kommentarer ibland, men det är bara att förklara, och så är det bra med det. Men det är ju viktigt att man har samma tankesätt. Prata med din man så att ni tycker lika, annars får man kompromissa. Men ta inte diskussionen precis i en situation ni hamnar i, utan när ni har tid att sitta och prata en stund.

• Ina o Esme

Här hemma har vi väldigt sällan något som innehåller massa socker. Min dotter har redan energi så att det räcker och blir över och skulle jag ge henne massa socker så skulle hon klättra på väggarna
    Däremot när hon är hos sin farmor och farfar då lägger jag mig inte i alls. Anser att det är helt okej att de skämmer bort henne med sötsaker eftersom jag vet att här hemma får hon inte mycket av den varan.

• Suneboll

Låter som oss ungefär..
    Han äter yoghurt med fruktpure....SMAKAR av vår glass men får aldrig egen, smakar våra kex bullar etc men får ej eget. Dricker utspädd juice och får ALDRIG godis kakor etc, det är alldeles för tidigt tycker jag. Så små bran behöver riktig mat inte tomma kalorier

Svar på tråden hur mycket socker får era barn i sig egentligen 1 1/2 år?