• Dante

    Hund med sår på nosen! Hjälp?

    Vår 4-årige Gordon setter har ett lillfingernagelstort sår på nosen...Dessutom har han något som liknar små röda exem under nosen, bland morrhåren.
    Vi har tvättat med sårtvätt och smort på försvarets hudsalva för att han inte ska slicka på såret.
    Såret är rent och inget var eller infektion, men salvan river han bort.
    Han gnider hela nosen i gräsmattan, så uppenbarligen kliar det...men det verkar inte göra ont, för han protesterar inte när man tvättar.

    Någon med erfarnhet av liknande typ av utslag/eksem/sår?

    Har suttit i kö till djursjukhuset en halvtimme nu, får säkert snabbare svar här

  • Svar på tråden Hund med sår på nosen! Hjälp?
  • LinTra

    Det kan vara fukteksem, har en väninna vars hund har det.
    Hunden kan även vara alergisk om ni bytt mat eller liknande, eller blivit biten.

  • Dante

    Utesluter matbyte och att han blivit biten...

    Fukteksem? Kan han få det fastän det har varit 30 grader varmt i två veckor? Hur behandlar hon det?

  • LinTra

    Lilla Vilja har en tratt på huvudet och blir insmord med salva och har tydligen fått antibiotika nu eftersom det inte gick tillbaka.
    Men annars ska det fungera att smörja på typ idominsalva tror jag hon sa.
    Jag kan fråga henne nästa gång jag pratar med henne.. tyvärr tar det nog några dagar, hon tog bort sin andra hund häromdagen.
    Min killes flickvän... :(

  • Dante

    Tack för svaret...ja det blir väl tratt här också snart eftersom han inte slutar riva i det...ska prova med Idomin...

  • musses matte

    Jagär igen vetrinär,så ta mina råd med en nypa salt,idominsalva stänger gärna in såret så det använder inte jag i alla fall.
    Vår blodhund får ofta fukt och våt exem vi tar på jodopax på en bit bomull och duttar på,sen kan jag rekommendera helosan salva,det tar vi på hennes öronsnibbar när dom torkar till.

  • gia

    Hade en jaktlabb tik som fick extremt mycket utslag och sår på nosen. visade sig vara pollenallergi. Fick antibiotika och pollenmedicin. Ta kontakt med en vet.

  • LinTra

    Nu har jag varit iväg och köpt tratt.. suck.
    Har en tik med klåda på svansen, har även hämtat ut tuber med stronghold så nu får vi se om det går bort.

  • Dante

    tack för alla tips! håller på att jaga ifatt en veterinär...

Svar på tråden Hund med sår på nosen! Hjälp?