• jessikapersika

potatissallad?

jag undrar om ngn har ngt recept eller så på potatis sallad som inte har majonäs å så..

funderar på om man kan göra me färskpotatis.. dela dom i mitten så de blir stora bitar.. å typ ha gräddfil i eller så?? ngn som vet ngt gott??

gillar inte vanlig potatisallad me majonär å så..

• Svar på tråden potatissallad?
  • ebben

köp "creme bonjour cuisine" ,en burk typ creme fraiche med smak-jättegod!! finns flera olika! man kan klicka den i bakad potatis eller över kött /kyckling man stekt!
    står recept på burken att man kan blanda det i potatisbitar med.säkert jättegod.

• AnnaKarin79

gräddfil funkar oxå super! om du inte vill ha ngn bestämd smak eller vill smaksätta själv!
    även kesella funkar ( men man ska nog blanda den med typ gräddfil eftersom den inte är så rinnande..)

• jessikapersika

men vad ska man ha mer än gräddfil?? ska ha de til grillat kött å kyckling..

funderar på

gräddfil
    rödlök
    dill

eller e de ngt mer man kan ha?? å ska man inte ha ngt av de ja sa ovan??

vet ngn nått recept? eller e de bara å ta som man tycker?

• Emis04

Jag brukar göra potatissallad på potatis (såklart , rädisor, rödlök, ruccolasallad, svarta oliver. Blandar ihop creme fraiche, vitlök, salt & peppar, och rör ner i salladen,strör sedan över rostade pinjenötter över hela härligheten, superduper!

• jessikapersika

emis

ja rädisor glömde ja.. ruccola sallad lät me gott!
    men du använder inte gräddfil??

har du ngt recept? ja ska göra för 8 pers...

• Diddisen

Jag har ett recept på en jätte god potatissallad.

Detta är till ca 6 pers

1,5 kg kokt färskpotatis
    3 msk svensk senap
    2 msk dijonsenap
    ½ dl olja
    1 liten strimlad rödlök
    ½ tsk svart peppar
    1 tsk balsamvinäger
    1 tsk salt
    3 msk hackade inlagda soltorkade tomater
    3 msk hackad gräslök

Blanda senapsorterna, vispa i olja lite i taget. Blanda i rödlök, svartpeppar, vinäger och salt.

Blande den tärnade potatisen med senapsdressingen och blanda ner soltorkade tomater och gräslök.

Hoppas den ska falla dej i smaken.

• LyckaJones

jag gör en jättegod med potatis, ruccola, körsbärstomater, rödlök, och viktväktar creme fraiche med örter!!
    Mumsig som bara den!!

• AnnaKarin79

du kan nog ta lite av det som du gillar:
    grönsaker ( tomat, gurka, paprika, champinjoner, rödlök)
    och ngn krydda ( basilika, dill, chili/cayennepeppar om du vill få lite starkare, senap) kapris, oliver.. kolla arla.se eller tasteline.com de har säkert en massa ( annars tyckte jag ditt ovan lät gott med rödlök dill och gräddfil)

hjälper det ngt??

• Titte

Jag brukar göra en potatissallad med Äppel, saltgurka, purjolök och förstås potatis. Sen häller jag på gräddfil med lite salt i och blandar ihop allt. Jättegod!

• jessikapersika

ja de hjälper lite..

tänker

rödlök,gräddfil,rädisor,rocculasallad å basilika kanske.. istället för dill... ?

men e ju sååå svårt å veta hur mkt av varje

• kiie

TYSK POTATISSALLAD

Koka 8 potatisar med skalen på. Skiva dom.

Varvas med 1 dl klippt persilja
    1 dl klippt dill
    saltgurka efter smak
    ev 2 msk kapris

Pressa 2 citroner och blanda med 1 dl olja.
    Häll över och blanda om.

Hoppas den kommer att smaka

• Emis04

Jag använder creme fraiche, men jag är hlet övertygad om att det går lika bra med gräddfil. Tyvärr har jag inget recept, utan jag brukar höfta. Men för 4 pers: Ca 10 potatisar, 3/4 pkt ruccola, 1 "strut" rädisor (sån där plaststrut som dom ibland ligger i), ett gäng sv. oliver, 1 strimlad rödlök, 1 burk creme fraiche, 2 vitlöksklyftor, 1 påse pinjenötter... Ja, den mängden stämmer nog ganska bra Kan tillägga att jag alltid får stående ovationer när jag har gjort den sallad så den är väl värd att pröva, lycka till! PS. Vill man inte ha vitlök i så kan man tex blanda ut creme fraiche/gräddfil med tex sambal oelek för potatissallad med lite sting i...

Svar på tråden potatissallad?