• h76

Bila på natten med ettåring - någon med erfarenhet?

Vi ska ta bilen till makens föräldrar i veckan, en resa på ca 90 mil, och har kommit på att det kanske kunde vara klokt att köra på natten (svalare och mycket mindre trafik, bl.a.) förutsatt att ettårige sonen kan sova i bilen. Vi har en bilbarnstol som kanske inte är så superbekväm för honom, och ett startnät till vagnsinsatsen som han kanske egentligen är för stor för att använda (nätet, alltså), men där han nog skulle kunna sova väldigt gott.

Mina föräldrar körde alltid på natten när jag och mina syskon var små, men på den tiden hade man ju ett lite annat säkerhetstänkande, ställde in liften löst i baksätet och så.

Nu undrar jag om det finns någon som kan dela med sig av lite erfarenhet av nattliga bilresor med barn, och om det finns nån som har provat att använda startnätet till lite större barn (12 kg i det här fallet) och tankar kring det?

• Svar på tråden Bila på natten med ettåring - någon med erfarenhet?
  • Lilla Linnéa

Att köra på natten brukar fungera bra. Vi brukar bila ner till skåne (110 mil) på dagen och barnen klarar sig bra i bilstolen. De sover bra där med.
    Jag skulle föredra bilstolen eftersom den är mkt säkrare.

• Lilla Linnéa

P.s, vi brukar inte åka 110 mil i sträck dock kanske jag ska tillägga. Vi bilar ner på 2 dagar.

• uniMog

Vi åker nästan alltid nattetid och det har alltid funkar kanonbra. Lite gnäll nån gång på slutet men annars helt ok.

Vi åker runt 60 mil enkel resa och sover barnen åker vi utan att stanna.

// Pejgan
  • destino

Vi reste till Kroatien från Malmö då min dotter var ett år, gick super bra, vi pausade ofta och jag lekte med henne i bilen, hon åt i bilen, sov...
    Men vi har en stol anpassad för längre resor.
    Men i år kommer vi att ha svårare då dottern vill ut och leka och vill inte åka bil och protesterar i form av framkallade kräkningar???
    Så vi tänker åka på natten då hon sover, ta nån hotell på dan så min man kan vila, och sen köra på natten igen.
    Resan tar två dagar, men vi tar det så långt det behövs...

• mye

jag skulle nog inte rekomendera nätet nu om han är ett år! inte allt för säkert!
    kan man inte göra stolen lite mer sovvänlig då? lägga i nån filt och vika non handuk under huvet? köpa en sån nack krans?

• SusanneS

Vi åkte från Fredrikshamn till Paris förra sommaren och vi körde hela sträckan på natten det gick bra barnen (då 3 och 1 1/2) sov hela tiden, sen körde vi från Paris till Cannes (också på natten)efter några dagar funkade också fint tänkte göra samma sak i år.

• h76

Ebbabebbasmamma: Ett startnät är en grej som man spänner fast vagnsinsatsen med, med hjälp av säkerhetsbältena i baksätet, och så är det ett nät över liften där barnet ligger som håller fast barnet om man skulle krocka eller volta.

Detstino: På vilket sätt är er bilbarnstol anpassad för längre resor? Låter ju bra!

• jummie

åhh vad bra att jag hittade denna tråd!!

Ska åka ca 70 mil på onsdag o har en 16 månaders kille som förmodligen kommer att få frispel om han är vaken i bilen...

Vi kommer att klä honom svalt o ge välling o köra järnet medans han sover

Vi kom fram till att det är ingen ide att ens försöka åka på dagen...vi skulle nog aldrig koma fram

• mimi66

Åk på natten.. När våra barn var små åkte vi alltid längre resor på natten. Barn brukar ju kunna sova bra i bilstolen..

• h76

Ja, ni kanske har rätt i att bilbarnstolen är att föredra ur säkerhetssynpunkt. Samtidigt är väl startnätets svaga punkt just själva nätet, så om man spänner fast barnet i selen i insatsen och spänner fast insatsen med bältesanordningen som hör ihop med nätet så borde det vara hyfsat säkert ändå, tänker jag. Fast så tror jag vi gör bara ifall det blir total kris i barnstolen. Sonen är inte alls vän med den, nämligen.

• Annacecilia

Det är väl en jättebra idé att köra på natten, när barnet ändå sover (förhoppningsvis )! Förutsatt att ni vuxna är ok med att köra natt och att ni är utvilade förstås.

Men jag skulle starkt avråda från nät+ligginsats!!! Det rekommenderas inte ens till nyfödda om det inte finns särskilda skäl att använda. Det går inte att jämföra säkerheten i en bilstol och i ett nät... Det finns jättebra bilstolar som går att luta i vilo/liggläge som passar större barn. Britax Freeway tex. Vår son (nu 2år) sover väldigt gott i sin Freeway, även på längre resor!

Svar på tråden Bila på natten med ettåring - någon med erfarenhet?