• Naty

Någon som jobbar på försäkringskassan?

Ni som jobbar/jobbat på FK,(socialförsäkringshandläggare osv) vad har ni gått för utbildning? Hur ser arbetsmarknaden ut just nu? Tror ni att det kommer att finnas ett behov av att anställa fler i framtiden? Vad tycker ni för övrig om jobbet?
    Hoppas någon kan svara på mina frågor!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Någon som jobbar på försäkringskassan?
  • FaRieTaLe

Jag jobbar inte på FK men har en svägerska som gjort det och hon hade ingen direkt utbildning då de på FK utbildar sin personal själva.
    Sen vet jag ju inte om man måste gått någon linje med inriktning som då samhäll kanske?

• Skumpis

MIn kompis jobbar på F-kassan och han har läst Förvaltningsprogrammet på universitetet. Det är en samhällsinriktad utbildning på fyra år.

• Naty

Jag har tidigare gått samhäll och nu har jag b.la sökt en KY utbildning på 1,5 år som socialförsäkrings handläggare. Vet ej om jag kommit in på det än. Men jag är intresserad av att veta om det finns jobb möjligheter i framtiden..?

• FaRieTaLe

TS
    Oj, hoppas du kommer in på den linjen!
    Är det bara på Fk man kan jobba som socialförsäkringshandläggare?

• Naty

Hmm jag vet inte riktigt... det är ju så att vi går "alla " en gemensam första termin därefter väljer man 2&3 terminen om man vill läsa till föräkringshandläggare eller socialförsäkring.. så man gör ju ändå en inriktning och begränsar sig.

• FaRieTaLe

Jaha, det är inriktningar med. Jag vet inte men jag har för mig att jag har hört socialförsäkringshandläggare inom facket? Kan det stämma tro?

Ring till skolan som håller i utbildningen och fråga vad man kan få jobb som och hur stor chansen är att man kan få jobb.

Är inte KY-utbildningar sådana som samkörs med Ams där de fattas folk?
    Vet att jag var intresserad av att gå en sån utbildning med socialpsykiatri men då skulle man få fast jobb efteråt då det fanns efterfrågan inom det yrket.
    Men det kanske är olika?

• Naty

nja denna KY utbildning är genom Oskarshamns högskola. Finns även i Gävle, därför sökte jag den för jag kan inte pendla hur långt som helst när man har barn å familj :) Har du kommit in på din utbildning?

• Helle69

Det är ju grymt många 40-talister som jobbar på FK, så chanserna borde vara rätt bra att få jobb där. Sen kan jag ju aldrig tänka mig att man drar igång en KY-utbildning om man inte räknar med att folk kommer att få jobb efter utbildningen.

Jag jobbar själv på FK, men har varit borta därifrån i 1½ år nu (mammaledig) Trivs väldigt bra, bortsett från att man ibland blir illa behandlad av kunder som faktiskt har taggarna utåt redan innan samtalet kommit igång. Men det brukar lösa sig i slutänden det med. De allra flesta är jättetrevliga och glada över att få hjälp.

Vilket ärendeslag är du mest intresserad av? Eller har du inte hunnit kolla upp så noga ännu. Har förstått att det är rätt mycket praktik innan man måste välja inriktning på KY, det är bra!

Svar på tråden Någon som jobbar på försäkringskassan?