Baby olja i underlivet?
ja som rubriken lyder är de något som kan vara skadligt för underlivet att ta baby olja i stället för glidmedel om det skulle vara slut hemma?? eller om de finns något annat bra som man kan ta i stället?
ja som rubriken lyder är de något som kan vara skadligt för underlivet att ta baby olja i stället för glidmedel om det skulle vara slut hemma?? eller om de finns något annat bra som man kan ta i stället?
Vet tyvärr inte ifall olja är farligt eller inte, har inte testat. Det enda jag vet är att man inte ska använda det ifall man använder kondom eftersom det kan skada kondomen. Vi hade analsex och använde fet handkräm som glidmedel och det gick fint. Prova lite olja och se, så du inte är allergisk eller nåt.
inet alls falrigt dte gav min gynekelog tips till mej om
Olja är bara bra. Testa Barnängens, den är inte riktigt lika rinnig som en del andra märkens =)
ta matolja istället, de är perfekt..kanske en aning strävare..men för oss funkar det jättebra..och nej jag tror inte babyolja e ett dugg farligt..finns det nån anledning till att det skulle vara de..nej knappast
jag tänkte mest att du kunde vara farlig för slemhinnorna att de torkar ut dom eller något.men det är bra och veta att de inte är farligt.
nej tror inte det e farligt, då bebisarna badar i det å där kan det ju komma "in" om man säger så
skulle hellre ta det istället för mat olja
I vården rekommenderar vi just barnolja för torra/sköra slemhinnor då det smörjer och återfuktar... Många får även rådet att använda barnoljan då man tvättar underlivet, även män faktiskt, då vanlig tvål torkar ut och kan ge både sköra slemhinnor och utslag vilket kan leda till infektioner av olika slag. Så ni kan använda barnolja utan att tveka =)
Vadär det bra för?
Jag tycker att barnolja är mkt bättre än glidmedel. GLidmedel, iaf vattenbaserat blir nästan för "halt" och tar bort en del av känslan/friktionen. Men som ngn sa innan, inte olja tillsammans med kondom.
Använder jämt olja istället för glidmedel, tycker det funkar mkt bättre. Har aldrig använt barnolja dock, däremot apotekets dush o badolja, tycker den är super!
(följande handlar om utvärtes bruk, jag läste frågan lite slarvigt. enstaka gång som glidmedel funkar nog bra, men inte för att smörja med ofta)
Skadligt är det kanske inte, men inte heller det bästa. Jag har haft mycket problem med svampinfektioner som har lett till konstant torra och ömma slemhinnor (även när jag inte har svamp). Det hela började likna vestibulit, kunde knappt ha byxor/trosor på mig.
Min gyn rekommenderade att smörja med barnolja och det gjorde jag i ca ett års tid, det blev inte bättre. Men eftersom många vill undvika just mineraloljor på huden, och övergår till tex ansiktsvård med vegitabiliska oljor, kom jag på att jag skulle prova det. Så jag använde olivolja istället och det blev bättre, nu använder jag bara olja när jag tvättar mig (eller apotekets intimserie i enstaka fall).
Många anser att mineraloljor är mer till skada än nytta för huden, de lägger sig som ett lager och tas inte upp. De kan tom torka ut. Jämför med att man kan bli torr om läpparna av att anv för mycket lypsyl, och bli bättre om man går över till exv försvarets hudsalva (istället för dyra men bra veg alternativ).
Med det jag vet nu så kommer jag inte anv barnolja på min bebis, utan vegitabiliska oljor och salvor. Det kanske är olika hur känslig man är? jag är känslig och det blir säkert min bebis med.