Vulva vestibulit
Hej
Undrar om man kan få barn om man har sjukdomen Vulvavestibulit?
någon som kan berätta lite om symptomen för den sjukdomen tack??
Hej
Undrar om man kan få barn om man har sjukdomen Vulvavestibulit?
någon som kan berätta lite om symptomen för den sjukdomen tack??
www.vestibulit.se
Där finns massor av info.
Jag har av en gynekolog fått detta svar angående vestibulit.
Han berätta att nästan alla tjejer idag som han har gjort undersökning på tror att dom har vestibulit, men det är inte så vanligt. Vestibulit, det är ingen som riktigt vet vad det är, man får tydligen diagnosen vestibulit när man gått igenom alla könssjukdomar och testats negativt, då finns det ju inget kvar och då har man vestibulit. Det är därför man inte vet vad det är...och det är svårt att bota.
Det svaret jag fått!!! Trodde själv att jag hade men det visade sig efter minst 2 års springande till ungdomsmottagningen och bara får diagnosen svampinfektion att jag fått kondylom..som inte visat sig på det vanligaste sättet med vårtor, utan jag hade sprickor...2 års lidande i gynstolen tills jag träffade denna läkare från sjukhuset.
Det är sjukt...träffat minst 7-8 olika läkare och barnmorksor under denna långa tid och han träffade mig en gång..titta på mig i 10sek och hittade felet...
Jag hade det, Gjorde enormt ont vid sex, men det gick även om jag då inte kunde sitta en vecka efter. Körde med äl-stickor och han kom i mig annars var han inte inne i mig. Led av det hela grav, men det försvann efter förlossningen!!!
ok men kan man bli gravid under tiden som man har denna sjukdom? och blir barnet friskt då?
Har haft en kille som haft kondylom innan men ja ha inte blivit smittad och inte min kille nu heller. Undra om de kan vara det istället??
Nej inte blev mitt barn skadat iaf. Hade samma oro som du innan, men fick veta att det inte var någon fara för barnet, bara man inte behandlar sjukdomen medans man är gravid
OK men hur är symptomen då?Jag har nämligen varit gravid men fick missfall för ett tag sen och undrar lite om det kan ha orsakat detta.
Om missfallet kan ha orsakat det vet jag inte men så här kändes det för mig:
Som skavsår i underlivet vilket gjorde det svårt att sitta på en stol. Ibland kändes underlivet såå kallt, men det var inte det. Kunde inte torka mig med papper för då gjorde det så ont att jag grät. Likadant med sex, som vi bara hade för att bli gravida (dvs all sexlust försvann). Hade vi sex grät jag hela natten sen av smärta. En gynundersökning var döden, vart ömmt bara för minsta vidröring, och det spalade ingen roll hur mycket glidmedel man än använde. Det var bland det värsta jag bvarit med om, inte bara sexlivet blev förstört utan hela livet kändes det som. Det vad det enda som kretsade i mitt huvud.
Ja just det: innan jag fick vestibulit hade jag återkommande svampinfektioner. Tror att det blev en följd av att jag använde receptfria svampmedel.
jaha men då har jag nog inte den sjukdomen, har bara brännande i underlivet hela tiden, ibland ha dom sett svamp på mig men inga medel hjälper, ha även fått tabletter men de hjälper inte heller, måste vara nåt annat?
Kan vara vestibulit. Läs på www.vestibulit.se där står det mycket om sjukdommen
Jag har vulva vestibulit och jag är gravid i nionde månaden :P
Det är lite svårare att ha sex och för vissa är det omöjligt så därför kan det vara svårare att bli gravid men man är inte mindre fertil för att man har det.
Barnet blir inte påverkat av det överhuvudtaget men det finns en viss ökad risk för att det får det senare i livet, så har man en mamma som har/har haft vulva vestibulit och man är tjej så bör man vara lite försiktig med svampmedel/penicillin/p-piller och sådana kombinationer.
Mina symptom har varit att jag i början (jag har haft det i ca 9 år) kände en brännande och kliande känsla i underlivet. Fick svampmedel men det hjälpte inte och sedan konstaterades det att jag inet hade svamp. Det sved särskilt mycket om man rörde där, speciellt på insidan av de inre blygdläpparna och kring slidöppningen.
Nu när det gått några år så känner jag inte av det lika mycket, det svider/bränner vid slidöppningen om jag försöker ha sex, samt någon enstaka gång annars, men förutom det så är det okej så för mej har det blivit bättre allt eftersom.
Man tror inte att det är någonting som smittar utan att det snarare är nerverna i området som reagerar på fel sätt på beröring så att det gör ont.
Förresten, jag har hört om vissa som blivit botade från vulva vestibulit av att föda barn vaginalt, så jag hoppas på det :)
fick detta efter jag fött barn, blev gravid igen men fick missfall.
försöker på syskon nu igen men utan resultat.finns de ingt man kan göra?
Har du ont vid sex?
Det beror absolut inte på vestibuliten, att du fick missfall. Det är troligtvis någon annan orsak. Vestibulit kan inte påverka så att man får missfall.