• Pingu75

Kantareller?

Jag älskar att plocka och äta svamp och längtar redan till svampsäsongen. Men hur är det, är tex kantareller ok att äta när man är gravid? Jag har ej läst nånstans att det skall vara farligt men jag ville ändå kolla om det är någon som vet.

• Svar på tråden Kantareller?
  • Duckan74

Inte läst nåt om det nånstans. Du ska väl steka eller göra nåt med dem innan och då dör väl ev bakerier i alla fall. Smaska på du!

• Börnen

tror inte det ska vara någon fara, var bara försiktig så du inte får med någon giftig svamp.

Börnen v. 19
  • Asrta1

Har inte hört att man inte får äta svamp...kantarell som champinjon...

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 36 (35+6) !
  • Sagamo

Tror inte kantarell är farligt men man ska vara noga med att förvälla dom innan....typ 2 ggr. Förvälla är att man lägger dom i en stor gryta med pytte lite vatten i botten och sen när det börjar koka så sugs svampens eget vatten ut och dom blir små. Skummet är det man ska sleva bort medans det kokar, och när det knappt kommer skum eller inget så är det klart. Då häller man bort vattnet och så kan man frysa ner dom eller steka dom och äta.

• Safiren

Sagamo

Varför ska man förvälla kantarellerna??? Har jag aldrig hört förrut.

• Smulan 79

Säger det samma, kantareller behöver väl inte förvällas??????

dom smörstekar man ju å har på macka

• Snusadus

i vår familj har vi också alltid förvällt kantarellerna.. fast inte med extra vatten utan i sig själva.. de innehåller ju massor av vatten.. Sen häver man i smör och salt.. mums...
    Jag tror att vi förväller dem för att få bort extra vattnet innan vi steker dem....

• Sagamo

Safiren och Smulan....Kan inte svara riktigt på det faktiskt....min mamma är svampfantast och det är hon som har lärt mej det. Jag vet ju att typ murklor som är giftiga blir inte farliga om man förväller dom ett antal gånger. Kanske har det nått med förvaringen att göra. Kan ju vara så att om det skulle var skit i dom typ miljögifter så kokar du ur det eftersom man liksom "tömmer" svampen på dess vatten när man förväller. Snusadus, tror inte min mamma heller använder extra vatten, men jag gör det (minimalt i botten) för att jag är så rädd att dom ska brännas fast innan.

• Waimea

Förvällningen har att göra med förvaring/lagring och att, som snusadus skriver, få ur allt extra vatten ur dem, om jag inte är helt vilsen i pannkakan. Det går ju att steka färska kantareller precis som de är (gotti-gott-gottigt), men om man vill ha dem lagrade till ett senare tillfälle så finns det två sätt att bearbeta dem på - dels att göra som sagamo skriver, sedan jag går det också att torka dem och förvara dem i burkar för användning längre fram. Jag plockade massor av kantareller förra hösten och då kokade jag dem och frös in och hade i soppor och såser.

Pingu: jag kan inte tänka mig att det finns något i en kantarell som är farligt för dig om kantarellen är färsk och fräsch. Precis som du skriver står det ju ingenstans att det skulle vara någon fara - är du osäker kan du ju leta upp "lata kocken johanna" här på FL, hon skriver massor om mat och vad man bör och inte bör äta, hon kan säkert ge dig ett exakt svar.

Svar på tråden Kantareller?