• Jungfru83

Ska man väcka en bebis på natten för att amma?

Jag har en 3 veckor gammal son och ibland sover han en hel natt(8 timmar) utan att vakna. Borde han inte äta på natten? Ska jag väcka honom så att han får göra det om han inte vaknar av sig självt? Jag provade en gång inatt och då var han ju hungrig. Det är bara att han inte vaknar själv och visar det. Några gånger när han sover så rör han på sig och gnyr lite. Är det kanske då jag ska ta upp honom fast att han fortfarande sover och snart slutar att gny och fortsätter att sova lungt?
    Undrar också om man ska väcka honom när han har sovit i 4-6
    timmar i vagnen på dagen utan att ha ätit på länge? Och om det är ok att han inte äter på så länge så kan väl mina bröst ta skada av det? Får jag inte lätt mjölkstockning då?
    Jag vet verkligen inte hur jag ska göra så jag är väldigt tacksam om ni hjälper mig med detta.

• Svar på tråden Ska man väcka en bebis på natten för att amma?
  • sugarpie

jag vet inte men hör med bvc om du vill veta, om han går upp i vikt som han ska så borde det väl inte göra nåt om han sover så länge.

• Nyfiken gul

nej nej.. väck inte på natten!

sover bebis hela natten behövs det därmed ingen mat.

Njut istället av att du får möjlighet att sova o bli utvilad! Dom SKA ju sova på nätterna...

Din lilla bebis är nyfödd och har behov av mycket sömn, låt bebis få sova , den utvecklas då.

Tycker du att du får problem med brösten o mjölken kan du alltid pumpa ur lite mjölk.

• Risgrynet

När vår Filip var nyfödd fick jag rådet att det inte skulle gå mer än tre timmar mellan målen på dagen och inte mer än fyra-fem timmar på natten. Jag väckte honom ibland, dels för att han skulle få i sig men ock¨så för mjölkproduktionens skull.

Om du är på väg att få mjölkstockning så märker du det. När bröstet börjar bli knöligt och hårt, då är det dags att lätta på trycket.

Går han upp i vikt som han ska? Prata med dem på BVC.

• Jungfru83

Men betyder det inte att han är hungrig när han gnäller och rör på sig men sedan blir tyst?

• jessilundgren

min anja åt inte heller nattetid och det var jättemånga som sa att jag skulel väcka henne men då träffade jag en ryska som jobbade på bvc och hon sa typ
    bäbis hungrig, bäbis äta. *skrattar*

Då kommpenserade hon att äta på dagen ofta i stället!!
    ta det med ro, håll koll på vikten så länge han följer sin kurva å e nöjd finns det ingen anledning att väcka han.

• Nyfiken gul

han är inte nödvändigvis hungrig bara för att han rör sig o gnäller... bebisar kan drömma dom också...

vaknar han o skriker är det hunger eller en våt blöja...

Min yngsta son sov hela nätterna redan från BB....så går din son upp i vikt som han ska finns det ingen anledning att behöva knöla till natten med amning..

Är han hungrig så vaknar han, jag lovar!

• Jungfru83

Men på morgonen är mina bröst stenhårda och jag är orolig över att det inte är bra. Har inga tecken på mjölkstockning än, men är rädd att få. Och om jag varken ammar eller pumpar brösten på natten är det stor risk att jag får mjölkstockning då eller klarar brösten av att inte tömmas på så länge?

• Lilla K

Går han upp i vikt och är välmående, så behöver du inte väcka honom. Ett hungrigt barn låter dig veta att det är hungrigt!!

Gnyendet är bara lite allmänna ljud, även vi vuxna låter ju i sömnen utan att behöva mat, eller hur? Vore han hungrig skulle han som sagt tydligt låta dig veta det!

Att han åt när du provade har inte alltid med hunger att göra, det är dels en reflex, och dels mys att amma!

Och nej, att han sover länge är inte upphov till mjölkstockning, för brösten ställer om till hans rutiner och matbehov. Men känner du att det spänner och känns obehagligt, då kan du välja att amma honom (när han sover) för att lätta på trycket, eller pumpa/handmjölka bort det värsta trycket, för att motverka mjölkstockning.

• Lilla K

Ja, jag ser nu att du har mycket mjölk på morgnarna!! Som sagt, pumpa/handmjölka bort det värsta spända, men inte mer.

• fialisastina

Okej, detta är vad jag hört:

Om bebisen väger MINDRE än 4kg så skall de äta med högst 5 timmar emellan, men om de väger MER än 4kg och går upp i vikt så skall man inte väcka dem.

Men de säger ju olika överallt...

• snoopy3

vi väcker inte våran dotter på natten...i början måste vi det för hon gick upp så dåligt i vikt, men nu låter vi nog henne sova, dom säger ju det att sover dom så e dom nöjda så att =) låt lill killen sussa =)

• mimi72

Tacka gudarna för detta barn!!!Kanske ändrar han pà sej...
    sà du fà känna pà the real life...

• thatgirl

Sover han så sover han.. blir han hungrig lär du få höra det..
    Det är bara bra om han sover..

• nina80

Låt bebisen sova!

Jag började styra upp sömnen för min dotter när hon var över månaden och då väckte jag ibland på dagarna för att hon skulle komma in i de rutinerna som vi hade arbetat fram utifrån hennes vanliga sovmönster. För oss fungerade det jätte bra för vi tycker rutiner är a och o och vår dotter mår så himla bra av det. Hon sover på samma tider varje dag och vi lägger henne för natten samma tid varje kväll och hon har nu hunnit bli 8,5 månader och mår prima (tiderna har vi ändrat under tidens lopp för att passa hennes sömnbehov).

Så nej! Jag skulle inte väcka honom om det bara är för att äta och verkligen inte på natten, däremot skulle jag kanske väcka honom på dagen för att man t ex ska kunna lägga för natten vid en rimlig tid.

• Popflickan

Det tar ett tag för dina bröst att ställa in sig på efterfrågan också, de kommer inte vara så sprängfyllda jämt. Väck inte din son utan låt honom styra när han vill äta. Så länge han går upp i vikt som han ska så är det ingen fara.

Pumpa ur lite om det spänner väldigt i brösten för att lätta på trycket, det brukar hjälpa. Och nej, hans oregelbundna mattider det är ingen fara för dina bröst!

• cissi977

Jag fick rådet att inte väcka... Om det inte var för att brösten ömmade... Så min lilla sover på natten... Och hon har en skapligt pigg mamma på dagarna!

• Nanna81

väck han inte låt han sova o sov sj o njut!!!!

• bonni

Vår son började sova hela nätterna när han var kring fem veckor och vi fick rådet att låta honom sova så länge han ökar i vikt som han ska.

• Snutts mamma

Min BVC-sköterka (Som var världens bästa!) sa till oss att låta dottern sova, i den åldern, om det inte påverkade hennes blodsocker. Det skulle vi i så fall mäsrka genom att hon var slö när hon väl kom till liv. Men hon var alltid en solstråle på morgonen efter sina 8 timmar!

Njut så länge det varar, deras sovmönster förändras förbluffande ofta...

Svar på tråden Ska man väcka en bebis på natten för att amma?