• Nova81

Broccoli/spenat/persilja

Har lågt blodvärde och äter inte kött och kan inte äta järntabletter då jag får hemska utslag av dem. Fick tips av min bm idag att äta broccoli, spenat och persilja. Nån som har nåt bra tips på mat med sådant i? Har ingen fantasi alls känner jag.

• Svar på tråden Broccoli/spenat/persilja
  • firhilwen

Gratänger, pajer, sallad, soppa. Det går att använda till mycket, om du kör en sökning med Google så lär du lätt kunna hitta recept på många goda rätter. Eller "messa" Jennie Brunflo, hon är duktig på mat!

• Skakis

Grovt bröd. Drick gärna apelsinjuice till maten, c-vitamin hjälper kroppen att ta tillvara på järnet. Sen kan du ju prova blutsaft, inte världens godaste kanske men ska vara effektivt Lycka till!

• JsN

Undvik mjölkprodukter vid huvudmålen eftersom det försämrar järnupptaget

• Angelgirl13

Över huvud taget allt som är mörkgrönt är järnrikt; brysselkål, gröna bönor m.m.
    Jag har samma problem som du, så jag kämpar på allt vad jag kan för att få in mer järn i kosten. Som någon redan skrivit så är det jättebra med C-vitaminer som finns i så gott som all frukt, eftersom det hjälper till att ta upp/ta till vara på järnet.

Så ett par frukter om dagen och mycket mörkgrönt!

• Nova81

Tack för tipsen allihop!! Tar tacksamt emot fler om det är någon som har på lager

• Tingen

Havegrynsgröt har jag hört ska vara bra.
    När det gäller spenat och broccoli så finns det flera goda enkla recept.
    Köp fillodeg som man fyller med spenat, fetaost, torkade tomater oliver och sedan gräddar i ugnen och serverar med en grön sallad till.
    Koka vanlig ostsås, blanda i bitar av broccoli och andra grönsaker om man känner för det. Servera med pasta.
    Äter du blodpudding så är det också järnrikt.

• Förhoppningsfull

Spenatsoppa brukar vi äta hemma, eller pasta med spenatsås (bara att röra ihop cremefraiche med spenat och krydda lite gott). Broccoligratäng tycker jag är gott, liksom att ha broccoli i woker av alla de slag. Tycker också mycket om att göra pastasås med ädelost och broccoli eller ha broccoli i paj. Persilja kan man ju strö på allslags mat egentligen, eller varför inte bara krydda salladen!

• FiaFågel

Halloj. Här kommer jag och gör smygreklam för min hemsida som vanligt. Här kommer tre recept som innehåller BÅDE broccoli och spenat

www.gronmat.net/middag_viewrecepie.asp

Kroppen tar upp 5-10 procent av det järn som finns i maten. Järnet i kött och blodmat är lättast för kroppen att utnyttja. Vitamin C kan förbättra upptaget av järn, medan kli, te och kalciumrika livsmedel kan försämra det.

Vegeterianer får i sig järn genom bönor, baljväxter, gröna bladgrönsaker (som persilja, nässla och grönkål), broccoli, hirs, fullkornsprodukter, torkad frukt som aprikoser, bär t.ex. jordgubbar, nyponpulver, oskalade sesamfrön, nötter och mesost.

Alltså, drick gärna apelsinjuice/svartvinbärssaft till maten. Ät efterrätt med jordgubbar och drick mycket nyponsoppa (nypon innehåller både järn och c-vitamin)

Behöver du tillskott och inte kan äta järntabletter rekommenderar jag brustabletter (tror det är Friggs som tillverkar dom, finns på ICA mm) eller Blutsaft (finns i hälsokosten)

• AnnaMaria

Kassler i skivor lägger du i en gratängform. Lägg på MASSOR med broccoli som du kokt upp lite snabbt. Häll över vispad mellangrädde eller matlagningsgrädde med en gnutta dijon-senap i. Strö ev lite riven ost över. Servera med ris. En favvo-rätt hos oss - och även min man äter broccoli om han får det serverat så här!

• FiaFågel

AnnaMaria...Finns det vegetarisk kassler??

• vårsol

I vetegroddar och linfrön är det också massor av järn.

• solen13

Jag har en kruka med persilja inne som jag går och plockar av ibland och mitt hb låg på 128 i slutet av v27. Normalt utan att vara gravid brukar jag ha runt 20 i hb så persilja är att rekomendera!!!

• coffee

Jag brukar slänga ner både broccoli och spenat (inte samtidigt) i det mesta jag lagar. Kycklinggrytor, wokrätter, pastasallader, fisk i ugn... funkar nästan i alla lägen. Färsk babyspenat är supergott att ha i sallader.

Persilja kör jag ner i all matlagning förutom fiskrätter. Nyttigt, gott och ser fint ut. Det är dessutom jättegott på en knäckemacka med lite smakrikare ost.

• Sweetie

Ett spenat recept kommer här..

Köp färsk spenat, en påse går åt.

SMält lagom med smör i en panna... hacka vitlök i fina bitar..(antal avgör ni själva)
    Fräs vitlöken och spenaten tills den sjunkit ihop..
    Koka spagetti eller bandspagetti! Ett annat alternativ är ju givetvis spenattortelini...

Blanda sen i spagettin i spenatblandningen ocg tillsätt lite riven parmesan ost!

Detta går snabbt och lätt och det är mumsigt!!

Jag äter inte spenat annars.. men denna rätten äter jag!!

Lycka till...

• Helle04

Min BM tipsade om torkade aprikoser och järnberikad juice och nyponsoppa...

Färsk babyspenat är gott att äta med knaperstekt bacon och en vinegrett med Dijonsenap...brukar ha det som förrätt. Oj, förlåt insåg att du inte äter kött...kanske ngn annan vill testa det? Kanske skulle man kunna byta ut bacon mot tex pinjenötter eller ngt annat med lite sälta?

• Leaaa

Gröna vindruvor eller torkade aprikoser, dessa ska vara järnrika. Har också lågt järnvärde (varit nere på 94). Har kanske lite tur som kan ta niferex... Lycka till!

/Lea

Svar på tråden Broccoli/spenat/persilja